ÅHVB finalist #3: Bugatti Chiron

KLICKA HÄR FÖR ATT RÖSTA

När det gångna året närmar sig sitt slut ställs jag – precis som övriga medlemmar på redaktionen – inför ett dilemma utan dess like. Vilken är den bästa bilen jag har kört under 2019? Eftersom vi testar flest bilar i hela Sverige är listan över potentiella kandidater längre än kvittot på USA:s statsskuld. 2019 är dock ett historiskt år för Högsta Växeln, för det var nämligen det året vi testade en Bugatti Chiron; de yngsta i världen som har gjort det och framför allt det enda motormediet i Sverige.

Läs hela recensionen här.

Det må låta som en klyscha att jag utnämner Bugatti Chiron till min Årets  Högsta Växeln-bil. Ni kanske tycker att det nästan är för uppenbart. Men låt mig förklara varför jag anser att den förtjänar motorvärldens mest prestigefyllda epitet: Bugatti Chiron, Årets Högsta Växeln-bil 2019.

Det räcker med att kasta ett getöga på bilens pris och prestanda för att ögonen ska trilla ur skallen. Lyckligtvis åker de tillbaka in igen när man trycker plattan i mattan. Den känslan som infinner sig när man sätter sig bakom ratten på en Bugatti Chiron med vetskapen av att den kostar närmare 40 miljoner kronor och har 1500 hästkrafter är nästintill obeskrivlig. Man är nervös, skräckslagen, och ens puls skulle kunna misstas för en kolibris vingslag.

Upplevelsen bakom ratten är dock inte lika skrämmande som man förväntar sig. Istället är den tämligen lättkörd och som jag konstaterade i min recension:

”Att tillverka en bekväm, lyxig, och pålitlig bil med 1500 hästkrafter som dessutom är lättkörd och som i ärlighetens namn får flygplan att framstå som medeltida är helt otroligt imponerande.”

I min sammanfattning av bilen skrev jag:

”Bugatti Chiron är sannolikt bilvärldens pilspets. Man kommer inte högre i rangordningen sett till ren och skär ingenjörskonst.”

Den är en bil som förvränger tid, rum, ens sinnen och även ens inälvor. Men trots att den är bland det mest sinnessjuka som någonsin existerat på fyra hjul är  den förtroendeingivande och betydligt mer lättkörd än mycket annat vi har kört. När en bil har 1500 hästkrafter, en toppfart i klass med ett flygplans, men ändå inte garanterar en dödsannons förtjänar den sannerligen beröm. Av den anledningen nominerar jag Bugatti Chiron till Årets Högsta Växeln-bil 2019.

KLICKA HÄR FÖR ATT RÖSTA