Rolls-Royce Cullinan
Motor
: 6,75-liters, V12, dubbelturbo, bensin, 571 hästkrafter, 850 newtonmeter 
Kraftöverföring
: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 5,2 sekunder
Toppfart
: 250 km/h
Vikt
: 2660 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd)
: 5341/2164/1835 mm
Pris
: Från 3 459 000 SEK (Testbil cirka 4 500 000 SEK)

Effortless Everywhere, på svenska obesvärad överallt. Så lyder Rolls-Royce slogan för SUV:en Cullinan, som är det senaste tillskottet i märkets lineup och innebär att bilvärldens kronjuvel gör entré på den till synes omättliga marknaden för stadsjeepar. Andreas har redan provkört den i Stockholm, men eftersom Sveriges huvudstad inte riktigt kan klassas som det ”överallt” där bilen ska vara obesvärad har vi rest långväga, till en mer utmanande miljö i form av Förenade Arabemiraten. Det är en plats som fullkomligt dignar av finkornig sand och som i augusti månad känns lika varm som en smältugn. Med andra ord är det en ypperlig plats för att testa fordon som gör anspråk på att klara av tuffa förhållanden. Utan vidare fördröjning är det nu dags att på nytt lägga i Högsta Växeln för att recensera Rolls-Royce Cullinan!

Först och främst måste vi återbesöka frågan om den här bilens utseende. Mina kollegor har sågat den, medan jag tycker att den ser ganska häftig ut; SUV-formen utgör verkligen ett komplement till den numera Rolls-Royce-typiska kantigheten med dess enorma närvaro. Nämnas skall att övriga redaktionsmedlemmar faktiskt har mjuknat gentemot bilens exteriör under loppet av den här testperioden. Med det sagt skulle jag inte snegla åt exteriörkulören Tuscan Sun – eller Nyponsoppa som den skulle kunna heta på den svenska marknaden – förrän jag tar anställning som emir av ett Abu Dhabi täckt i is.

Långt dessförinnan kan jag dock förlika mig med testbilens interiör. På läder mot träpanel ter sig toner i brunt mer naturliga än på plåt, och fulländar i en bil som denna känslan av hejdlös lyx. Nästan i alla fall. Det finns givetvis detaljer som knakar och rör sig i en annan ledd än vad som tänkts, ibland för att de är gjorda i plast när så inte borde vara fallet. De egenartade fläktreglagen vickar exempelvis en smula och gardinerna för de bakersta sidofönstren är handmanövrerade, vilket gör att de vid hantering påminner om sladdriga bagageinsynsskydd; den känslan andas lika mycket exklusivitet som bullret i baksätet på en fransk småbil. Samtidigt är dessa detaljer som, om bara för ett ögonblick, kan få en att glömma det tyska ägandeskapet och i stället känna lite Rule, Britannia!

BMW-inslagen märks naturligtvis tydligt här och var, men de uppenbarar sig i regel där de enligt undertecknad är som mest välkomna. Infotainment-systemet är exempelvis lysande. Jag gillar också att reglerdonen för sätena kommer från BMW, för deras logiks skull, och tycker i termer av byggkvalitet att de absolut är värdiga sin plats i en Rolls-Royce. Den här bilen osar i slutändan verkligen exklusivitet, särskilt när man sitter i Theatre Configuration-baksätets fåtöljer. Motorn går tyst som en mus, men knuffar på som en oxe. Styrningen är lätt nog för att bilen ska byta riktning helt bara av belastningen från en vilande hand, men också så precis att den ändå inger en känsla av myndighet vid framförande av detta slagskepp till bil, vare sig man befinner sig på motorvägen eller ute bland sanddynerna.

Med det sagt ska inte Cullinans offroad-kapacitet överdrivas. Den är ungefär som vilken offroad-orienterad SUV som helst när den ger sig ut i sand utan därför avsedda däck. Måhända att den med sitt enda terrängläge i samtliga fall skulle vara så fenomenal dess markfrigång och överhäng tillåter, med ordentliga offroad-sulor. När vår testbil väl körde fast i sanden innebar det dessutom en hel del jobb att ordna fram bogseröglan, som man gärna vill kunna blotta så enkelt som med ett knapptryck. När man står på knä och skruvar fast den i femtiogradig värme är ”Effortless” nämligen inte det första ordet man tänker på.

Sammanfattningsvis är Cullinan ungefär vad man förväntar sig av en SUV från Rolls-Royce, för att inte nämna 4 500 000 kronor. Den är ingen Jeep Wrangler offroad, men å andra sidan är det inte en bil avsedd för kolonialismens frontlinje – det där med att ta över världen har väl britterna lagt bakom sig? Den andas naturligtvis dessa anor, men i själva verket är den helt enkelt till för frakt av känsligt, välbärgat och krävande gods i människoförpackning, under lite tuffare förhållanden än märkets övriga modeller. Förutsatt Hot Weather Package ingår till exempel en glasskiva mellan kupé och bagageutrymme, men inga sandvänliga paddeldäck. Nåväl, skulle man fastna någonstans i öknen slipper man i alla fall grädda alla i kupén degande passagerare, medan man febrilt rotar i bagageutrymmet efter sin bogserlina och den där förbaskade bogseröglan.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.