Test: BMW Z4 30i

BMW Z4 30i (2019)
Motor:
2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 258 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad atuomatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1490 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4324/1304/1863 mm
Pris: 507 400 SEK (Testbil ca 671 600 SEK)

En hel del marknadssegment har tagit sig en törn de senaste åren, inte minst inom bilvärlden. SUV:ar lockar köpare från herrgårdsvagnar och både sedaner och roadsters verkar bli mindre och mindre populära i Svea rike. Det är nu några år sedan vi såg en sann roadster rulla ut från München, men nu är det ändring på det. Nya BMW Z4 är nu ett faktum och den verkar följa roadster-receptet till punkt och pricka. Men hur ordentligt är utförandet egentligen? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW Z4 30i.

Låt oss inleda med att dissekera Z4:ans utseende. När vi analyserar silhuetten finner vi direkt att det här rör sig om en klassisk roadster med en lång huv, korta överhäng och sittbrunn väldigt nära bakaxeln. Bakifrån finns det en hel del inslag från snuskigt attraktiva Z8. Än så länge är det alltså frid och fröjd. Men när vi istället riktar vår uppmärksamhet mot fronten kan vi snabbt lägga märka till de vertikala lyktorna som ser ut att vara som hämtade från en Nissan, Kia eller kanske till och med en Toyota. Jag undrar vad det kan ha att göra med…

Insidan pryds av BMW:s snygga, funktionella och prydliga interiör-layout. Infotainmentsystemet är fortfarande klassledande och kamerasystemet likaså. Detta är alltså en ypperligt lätt bil att leva med, såvida du inte vill skjutsa mer än en passagerare åt gången. Z4 är nämligen strikt två-sitsig, men bagageutrymmet är åtminstone enormt för en bil i denna klass, mycket tack vare att tygsuffletten inte inkräktar på utrymmet över huvud taget. Suffletten går också att fälla när man kör (upp till 50 km/h), och snabbt går det också. Processen är över på blott 10 sekunder. Som en renodlad cabriolet är alltså BMW Z4 alldeles utmärkt.

Under huven på vår testbil satt BMW:s 30i-motor, det vill säga en bensin-fyra med lite drygt 260 hästkrafter som går ner i backen via bakhjulen. Inledningsvis trodde jag att detta skulle vara mer än tillräckligt men bilen känns inte tillräckligt nätt och flyhänt för att inte behöva mer hästkrafter. Mer kraft är alltså bättre gällande Z4 vilket enligt mig inte ska behöva vara fallet i en roadster. Motorn låter åtminstone betydligt sportigare än den gör i mer familje-orienterade delar av modellutbudet. Föga förvånande.

Så hur är då körupplevelsen? Man sitter lågt och väldigt nära bakaxeln vilket känns sportigt men kompromissar komforten till viss del, särskilt över farthinder. Om man pressar bilen hårt i kurvor beter den sig oerhört kompetent. Den greppar som om det inte finns något annat den hellre gör och motorn samspelar med växellådan lika väl som Filip med Fredrik, men jag kan inte sluta tänka att Z4 är lite för kompetent.

Enligt mig ska en liten roadster bete sig lite galet, inte ha alltför mycket grepp och vara allmänt skojig att ratta. Mazda MX-5 är ett perfekt exempel på detta. Den har som mest 184 hästkrafter, relativt tunna däck och, viktigast av allt, en manuell växellåda som gör att man kan ha lite för roligt i varje höger- eller vänstersväng man gör. MX-5 är en bil som inte tar sig själv på för stort allvar, vilket BMW Z4 gör.

I slutändan går det inte att klaga på BMW Z4 på ett objektivt plan. Den är en briljant cabriolet och sportbil, men den är också lite för bra för att vara genuint rolig och underhållande. Det må låta kontraintuitivt men Mazda MX-5 är en bättre bil just för att den är lite sämre. Z4 skulle må bra av att vara lite mindre tysk och seriös i sin framtoning. Men den som siktar på perfektion gör helt rätt i att sätta BMW:s senaste roadster på sin önskelista.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.3

Sammanfattning

BMW Z4 är en klassisk roadster som är lite för kompetent för sitt eget bästa. Som förare ler man helt enkelt inte tillräckligt mycket. Kanske råder mer hästkrafter bot på det problemet.