Provkörning av Mazda MX-5 i Rumänien

Alltför ofta får jag frågan vilken som är den bästa bilen jag har kört. Folk förväntar sig att det ska vara en Porsche eller McLaren men faktum är att mitt svar alltid blir Mazda MX-5. Och nu har den blivit ännu bättre eftersom tvåliters-motorn har biffats till med precis det som alla vill ha: ännu mer hästkrafter. Vi begav oss till legendariska Transfagarasan Highway i Rumänien för att testa den. Och vilket test det blev!

Vad är nytt?
– Uppdaterad 2-litersmotor med 24 extra hästkrafter som är mer varvvillig.
– Mer aktiv säkerhet.

Vi började med att ta oss till Sibiu i Rumänien som har en flygplats som inte klarar mer än tre flygplan samtidigt. Staden är en intressant blandning av typisk öststatsarkitektur och rejält patinerade byggnader av det äldre slaget. Sibiu är egentligen inte särskilt upphetsande men dess närhet till en av världens bästa bergsvägar är verkligen det. När vi körde 1000 mil i en Mazda MX-5 för två år sedan hade vi vägarna förbi Transfagarasan och det var minst sagt roligt att vara tillbaka.

På morgonen för körningen möttes vi av en väderleksrapport som var lika informativ som en politiker i blåsväder. Det skulle bli sol, regn och molnigt. Fantastiskt. Det märkliga var dock att det faktiskt stämde. Vägen upp mot bergen var trist och grå och så fort vi nådde Transfagarasan la sig dimman så tjockt att jag knappt såg slutet på den inte alls långa motorhuven.

Så vad är Transfagarasan Highway? Kort fattat en liten del av himlen som förkroppsligat sig som en en alldeles spektakulär bergsväg i Transylvanien i Rumänien. Och varför har vi en Mazda MX-5 där nu igen? För att Mazda har gjort en försiktig uppdatering av bilen. Nytt är en extra hästkraft i 1,5-litersmotorn och respektabla 24 extra hästar i 2-literspannan. Dessutom får man nu med lite aktiva säkerhetsfunktioner som är bra att ha men som heller inte är livsavgörande i en liten sportbil.

När man når toppen av berget möts man av en lång och knappt upplyst tunnel. På andra sidan tunneln var dimman som bortblåst. Bokstavligt talat. Solen sken och vi kunde glädja oss åt fin körning såväl som fantastiska vyer. Äntligen kunde vi känna ordentligt på den nya motorn som inte bara är kraftfullare utan också mer varvvillig. Motorljudet är fortfarande  härligt metalliskt men något mer påtagligt.

Det är inte någon enorm skillnad mellan den gamla 2-litersmotorn och den nya men bilen känns ändå mer på hugget. Eftersom det varken sitter någon kompressor eller turbo under huven är känslan oerhört rapp och responsiv. Den sexväxlade manuella lådan är fortfarande densamma och vilken växellåda! Vi pratar en av världens bästa transmissioner med korta kast och en koppling som är så kommunikativ att man känner sig som en racerförare varje gång man varvar över 7000 rpm för att sedan växla till en högre växel.

Det är dock inte bara motorn och växellådan som är briljant på MX-5. Bilen är lätt och fjädringen är relativt mjukt inställd (även sportfjädringen) vilket medför en underhållande väghållning. På kurviga vägar som påminner mer om en slalombana än en faktisk väg kan man kasta vikten genom kurvorna på ett sätt som gör att man inte kan låta bli att tokle. Mazda MX-5 är ett mästerverk på absolut alla plan och alla som någonsin har yttrat orden ”jag gillar bilar” är sig själva skyldiga att ha kört en vid något tillfälle.

De uppdateringar som har gjorts på Mazda MX-5 är ytterst små. En av världens bästa bilar har därför blivit pyttelite bättre. Mycket mer än så finns det inte att säga.