BMW M760Li xDrive
Motor: 6,6-liters, V12, bensin, 610 hästkrafter, 800 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 3,7 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 2225kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5248/1479/2169 mm
Pris: 1 662 500 SEK (testbil cirka 1 967 800 SEK)

BMW tillverkar och har tillverkat en hel del utsökta bilar, men det finns ingen som är större, snabbare, och dyrare än M760Li. På pappret är den en både imponerande och idiotisk skapelse. En sportig 7-serie med ett ultralyxigt baksäte och över 600 hästkrafter. Visst låter det tokigt? Är det ens möjligt? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW M760Li.

Under huven på M760Li sitter det en V12 från Rolls-Royce med 610 hästkrafter. Det går alltså att köpa en BMW utrustad med en oerhört kraftfull Rolls-Royce-motor. Om det inte är häftigt vet jag inte vad som är det. Självklart är bilen snabb, och med sportläget aktiverat blir accelerationen inte något annat än brutal. 0-100 km/h avverkas på under fyra sekunder. I en 7-serie. Med luftfjädring. Och baksäten som masserar dess lyckligt lottade ockupanter. Otroligt!

Nissarna på BMW:s M-division har inte bara byggt in en oförskämt mäktig motor, utan de har också fifflat med fjädringen. Resultatet blir att hakor lätt tappas när man framför M760Li på kurviga bakvägar. Jag kan inte säga något annat än att jag är genuint imponerad av dess kurvtagningsförmåga. Naturligtvis har vi inte att göra med en sportbil i någon bemärkelse eftersom M760Li fortfarande har en förlängd hjulbas som ett medelstort kvarter ryms inom.

Ett annat resultat av den hårdare fjädringen är att den har blivit, öh, hårdare. M760Li är inte på något sätt obekväm, men den saknar den fantastiskt glidiga känslan som en vanlig 7-serie förmedlar till sin förare. Om jag köper en massiv lyxbil gör jag det för att jag vill ha det yttersta i komfort, och M760Li är inte det. Den fantastiska väghållningen kommer alltså med ett pris.

Designmässigt har BMW slagit en rejäl fullträff med M760Li. Det finns i princip ingenting som avslöjar vad som lurar under huven, förutom modellbeteckningen. Självfallet skulle jag beställa min M760Li utan modellbeteckning, och finansiera köpet genom att råna banker. Antagligen är den världens bästa bankrånarbil eftersom den är lika snabb som den är diskret.

Interiören är identisk med valfri 7-serie, och egentligen också valfri BMW. Materialen är av mycket god kvalitet, trots att det fortfarande går att hitta gammal god hårdplast om man anstränger sig lite. BMW:s mer exklusiva modeller har några unika funktioner, som exempelvis kamerasystemet som gör att man ser bilen från valfri vinkel utifrån i 3D, och det geststyrda infotainmentsystemet. Dock hade inte vår testbil adaptiv farthållare. Varför är inte det standard på 7-serien?

Paradoxalt nog har BMW bestämt sig för att enbart sälja M760Li med förlängd hjulbas. Är tanken att en direktör med chaufför ska välja en hårdare och sportigare modell att bli runtskjutsad i? Givetvis väljer man då det mest bekväma alternativet som ändå erbjuder tillräckligt mycket prestanda och sanningen är en helt vanlig 730Ld gör det. Vem är då M760Li till för?

Jag är av åsikten att en bil som är så stor som en 7-serie aldrig kan bli anmärkningsvärt sportig, hur man än vrider och vänder på det. Storleken blir den begränsande faktorn. Därför borde BMW istället sälja bilen som en 760Li och fokusera helhjärtat på komfort.

Ja, M760Li förvandlar förbluffande hastigheter till något lika märkvärdigt som en politiskt intresserad person på Almedalsveckan. Den är till och med prisvärd i förhållande till sina konkurrenter. En Mercedes-AMG kostar några hundra tusen kronor mer, och en Rolls-Royce Ghost kostar i princip dubbelt så mycket. Trots detta skulle jag aldrig köpa den. Om jag är ute efter en lyxbil vill jag inte att det ska vara något annat än flärd och komfort som har fokuserats på. M760Li är en otroligt imponerande bil, men också en något förvirrad sådan. Den må vara ett bättre köp än en Mercedes-AMG S65 men inte bättre än en 730Ld eller 750Li.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
10
Körglädje
8
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
9
Relativ prestanda
10
Personlighet
5
Motorljud
8
Komfort
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.