Test: nya Michelin Pilot Sport 4 SUV i Lissabon

Att suvar är populära visste vi redan, men de senaste årens explosionsartade efterfrågan har slagit igenom på bitvis oväntade sätt. Vem hade egentligen satsat pengar på att Ferrari, Aston Martin och Lamborghini skulle börja bygga prestandasuvar för fem år sedan? Nåväl, nu när detta är verkligheten som vi lever i har det uppstått en ny sorts I-lands-problem för nyrika rappare som förbeställt denna typ av bilar – vilka däck ska man sko sina guldpläterade 23 tums-fälgarna på med?

Svaret på den frågan har länge varit långt ifrån självklart. En bil är bara lika bra som sina däck, och oavsett hur bra du är som förare kommer du aldrig att slå några rekord runt Nordslingan med tjockt terräng-gummi på hjulen. Det är detta problem som Michelin nu anser sig ha hittat lösningen på. Möt Pilot Sport 4 SUV – ett sportigt däck för suvar, snarare än ett sportigt suv-däck. Man har alltså utgått från prestandan och sedan tagit hänsyn till traditionella suv-värderingar, istället för motsatsen. Är det något att ha? Jag begav mig till ett soligt Lissabon för att ta reda på mer!

Bild: Linus Adolfsson

Vad är nytt?
– Ett helt nytt högprestanda-däck för suvar från Michelin
– Dimensioner mellan 18-23”
– Aramid och nylon i tvärbanden för ökad stabilitet
– Ny, hårdare gummiblandning

Den mentala bilden som jag nu beskrivit ovan må vara den som fokus ligger på i pressmaterialet, men i praktiken måste vi ta det med en nypa salt. Sanningen är att de flesta exemplaren av PS4 SUV (som jag kommer att kalla däcket från och med nu) inte kommer att sitta på en Bentley Bentayga eller Lamborghini Urus. Nej, mediankunden är snarare någon med hyfsat stabil plånbok som äger en Audi Q5, Volvo XC60 eller på sin höjd en Porsche Cayenne. Michelin PS4 passar nämligen utmärkt även till dessa bilar (och alla andra suvar, för den delen).

Innan vi går vidare bör här klargöras varför man separerar suv-däck från vanliga däck. I grund och botten handlar det om vikt och, framför allt, viktfördelningen. Ett vanligt gatdäck har generellt ett mjukare gummi, medan en suv lätt får svampiga köregenskaper på sådant material. Särskilt viktigt är det att stärka upp däcksidan, då en suvs upphöjda tyngdpunkt i kombination med den ökade vikten gör att krängningarna i sidled både är mer frekventa och intensivare. Denna förklaring är emellertid grovt förenklad. Den (nörd) som vill ha en mer akademisk förklaring kan med fördel ta hjälp av Google.

Tillgängliga dimensioner. Källa: Michelin

Michelin PS4 SUV är, precis som i fallet för sitt syskon Pilot Sport 4 S (vilket du kan läsa mer om här) alltså ett gat-fokuserat prestandadäck utan några större ambitioner när det kommer till bankörning. Visst, det går att ge sig ut på Gelleråsen eller Knutstorp med gummit, men förvänta dig inga stordåd. Å andra sidan, vem i helskotta kör sin familjefraktare på bana? Just det – ingen.

Nej, den som köper ett premiumdäck som detta är snarare ute efter säkerhet och trygghet i vardagen, och det är inom dessa områden som PS4 presterar bäst. Det är alltid vanskligt att ge sig iväg på däck-lanseringar som dessa när det kommer till att samla in siffror, så istället för att låta oss göra det själva hade Michelin låtit en tredje part göra det på förhand åt oss. Nedan presenteras nu dessa siffror, men du som läsare bör här lägga märke till att några viktiga punkter utelämnades i materialet som vi tagit del av. Bland annat redovisas inte ljudnivå och accelerationssiffror.

Som du kan se i siffrorna är bromsförmågan en av de bästa grenarna för PS4, och även om mina högst subjektiva intryck från den provkörningsrunda vi ändå genomförde är ovetenskapliga kan jag i vart fall påpeka att detta inger en högst behaglig känsla av trygghet och förtroende. Vetskapen om att man bromsar snabbare än de flesta andra är en känsla vilken såväl barnfamiljer som bling-bling rappare kan uppskatta. Den innanför gummit sittandes anti-fälg-skraps-haken (snälla uppfinn ett svenskt ord för detta någon) förstärkte denna känsla ytterligare på alla trånga bakgator i Lissabon.

Michelin PS4 har även längst livslängd av alla sina konkurrenter, vilket är sparsamt för såväl miljö som plånbok. Företagets experter pratade gärna och mycket om det faktum att däcket inte heller blir så sämre i takt med slitage som man skulle kunna tro.

Denna nytänkande anda sammanfattar PS4 på ett bra vis. Hur mycket kan man egentligen utveckla en ring av gummi? Rätt mycket, faktiskt, och Michelin är en aktör som inte sitter stilla i båten. Nej, här kommer man med en nyskapande produkt i helt rätt tid. Mer ingående, vetenskapliga tester återstår att genomföra, men av den information vi lyckades samla in på plats i Lissabon framstår nya PS4 som ett högst kompetent alternativ, både för den säkerhetsmedvetna och för adrenalinknarkare.

Några prisuppgifter har inte kommunicerats än, men intresserade spekulanter bör hålla ögonen öppna. De första däcken landar på butikshyllorna redan i vår.