Kia ProCeed provkörd i Spanien

Det är ingen hemlighet att det går bra för Kia i Sverige. De är, hör och häpna, det tredje största bilmärket i vårt avlånga land i norr. Nyligen lanserades en ny generation Kia Ceed och nu är det dags att fylla ytterligare ett hål i modellprogrammet med en shooting brake-version vilket innebär en klart mer strömlinjeformad taklinje. Den nya bilen har fått namnet Kia ProCeed och är det tredje tillskottet i vad märket kallar för Ceed-familjen. ProCeed är utvecklad, designad och tillverkad i Europa, inriktad enbart på den europeiska marknaden. Vi tog oss ner till Barcelona för att sätta bilen på prov på snirkliga småvägar såväl som på bana.

Bilarna stod uppradade intill Barcelonas flygplats. Precis som jag konstaterade vid avtäckningen av bilen är den tveklöst en oerhört vacker pjäs. Karossformen är behaglig att vila ögonen på och det märks snabbt att många exteriöra detaljer existerar för att förhöja den sportiga utstrålningen. Precis som med Stinger är ProCeed en bil som ska medföra karaktär och känsla. Det märks tydligare än en fläck på en kameralins att Kia har som ambition att bli ett bilmärke som inte bara levererar sterila färdmedel från punkt A till B.

Den sportiga tonen fortsätter på insidan med detaljer som särskilda sportstolar som griper tag om baken, röda sömmar och en greppvänlig ratt med röda detaljer. En annan trevlig funktion är möjligheten att visa turbotryck och hur mycket vrid som levereras i displayen bakom ratten. En barnslig men ack så rolig detalj.

Efter att ha lyckats ta mig ut ur parkeringsgaraget som verkade ha fler våningar än Burj Al Arab var första etappen en sträcka på motorväg. Som vi tidigare har konstaterat är spansk asfalt så fin att det känns som att köra på siden. Det medför minimalt med vägljud men även på lite grövre vägar upplevs ProCeed som tyst och oerhört stabil.

Motorer:
ProCeed GT
1,6 liter, 204 hästkrafter, 265 Newtonmeter
0 till 100: 7,5 sekunder
Toppfart: 225 kilometer i timmen

ProCeed GT-Line
1,4 liter, 140 hästkrafter, 242 Newtonmeter
0 till 100: 9,4 sekunder
Toppfart: 205 kilometer i timmen

Båda får framhjulsdrift och sjustegad dubbelkopplingslåda

Efter ett tag visade navigatorn att jag skulle ta mig upp i bergen och det innebar mycket snirkligare vägar. Den större 1,6-litersmotorn är tillräckligt stark för att komma upp i fart snabbt, utan att bryta några nackar vid acceleration.

Styrningen är väl avvägd och man kan känna var däcken är och på så sätt med enkelhet kontrollera bilen och placera den rätt. ProCeed lutar minimalt i kurvorna och det är tack vare att bilen är sänkt och att fjädringen är hårt inställd. Den sportigare körkänslan har dock gjort att komforten har tagit stryk och den känns stötig över alla små ojämnheter i vägen.

Väl framme vid banan var det dags att utsätta bilen för så stora påfrestningar som möjligt. Efter några varv kunde jag konstatera att ProCeed är en bil med sportiga ambitioner men att den trots allt är en familjebil och ingen superbil. Pressar man den hårt kommer den att understyra och dubbelkopplingslådan känns stundtals seg. Något jag dock blev glatt överraskad av var motorljudet som kan liknas vid en ilsket morrande tiger. Trots en del syntetiskt ljud hörs det mycket utifrån och det förhöjer enligt mig sportkänslan rejält.

Konkurrenter:
Mercedes CLA Shooting Brake

Kia ProCeed startar på 249 900 kronor för den mindre motorn och 295 500 kronor för den större. Den är ett prisvärt alternativ för den som letar efter något unikt och sportigt. Trots formen är baksätet användbart och bagageutrymmet relativt stort. Det gör Kia ProCeed till en vettig kombination för den som föredrar att färdas i stil utan att behöva kompromissa med praktikalitet. Hur väl den kommer att slå får vi vänta och se, men med tanke på den minimala konkurrensen och hur kompetent den trots allt är, är det troligt att den blir ännu en framgångssaga från Kia.