Under början av 2018 släppte Kia nya generationen Kia Ceed. Det var en välbehövlig uppdatering av den bilmodell som satte märket på kartan i Sverige. Den fick en sportigare design än tidigare som inspirerats av den förvånansvärt kapabla prestandamodellen Stinger. Nu har Kia släppt en tredje variant av Ceed som fokuserar på design i första hand. Den har fått namnet ProCeed och är en shooting brake som ska ge känslan av att man kör en coupé snarare än en traditionell familjekombi. Jag lade genast i Högsta Växeln och begav mig till Barcelona för att närvara vid avtäckningen av bilen.

 

När ProCeed avtäcktes tog det inte lång tid att konstatera att den har en oerhört vacker karossform. Fronten är densamma som man stöter på i vanliga femdörrars Ceed men allt bakom det är unikt. Bakdelen har en coupé-liknande form men har trots det två fullt fungerande bakdörrar. För att ge den en så sportig look som möjligt är ProCeed lägre än servicenivån på en slafsig vägkrog. Skillnaden mellan kombiversionen och ProCeed är cirka fyra centimeter i höjd vilket tillsammans med den sluttande taklinjen borde medföra nackspärr för baksätespassagerarna. Det är dock inte fallet utan både 185 centimeter långa jag och en 190 centimeter lång kollega hade gott om plats för huvudet utan att sitta med samma hållning som en saccosäck i baksätet.

 

Fakta:
– Två motoralternativ vid lansering
– Erbjuds enbart med sjustegad dubbelkopplingslåda
– Finns framtida planer om elektrifiering

Den som designade just bakdelen måste vid något tillfälle ha sneglat på Porsche Panamera. Sedd i profil liknar ProCeeds bak Panameras som Dupond och Dupont. Det är dock ingen dålig förebild och ProCeed är enligt mig, och även objektivt sett, helt enkelt en ursnygg bil.

Insidan liknar Kias övriga modellutbud. Det är inget negativt i sig men eftersom ProCeed är framtagen med tanken att förstärka varumärket är den i min mening trist. Jag hade önskat feta färgklickar eller någon häpnadsväckande klurig funktion eller detalj som hade gjort att man även som förare hade njutit lite extra av sin nya, lite udda, Kia och inte bara de som får beskåda skönheten från utsidan.

 

Kia ProCeed är en bil utvecklad för Europa och den riktar sig helt och hållet till just den marknaden eftersom det är det enda området som efterfrågar en sådan biltyp. Emilio Herrera är Kias relativt nytillträdda VD för Europa och han menar att nya ProCeed anspelar på känsla. Ord som ”stylish”, ”confident”, ”individual” och ”daring” syns på väggarna i korridoren som leder in till bilen, jag kallar det enkelt för annorlunda design. Precis som med Stinger vill Kia att ägaren ska knyta ett starkare känslomässigt band till bilen, i detta fall huvudsakligen med hjälp av just design.

 

Motorer:
– 1,4-liters, bensin, 140 hästkrafter, 242 Newtonmeter
– 1,6-liters, bensin, 204 hästkrafter, 265 Newtonmeter

Modellen kommer endast att säljas i GT-line-utförande och som ren GT i Sverige. Båda varianter är lika utrustade som en lyxyacht. Vi kommer att kunna välja mellan två bensinalternativ med 140 respektive 204 hästkrafter. Den starkare har namngetts GT och har ett antal sportiga detaljer. Däribland ett avgassystem som öppnar upp spjällen och förhoppningsvis mullrar till lite när man når över 4000 varv per minut eller om sportläget aktiveras.

 

Mer information om Kia ProCeed kommer att släppas när den har sin officiella premiär under bilsalongen i Paris. Känslan bakom ratten får vi reda på när den lanseras i Sverige under början av 2019. Priserna är ännu okända men den kommer med största sannolikhet om vi känner Kia rätt att bli billigare än den närmsta konkurrenten på marknaden, nämligen Mercedes CLA Shooting Brake.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.