Provkörning av Jeep Cherokee på Sicilien
Det finns inget märke som har fokuserar så mycket på stadsjeepar som just Jeep. Föga förvånande. Men det har de senaste åren funnits en ful ankunge i modellutbudet, en bil som inte ser riktigt klok ut. Tills nu. Jeep har nämligen beslutat sig för att uppdatera Cherokee så att den inte längre ser motbjudande ut och resultatet är faktiskt riktigt attraktivt. Vi flög ner till Sicilien för att testa den på vägar som håller samma kvalitetsnivå som en rullgardin från Jysk. Hur den klarade av det? Läs vidare så får ni veta.
Nya Jeep Cherokee är en bil med många nyheter. Den största är exteriördesignen som man inte längre behöver klia sig på huvudet för. Cherokee har tydliga släktband till både Compass och Grand Cherokee vilket får modellprogrammet att framstå som mer enhetligt än tidigare. Borta är de besynnerliga framlyktorna och den välvda grillen. Istället är utseendet mer harmoniskt och sportigt. Cherokee är inte vacker men att säga att den inte är attraktiv vore en lögn.
Vad är nytt?
– Helt nya motorer
– Ny exteriördesign
– Bättre aktiv säkerhet
På insidan har inte särskilt mycket hänt. Infotainmentsystemet ska vara lite bättre än tidigare. Det är responsivt men inte alltid användarvänligt. Cherokee har också fått fler säkerhetsfunktioner, varav den viktigaste är autobromsen. Även de lite enklare utrustningsnivåerna har det mesta som man vill ha i en mellanstor SUV och om man pungar upp med lite extra kosing får man en redigt utrustad bil för under en halv miljon.
Inledningsvis får Sverige nöja sig med en enda motor, en dieselfyra på 195 hästar. Samspelet mellan motorn och den 9-stegade ZF-lådan är bra och kraften är fullt tillräcklig utan att kännas överdrivet sportig. Gasreponsen är också bättre än i uppdaterade Jeep Renegade. Den som vill ha en sportigare upplevelse bör dock vänta till början av nästa år när en bensinare på 270 kusar lanseras. Den motorn är mitt självklara val trots att jag inte ens har testat den. Dieselmotorn är helt enkelt lite för klattrig men i utbyte får man en trevlig mängd vridmoment.
Sicilianska vägar är ungefär lika välhållna som en hyresfastighet i Pripyat. Där känns det väldigt tydligt att fjädringen i Cherokee är relativt hård. Alla ojämnheter i vägen märks av vilket man uppskattar mer som förare än passagerare. Nackdelen är att färden inte blir så bekväm som den skulle kunna vara men fördelen är att bilen går fint genom kurvor.
I baksätet sitter man fint om man inte är två meter lång. Detta beror inte på att benutrymmet är dåligt, för det är det inte, men sätena är ganska högt placerade. Om jag vill titta ut ser jag därför inte mycket mer än innertak vilket ger mig viss klaustrofobi. Bagageutrymmet har dock blivit mycket större men karossformen är oförändrad. Hur har de åstadkommit det? Antagligen genom någon form av magi.
Nya Cherokee kostar från 450 000 kronor i Sverige och då får man fyrhjulsdrift, automatlåda och 195 dieselhästar som standard. Priserna för bensinmotorn är ännu inte satta men bland all dieselhysteri lär den vara det bästa alternativet. På det stora hela har Jeep lyckats väl med nya Cherokee eftersom den nu faktiskt ser anständig ut. För vem vill åka runt i en bil som är lika väldesignad som en Fiat Multipla?