Opel Grandland X Ultimate provkörd i Spanien

Förra året lanserade Opel Grandland X, en mellanstor SUV som ska tilltala stilmedvetna innerstadsbor snarare än offroad-fanatiker med leriga stövlar. Bilen är riktigt trevlig, men samtidigt var drivlinorna som den erbjöds med lika upphetsande som en köttbulletallrik från Ikea. 120 eller 130 hästkrafter i en bil av denna storlek är egentligen inte tillräckligt. Nu har Opel tagit itu med detta och släppt toppvarianten Ultimate med mer utrustning såväl som en större motor. Vi begav oss till San Sebastián i norra Spanien för att testa den.

Den nya motorn är en två-liters dieselfyra med 177 hästkrafter. Nu tänker ni att det fortfarande låter väldigt mellanmjölkigt, och det håller jag med er om. Grandland X har knappast blivit något prestandamonster, utan den har istället fått de fullt tillräckliga fartresurser som den skulle haft från början. Vanlig körning går alldeles utmärkt, och den känns pigg och rapp. Så länge man inte förväntar sig att bilen ska vara någon nyårsraket när det kommer till acceleration.

Invändigt har några läderklädda paneler tillkommit, men på det stora hela är det inga enorma skillnader, vilket ändå är bra. Grandland X har redan en interiör som är både snygg och funktionell (bortsett från en något reflektiv mittkonsol) som inte behöver särskilt mycket förbättring. If it ain´t broke, don´t fix it.

Vad är nytt?
– Ny dieselmotor på 177 hästkrafter
– Ny utrustningsnivå

Ultimate riktar sig mot de som vill ha en prisvärd bil med en viss känsla av lyx. Särskilt lyxig skulle jag inte kalla bilen, men den är utan tvekan välutrustad och lite flärdfull. Några exempel på vad som medföljer är adaptiv farthållare, 360-kamera, och en uppsjö av aktiva säkerhetsfunktioner som gör livet lite lättare. Däremot var stolarna på testbilen varken läderklädda eller elektriskt inställbara, vilket känns lite udda.

Grandland X Ultimate erbjuds med de tidigare motorerna som fanns tillgängliga såväl som dieselmotorn som vi testade nu, men senare kommer även några mindre (och därför givetvis ointressanta) motorer. Det bästa alternativet lär vara bensinmotorn med 180 hästkrafter som kommer senare i år, såvida du inte vill slå till på Opels första laddhybrid. Grandland X kommer nämligen också i PHEV-utförande om ungefär ett år och den kommer också att vara fyrhjulsdriven.

Opel Grandland X Ultimate kommer inte att tilltala den som vill ha inspirerande körning, men bilen upplevs ändå som harmonisk att köra. Om du vill ha ett snyggt och praktiskt paket som inte tvingar dig till personlig konkurs är Opels största SUV ett alldeles ypperligt alternativ. Prestandan som den nya diesel-motorn medför är dessutom lagom för människor utan rally-ambitioner, och Ultimate-versionen är ordentligt välutrustad. Däremot skulle jag vänta tills bensinmotorn med 180 hästkrafter lanseras. Den lär kort och gott vara det allra bästa valet.