Toyota Yaris GRMN provkörd i Spanien

Toyota GRM-vadå? GRMN? Gazoo? Det bubblade upp många frågetecken i mitt huvud när jag blev inbjuden att köra nya Toyota Yaris GRMN i Barcelona. Inledningsvis verkar bokstäverna inte ha någon större relation till varandra men GRMN står faktiskt för Gazoo Racing Meister of Nürburgring och helt plötsligt blir bilen mycket mer intressant. Om modellbeteckningen består av både ”Racing” och ”Nürburgring” kan ju inte bilen rimligtvis vara tråkig. Eller? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Toyota Yaris GRMN i soliga Spanien.

Den första frågan som måste besvaras är vad i hela friden ”Gazoo” är. Gazoo är för Toyota vad AMG är för Mercedes, fast med ett större fokus på motorsport. Förra året vann motorsportdivisionen WRC både i Sverige och Finland så de famlar uppenbarligen inte i mörkret. Tanken är att den kunskapen och expertisen ska smitta av sig på gatbilarna. Yaris GRMN är den första ”vanliga” modellen att komma från Gazoo och fler är planerade. Förhoppningsvis kommer de att ha ett bättre namn än ”GRMN”. Eller var det ”GMNR”? Eller ”GRNM”?

Så vad har de japanska ingenjörerna hittat på med Yaris GRMN? I princip alla exteriördetaljer har blivit svartmålade, en enorm bakspoiler har monterats, och lite busigt assymetriska klisterlappar i Gazoo-färgerna har klistrats på för en lite mer lekfull look. Funkar det? Naturligtvis. Yaris GRMN ser utan tvekan speciell ut, men samtidigt är den tydligt en Yaris.

De största skillnaderna är dock inte synliga. Där fram sitter en mustig Torsen-diff som ska bidra till briljant väghållning. Under huven har ingenjörerna tryckt ner en kompressormatad motor med 212 hästkrafter och där bak finner vi ett avgassystem som ska göra både föraren och omvärlden medveten om att det inte rör sig om någon trist hemtjänst-Yaris. Dessutom har Gazoo utrustat bilen med stenhårda dämpare som sänker hela paketet med 24 millimeter. 24 millimeter! I sammanhanget är det en astronomisk siffra, men en standard Yaris är å andra sidan knappast någon lowrider att börja med.

Så vad är då resultatet av alla dessa modifikationer? För att ta reda på det begav jag mig ut på Parcmotor-banan en bit utanför Barcelonas stadsgräns. Om man tar en bil över gränsen för vad den egentligen klarar av blir det enkelt att avgöra hur bra väghållning den faktiskt har. Sagt och gjort körde jag som en riktig vettvilling och jag kan gladeligen rapportera att Yaris GRMN är en alldeles ypperlig liten kamrat på banan. Bilen är oerhört hanterbar, eventuella misstag är lätta att justera även om fysikens lagar egentligen inte tillåter det, och det lilla krutpaketet är allmänt skitroligt att köra.

På låga varv låter bilen inte nämnvärt häftigt, men när man närmar sig varvgränsen ger den ifrån sig ett metalliskt skrikande ljud som nästan påminner om Hondas VTEC-motorer. Det är oerhört beroendeframkallande att varva så högt att detta ljud framkallas. Om man dessutom vill nå maximal prestanda har man dock inget val. Under 3000 varv känns Yaris GRMN ärligt talat lite trött, men så länge man arbetar ordentligt med den utmärkta manuella lådan uppstår inga större problem.

Vid det här laget är det inte helt osannolikt att du blir lite sugen på en Yaris GRMN. Lång näsa. Bara 400 exemplar kommer till Europa (och ytterligare 200 till Japan) och alla är redan sålda. Om du råkar vara en av de 400 lyckliga hade du behövt punga upp med ungefär 300 000 riksdaler, och det inkluderar all nödvändig extrautrustning som egentligen inte är så nödvändig i en bil av denna typ. Jag tycker att den hade varit ännu häftigare om den inte hade något baksäte eller ljudisolering à la 911 GT3 RS. Det är dock ett i sammanhanget obetydligt klagomål. Yaris GRMN är en riktig fullträff och jag kan inte vänta till den dagen jag får köra en Prius med 500 hästkrafter!