ÅHVB Finalist #6: Land Rover Discovery

Att välja årets Högsta Växeln-bil är svårare än att lösa en Rubiks kub som blind. Totalt har vi kört 229 bilar hittills i år, vilket gör oss till det motormedium som testar flest antal bilar. Det svåra med att välja just en bil är att de flesta fordon ofta förknippas med en specifik upplevelse – att köra en Bentley Mulsanne Speed runt Östeuropa är ju en aning mer utmärkande än att köra en BMW 520d i Sverige. Det som dock spelar roll är bilen i fråga, inte platsen där den testades. Efter mycket om och men har jag därför kommit fram till att den mest utmärkande kärran jag har kört hela året är nya Land Rover Discovery. Låt mig förklara varför.

Det största problemet men en stor andel av de bilar som vi testar är att de försöker vara något de inte är. Tillverkare försöker se till så att hela deras modellutbud utmärker sig på alla håll istället för att fokusera på specifika uppgifter. De verkar ignorera vad bilen de facto är till för och istället tillverka verktyg som uppfyller alla funktioner. Resultatet blir ofta något som saknar det där lilla extra – hur framgångsrik hade man egentligen varit om man hade 18 kandidatexamen i vilt spridda ämnen?

Land Rover Discovery sysslar inte med sådant trams utan fokuserar helhjärtat på det namnet ger belägg för – den lockar fram utforskaren inom en. Mer specifikt är den den brittiska utforskaren som åkte till Afrika i linne-kostym och inte Bear Grylls. I min recension av Discovery skrev jag: ”Vill man korsa en kontinent utan att använda sig av vägar är den tveklöst ett alternativ. Vill man rulla upp vid Buckingham Palace utan att vara malplacé är även det en valmöjlighet”. Utöver det utlovar den inte heller några dynamiska färdigheter, ytterligare än punkt där den lyckas leverera – att köra på landsväg är knappast något den är skapt för. I terrängen är det dock en annan femma; trots olämpliga däck lyckades den briljera när vi utsatte den för alla möjliga off-road-utmaningar.

Kort och gott lever Land Rover Discovery upp till sitt namn och är inte bara en höjd kombi som många andra bilar inom segmentet. Av den enkla anledningen att den gör precis vad den utlovar är det årets Högsta Växeln-bil i mina ögon. Det faktum att den rymmer en fullsatt Tele2-arena, är lika lyxig som syskonet Range Rover (utan att försätta en i personlig konkurs) och är osannolikt bekväm är endast grädde på moset.