Test: Kia Picanto
Kia Picanto GT-Line Launch Edition
Motor: 1-liters trecylindrig bensinmotor, 67 hk, 96 Nm vid 3500 v/min
Kraftöverföring: 5-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 14,3 sekunder
Toppfart: 161 km/h
Vikt: 935 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
3595/1595/1485 mm
Pris: 109 900 SEK
(Testbil ca 128 700 SEK)
Att ha en andra bil i de svenska hushållen börjar bli lika självklart som Kalle Anka på julafton. Billiga småbilar har därför ökat kraftigt i försäljning och frågan är om billigt alltid är bäst Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade Kia Picanto.
Vid en första anblick ser Kia Picanto riktigt sportig ut. GT-Line, som är ett tillval, gör att bilen får ett aggressivt utseende som drar till sig blickar. De röda detaljerna i fronten ger en illusion om att detta skulle kunna vara motsvarighet till Volkswagens GTI. Detta är dessvärre ingen bil du tävlar med vid rödljuset, även om ljudet som kommer från den trecylindriga motorn påminner om en gammal boxersexa från Porsche. Det låter riktigt racigt, men faktum är att det är mer ljud än vad det är verkningsgrad. Motorn varvar snabbt upp och det blir mycket växlande.
Växellådan har korta och tydliga lägen vilket underlättar stadskörning. Bilens dragläge är dock så svårt att hitta att man blir lika nervös som en högstadieelev inför nationella proven – varje gång man ska starta i en brant backe. Utväxlingen gör inte körupplevelsen i stadstrafik mycket enklare heller. Av totalt fem växlar är det endast trean och femmans växel som gör nytta.
Det är synd att man inte har finstämt sådana detaljer för en bil som i grunden har en bra manuell växellåda. Styrning och bromsar är däremot av god kvalitet och Kia Picanto är bekväm och stundtals till och med rolig att köra på grund av sitt format. Kupén är väldigt rymlig och du kan utan problem sitta två personer med Canada Goose-jackor under vinterhalvåret utan att inkräkta på den andres personliga sfär.
Interiören känns ovanligt påkostad för att vara en småbil, ratten är greppvänlig och reglage till radio och AC upplevs robust. Gillar du finesser och ny teknik är dock inte Kia Picanto något för dig. Tillvalslistan är väldigt sparsam men väljer du GT-Line inkluderas det mest väsentliga – Bluetooth och backsensorer bak.
I det stora hela är Kia Picanto en prisvärd bil. Den har allt du behöver utrustningsmässigt och är bekväm, relativt rymlig och bränsleekonomin är god. Byggkvaliteten överraskar positivt och du behöver inte skämmas för bilens utseende. GT-lines utstrålning är dock för tufft för modellens egna bästa. 67 hästkrafter är inte mycket att hänga i julgranen och tillsammans med det obefintliga dragläget drar det ner helhetsintrycket. Kia Picanto har dock fler starka sidor än svaga och det är imponerande att man kan få så mycket bil för strax över 100 000 kronor idag.
Betyg
Sammanfattning
Kia Picanto överraskar positivt med sin rymlighet och sin påkostade interiör. Drivlinan levererar dock inte lika mycket med sin effektsnåla motor och växellådans obefintliga dragläge. Picanton passar dig som ser bilen mer som ett transportmedel än ett intresse.