Volvo XC40 provkörd i Spanien

Som vi längtat. Höstens stora bilnyhet är äntligen här. Det handlar inte bara om en helt ny modell från Volvo, utan också om ett tillskott i ett av de allra hetaste segmenten på marknaden. Högre potential för braksuccé har vi sällan skådat. Med tanke på befolkningens stora förkärlek till märket råder det inga tvivel om att nya Volvo XC40 kommer att sälja som smör på hemmaplan, oavsett prestation, men exakt hur bra är egentligen nykomlingen? Jag begav mig till ett soligt Barcelona för att lägga i Högsta Växeln och undersöka den saken.

På Barcelonas solvarma vägnät trivs nya Volvo XC40 som en hippie på Woodstock-festivalen. Tack vare de kraftiga motorerna går det att kryssa fram längs gatorna i högt tempo. Körställningen, de bekväma stolarna och fjädringskomforten gör att bilen känns som om den vore betydligt större än vad den faktiskt är. Körmässig är den inte en kompromiss på samma vis som konkurrenterna. I alla hänseenden förutom fysiskt utrymme framstår bilen som om den kom från en högre plats i modellhierarkin.

Konkurrenter
BMW X1
Audi Q3
Mercedes GLA
Jaguar E-pace

Det var i maj 2016 som vi fick se den första glimten av designen, då i form en konceptbil som gick under det märkliga namnet ”40.2”. Förvånansvärt lite har hänt sedan dess. En upphöjd halvkombi kommer aldrig att bli vacker på det vis som en Aston Martin kan vara, men nog är allt nya XC40 fruktansvärt läcker på såväl in- som utsidan. Extra mycket så, om du kryssar i färgen Bursting Blue och de oförskämt läckra 20-tumsfälgarna på beställningsblanketten. Interiören känns påkostad, vilket den är. I mångt och mycket handlar det om en XC90 som krympt i tvätten.

Pris & modellvarianter
D4 AWD Momentum Intro, 398 900 SEK (R-Design 420 900)
T5 AWD Momentum Intro, 416 900 SEK (R-Design 438 900)
T3 (lanseras vid årsskiftet), 296 000 SEK
T4 AWD, T4, T3 AWD, T3, D3 AWD, D3, nya trecylindriga motorer, en laddhybrid och en ren elbil lanseras senare.

Nytt för XC40 är möjligheten att låta andra människor använda bilen, utan fysisk nyckel – en funktion som jag var bland de första i världen att testa. Det hela administreras via en app, som enligt Volvo själva ”är säkrare än en vanlig nyckel”. Det finns dock vissa fundamentala brister som jag misstänker kommer att orsaka en hel del huvudvärk. Internetåtkomst krävs för att låntagaren ska kunna låsa upp bilen, vilket kan bli problematiskt i underjordiska parkeringsgarage och långt ute i vildmarken, men i grund och botten är det en fantastisk funktion som borde vara självklar på alla bilar. Finurliga förvaringslösningar och schyssta utrymmen är andra faktorer som underlättar vardagen.

Vad är nytt?
Helt ny premium-SUV byggd på nya småbilsplattformen CMA
– Säkerhet i världsklass
– Möjlighet att låta nära och kära använda bilen, utan fysisk nyckel, via en app
– Kraftfulla motorer, T5 AWD gör 0-100 endast 0,8 sekunder långsammare än Jaguar F-Type
– Bilen kan förvärvas via en prenumerationstjänst för 6 699 SEK/månad, ”Care by Volvo”

Smakar det så kostar det, men det visste vi redan. Mer udda är den knappa prisskillnaden mellan XC40 och storebror XC60. Blott 4000 spänn skiljer bilarna åt. Visserligen får man mer utrustning till XC40 i och med introduktionserbjudandet, men i mitt huvud är det ändå svårt att motivera. Detta åtgärdas dock senare när de mer modesta motoralternativen anländer. Ytterligare en svaghet är växellådan. Förvisso fungerar den utmärkt i normal körning, men under press kan den inte riktigt mäta sig med konkurrenternas dubbelkopplingslådor.

Volvohandlare, bege er genast till närmaste gym och förbered underarmarna. Er förmåga att signera köpeavtal kommer att vara den enda begränsningen när det kommer till att kränga nya Volvo XC40. I början av nästa år kommer vi att genomföra ett mer ingående test, och jag vågar faktiskt lova att jag kommer äta upp chefredaktör Andreas Bergmans svettiga kalsonger om bilen inte visar sig vara bäst i klassen. Ni 13 000 personer som har förbeställt bilen utan att ha provkört den behöver inte vara oroliga.