Test: Volkswagen up!

Volkswagen high up! (2017)
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 75 hästkrafter, 95 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 13,5 sekunder
Toppfart: 173 km/h
Vikt: 928 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3600/1504/1645 mm
Pris: 129 900 SEK
(Testbil ca 134 300 SEK)

Volkswagen up! är tack vare sin charm och sympatiska pris en av våra favoritstadsbilar. Modellen har under sina sju år på marknaden vunnit många hjärtan men eftersom den nu börjar bli något av en senior bland stallkompisarna har det blivit dags för en försiktig facelift. Utsidan har fått sig en ytterst diskret kosmetisk genomgång och även interiören har blivit uppdaterad. Volkswagen erbjuder nu också up! med en turboladdad motor på smått farliga 90 hästkrafter. Av anledningar som för mig ännu är obegripliga har vi dock för första gången i världshistorien börjat med att testa den mindre motorn. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen up!.

Exteriöra detaljer som avslöjar att det rör sig om den ansiktslyftna modellen är uppdaterade bak- och framlyktor samt en något förändrad front. Inga av dessa detaljer ändrar på det faktum att Volkswagen up! är lika gullig som en kattunge lekandes med ett garnnystan. Den nätta karossen innebär också att bilen ter sig alldeles ypperligt i stadsmiljö och trånga parkeringshus. Vändradien är utmärkt och styrningen är oerhört lätt.

Insidan har även den fått sig en liten uppdatering. ”Infotainmentssystemet” (som knappt kan kallas för det) används genom ett antal knappar vilka känns mer utdaterade än uppdaterade. Systemet fungerar trots detta mer än väl och har både färgskärm och bluetooth-möjligheter.

Se även
Ford KA+
Hyundai i10

Mazda2
Opel Karl
Suzuki Ignis

Den lätta styrningen må vara praktisk i stadsmiljö men avsaknaden av känsla är irriterande. Detsamma gäller för kopplingen som prompt vägrar att kommunicera till föraren var dragläget befinner sig. Även växellådan är exceptionellt grötig och backen var motsatsen till samarbetsvillig. Det märks att Volkswagen har siktat på söndagsbilisten eller andrabilsägaren snarare än grabbarna som gör regelbundna besök till Ringen. Detta är inte att uppfatta som att up! inte är ett dugg underhållande att framföra, för det är den. Det finns alltid en viss charm i att framföra bilen som en tok utan att på något sätt kunna äventyra min eller någon annans säkerhet, men en Mazda2 är avsevärt vassare att köra.

Pyttemotorn på 75 hästkrafter kan vara rolig på sitt egna vis men förvänta dig inte något krut under 3000 varv. Faktum är att gasen i botten ofta resulterar i absolut ingenting. För att undvika måste man varva motorn som en total vettvilling. Detta innebär att den potentiellt briljanta bränsleförbrukningen blir allt annat än briljant. Av praktiska skäl vore det dumdristigt att inte välja den större turboladdade motorn på 90 hästkrafter, som dessutom bara kostar 5000 kronor mer.

Nya Volkswagen up! skiljer sig ungefär lika mycket från den gamla modellen som jag gör mellan två närliggande dagar. Uppdateringen är ytterst odramatisk men faktum är att bilen egentligen inte var i behov av någon ordentlig makeover. Den har fortfarande ett yttre som är omöjligt att inte tycka om, köregenskaper som är bra men inte bäst, men nu också en större motor. Jag tyckte om den redan när jag körde den för första gången och jag tycker fortfarande om den, fast lite mer.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

En otroligt försiktig uppdatering av en otroligt gullig liten stadsbil. Skillnaden är marginell, men up! har ändå blivit ännu bättre.