Tack till Northern Link PR som lånade ut kameran Lumix DMC-G7K.

Högsta Växeln befinner sig i Barcelona för att provköra sprillans nya Honda Civic med fem dörrar. Civic är sedan långt tillbaka kärnan i Hondas modellutbud och en av de bäst säljande bilmodellerna genom tiderna. Bilen har präglats av praktikalitet kombinerat med en generös dos körglädje vilket har lockat både hobbytrimmare och pensionärer. Vi tar reda på om den nya modellen som nästan ätit upp en tredjedel av Hondas R&D-budget är ett sömnpiller eller en pulshöjare ”when VTEC kicks in”.

Hondas nya modell har ett säreget utseende. Att bedöma huruvida en bil ser bra ut eller inte är alltid svårt då det blir en subjektiv åsikt. Jag själv vill påstå att nya Civic inte är vacker men att den samtidigt ser futuristisk och dynamisk ut. Tanken är inte att åskådare ska luras att det är Pininfarina som har designat bilen, utan att utseendet ska representera en modern tolkning av Honda. Just detta tycker jag att de lyckats bra med och den ser betydligt roligare ut än flertalet konkurrenter i samma segment. Om allt går vägen innebär designen att fler människor med bakåtvänd keps och Paradise Hotel-drömmar kommer att köpa bilen, istället för pensionärer.

Inuti har vi ett ordentligt lyft och om man väljer Prestige-paketet får man en riktigt ombonad interiör med generösa mängder läder. Infotainmentsystemet är uppdaterat och fungerar klanderfritt med trevliga funktioner som induktionsladdning samt Apple CarPlay plus Andriod Auto. Även om helhetsintrycket av insidan är bra leder tyskarna fortfarande kampen när det kommer till övergripande kvalitetskänsla. Honda har lagt sig bekvämt i mitten då man inte når någon klockren kassaskåpskänsla inuti, men inte heller en miljö som påminner om forna Östtyskland.

Under vår provkörning fick vi bekantas med två olika motorer, en 3-cylindrig motor på en liter och en fyra på 1,5 liter. Den förstnämnda var så pass seg att jag nästan fick parkeringsböter på motorvägen och därför lade vi vårt primära fokus på den större motorn. Lägger man till en cylinder får man 180 hästkrafter vilket innebär att bilen inte är någon raket men samtidigt ingen sömngångare. VTEC-tekniken ger en redig kraftpuckel högre upp i varvtalen vilket hela tiden manar föraren att köra hårdare om andan faller in. Längs med små pittoreska vägar vid Spaniens kust visade det sig även att chassit hängde med bra mycket bättre än vad som förväntas av en bil i denna klass. Med manuell låda är det en fröjd att kasta sig genom smala bergsvägar och lådan är lika skarp som Leif Silbersky under en rättegång. Med andra ord är nya Honda Civic fortfarande riktigt körglad även om man inte väljer Type R modellen.

Allt var däremot inte perfekt vilket snabbt kristalliserades när bilen utrustades med automatlåda. Honda har valt en CVT-låda istället för en traditionell automat och jag kan inte säga annat än att du bör undvika denna. Det talades först om artificiella växlingar och en känsla som ska motsvara klassens bästa växellådor men i verkligheten fungerar det inget vidare. Obehagligt höga varvtal vid acceleration och en känsla av tuggummi anno 1955 är vad som upplevdes under mer livlig körning. Vad du än gör uppmanar jag dig därmed att välja den manuella lådan som till skillnad från CVT-klumpen är förträfflig.

Vi ser fram emot att testa nya Honda Civic på hemmaplan för att se om bilen är lika trevlig att köra på svenska vägar som i de spanska bergen.

Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.