Hyundai IONIQ Hybrid
Motor:
 1,6-liters, 4:a bensin, 105 hästkrafter + elmotor 43,5 hästkrafter. Systemeffekt: 141 hästkrafter, 265 newtonmeter.
Kraftöverföring: Sexstegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.
Acceleration: –
Toppfart: 
Vikt: 1870 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4470/1455/1820 mm
Pris: 249 900 SEK (testbil 299 900 SEK)

Med sin 2020.22.2-vision har Hyundai som mål att erbjuda ett komplett modellprogram med alla fyra drivlinor de erbjuder (el, laddhybrid, hybrid, vätgas). 2020 är alltså året det ska uppnås och 22 är antalet nya miljöbilsklassade modeller som ska introduceras. I sin tur ska det leda till siffran 2. Närmare bestämt andra största miljöbilstillverkare i världen._dsc6278
För att ta del av detta blev Högsta Växeln inbjudna till att köra nya Hyundai IONIQ i centrala Stockholm och se vad det är frågan om. IONIQ är en helt ny modell som är unik i det att den erbjuder tre typer av elektrifiering. Närmare bestämt el, laddhybrid och hybrid. Det som Hyundai poängterade under evenemangets gång var att IONIQ är mer än en ny modell, det är ett helt nytt projekt. Ett projekt som tar sikte på framtiden, en framtid fri från fossila bränslen men med goda uppkopplingsmöjligheter och mindre politisk rigiditet. Det är under IONIQ-emblemet som flera bilar kommer att introduceras._dsc6304Hyundai IONIQ är byggd från botten upp just för att husa dessa olika drivlinor, med andra ord är det ingen kompromiss. IONIQ är i elbilsutförande en konkurrent till Nissan Leaf men med en längre räckvidd (28 mil jämte cirka 20) och med ett attraktivare utseende är IONIQ det vettigare valet. I hybrid-utförande konkurrerar den mot Toyota Prius. Problemet med det är dock att Toyota Prius är dyrare och den är hela bilvärldens skämt. Med andra ord slipper man bli stämplad som någon som klipper gräsmattan för att i sin tur ha det på mackan om man väljer IONIQ istället._dsc6300Utseendemässigt har IONIQ lånat inslag från förra generationen Prius samt Honda Insight. Trots det är den väldigt neutral i designen – den gör inget väsen kring sig. Det är en bil som faller under kategorin attraktiv. Bilen är en välbalanserad symbios mellan form och funktion. Designen är även funktionell och är skapad just med IONIQ-andan i det främsta rummet – exempelvis öppnar och stänger sig spjällen i fronten för att kyla när det behövs och vara mer strömlinjeformad när så inte är fallet._dsc6308
På presseventet hade de endast hybriden på plats – elbilarna kommer i november medan laddhybriden dyker upp nästa september. En hybrid trivs som bäst inne i stadstrafik så för att sätta bilen på prov var det stadskörning i centrala Stockholm som gällde. Jag fick cirka en timme bakom ratten på bilen så jag har inte riktigt material nog för att ge ett expertutlåtande. Jag kan dock avslöja att – precis som det sades under presentationen – är IONIQ körglad, rent relativt sätt. Med sin CVT-låda är Priusen förkastlig medan den sexväxlade DCT-lådan i IONIQ:en är något att hänga i julgranen._dsc6326Evenemanget rundades av med segling ombord på en den 100 fot långa Hyundai-båten som vann Gotland Runt i somras. Tanken bakom att sponsra just segling har att göra med Hyundais strävar efter att bli mer premium och med ett pris på cirka 150 miljoner kronor är det precis den sortens människor som Hyundai lockar till. Jag spekulerade kring att det även har att göra med Hyundais syn på hållbarhet._dsc6313
Med Hyundai IONIQ har Hyundai visat att de tar miljöbilsfrågan på allvar. De strävar som sagt efter framtid utan fossila bränslen. Med ett instegspris på cirka 250 000 SEK är hybriden ett rimligt kliv in i miljöbilsvärlden för eventuella konsumenter. När elbilen dyker upp och därefter laddhybriden lär tjänstebilskunder skratta sig lyckliga. IONIQ är Hyundais framtidsvision, en vision vi ser fram emot att följa.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.