Test: Toyota GT-86
Toyota GT-86 2,0 D-4S Boxer
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig boxermotor, bensin, 200 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, bakhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 226 km/h
Vikt: 1230 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4240/1320/1775 mm
Pris: 310 800 SEK
(Testbil ca 333 000 SEK)
Smaka på orden ”bal” och ”Toyota”. I skilda sammanhang finns det inget konstigt med orden, men när de nämns i samma mening skär de sig. Transporten till en bal bör vara luxuös, iögonfallande och bekväm – frågan är om en Toyota verkligen kan uppfylla dessa egenskaper. För att undersöka saken slänger vi oss in i en nytvättad Toyota GT-86 med tillhörande chaufför och dejt, iklädda Högsta Växelns dyraste kostym och flottaste skor.
Det tog inte lång tid innan vi stötte på det första problemet. Toyota GT-86, som är resultatet av ett samarbete mellan Subaru och Toyota (Subaru BRZ, Scion FR-S och Toyota GT-86 är samma bil), är nämligen ett väldigt liten fordon. På pappret har bilen 4 säten, men i verkligheten enbart 2. Baksätet är minimalt och knappast lämpligt för annat än att ställa matkassar på.
Dessutom har bilen, såklart, bara två dörrar, vilket innebär att den stackare som hamnar i baksätet bör vara lika vig som en rysk balettdansös för att undvika en pinsamt klumpig entré på röda mattan. Efter många om och men slutade det med att jag hamnade i baksätet, och lyckas till slut lära mig lämna bilen i någorlunda elegans. Detta efter att ha tränat in en oerhört komplex manöver som får USA:s flygvapen att likna ett gäng dagisbarn som just lärt sig vika pappersflygplan.
På förhand kände vi oss alltså väldigt självsäkra. Manövern var intränad, accessoarerna svindyra och fotografen utropade oss på förhand som balens stiligaste par. Men sen kom det andra problemet. Och det tredje.
Det började med en omgång näsblod. Jag, nyligen hemkommen från en vecka i varmare breddgrader (där hälsan inte låg på toppen av dagordningen), hade lyckats bli kanonförskyld blott dagar innan balen. Precis när vi satt oss i bilen, efter att ha krånglat mig in i baksätet, började blodet forsa.
Som tur var hamnade inget på interiören eller den vita skjorta, men dessvärre fick näsduken och kavajen ett mindre smakprov av blodet som en direkt följd av det otillgängliga baksätet. Som tur är gick detta att dölja genom en finurlig vikning av nämnd näsduk. Sagt och gjort, vi fick vända om och bege oss till närmaste toalett för att torka rent ansiktet.
När vi återigen kämpat oss in i bilen för försök nummer två var vi inte lika kaxiga längre, något skakade av incidenten. Inte blev det bättre av både jag och min dejt var tvungna att hålla huvet lågt i bilen för att inte förstöra våra vältrimmade frisyrer. Vi begav oss iväg igen, och hittade snabbt den långa bilkö som bildats framför röda mattan.
Nu började det roliga – Toyota GT-86 är nämligen förvånansvärt iögonfallande. Kamerorna smattrade som kulsprutor när vi gled förbi, vilket vi kunde höra i pauserna mellan det att chauffören varvade upp motorn till sin gräns på dryga 7500 varv. För att vara en Toyota ser GT-86 extremt bra ut – bakom oss i kön fanns en Brabus S-Klass limousine, vilket i sammanhanget stack ut mindre än vår Toyota.
Det finns bilar som inte riktigt vet vad de vill, bilar som försöker vara flera saker på samma gång. Ta BMW X6M. Den försöker vara en SUV, coupé och sportbil på samma gång. Visst, det finns en tilltalande aura i det konceptet, men Toyota GT-86 är något helt annat. Den vet precis vad den vill.
Det här är en tillbaka-till-grunden, förarfokuserad hälsomaskin som inte kan göra annat än att orsaka ett rus av endorfiner och kramp i mungiporna på den som kör. Styrningen har goda mängder precision och känsla, chassit är synonymt med perfektion och sätespositionen är mysigt låg. Att bilen går att få med en fantastisk, kortkastad manuell växellåda är fenomenalt, den bidrar enormt till känslan.
I det stora hela är Toyota GT-86 extremt engagerande och lätt att köra på gränsen – bilen känns vild, men aldrig okontrollerad. Du kan både känna, dofta och höra dig fram till när däcken (samma däck som du hittar på en Toyota Prius) börjar tappa grepp, det kommer aldrig som en överraskning. Det finns tyvärr, precis som med alla bilar, ett fåtal klagomål – delar av interiören känns sjaskig, till exempel kolfiberimitationen. Dessutom är motorn lite (med betoning på lite) för seg, speciellt på låga varv.
Tillbaka till balen. Vi började nu närma oss den rödaste och längsta av mattor jag någonsin skådat. Vägen upp från avsläppet till själva balsalen gick nämligen upp för en lång backe, kantad med fotografer och åskådare – backen såg ut som en väg av hamrat guld i den stilla kvällssolen. Uppfyllda av synen var det nu vår tur att göra entré, det var nu dags att utöva manövern.
I slutändan blev inte entrén på röda mattan så värst graciös (jag låter bilden tala för sig själv), men vad gör egentligen det? Bilen tog ändå all uppmärksamhet. Dagen efter balen blev denna bild publicerad av dagspressen, vilket säger en hel del. En Toyota lyckades konkurrera ut en Brabus-limousine när det kommer till en fotografs uppmärksamhet, och det i sig är en enorm prestation.
Den som njöt mest av färden var chauffören. Toyota GT-86 är – otvivelaktigt – skapad för att köras. Jag kan inte nog understryka detta – låt inte priset lura dig, det här är en oerhört tillfredställande bil. Inte heller är detta någon sorts prisfälla av den typen som Audi, Porsche och BMW verkar bedriva, där ett par schyssta tillbehör kostar lika mycket som bilen i sitt grundutförande. Nej, i GT-86 ingår (nästan) allt du behöver redan från start. Testexemplaret hade ett skyltpris på 320 000 kronor, där färgen var den enda faktor som drog upp priset. Det enda jag kände saknades var parkeringssensorer (vilket kostar 3500 kronor).
Transporten till en bal bör som sagt vara luxuös, iögonfallande och bekväm. Toyota GT-86 lyckades knappast uppfylla varken den bekväma eller luxuösa aspekten, men kompenserar det med en god portion närvaro, både framför röda mattan och i åskådarnas fotoalbum. I slutändan får bilen ett godkänt resultat.
Om du har en bal inför dig, och dessutom har en Toyota GT-86 tillgänglig, se till att använda den – du kommer garanterat särskilja dig från massan. Om du inte har en GT-86 tillgänglig, se till att skaffa en. Bilen erbjuder många, långa lyckliga stunder, fyllda av rykande bakdäck och äkta sportbilskaraktär – till ett pris lägre än en BMW 3-serie kombi. Bra jobbat Toyota, ni har min respekt.
Betyg
Sammanfattning
Om du har en bal inför dig, och dessutom har en Toyota GT-86 tillgänglig, se till att använda den – du kommer garanterat särskilja dig från massan. Om du inte har en GT-86 tillgänglig, se till att skaffa en. Bilen erbjuder många, långa lyckliga stunder, fyllda av rykande bakdäck och äkta sportbilskaraktär – till ett pris lägre än en BMW 3-serie kombi. Bra jobbat Toyota, ni har min respekt.