Audi A4 3.0 TDI quattro
Motor: 3,0-liters, diesel, V6, 272 hästkrafter, 600 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5,3 sekunder.
Toppfart: 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4726/1427/2022mm
Pris: 455 000 SEK (Testbil cirka 750 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Audi har efter alldeles för många, långa år släppt en helt ny A4. Den gamla A4:an sålde sanslöst väl av anledningar som för mig ännu är okända. I mina ögon var den alltid långt bakom BMW 3-serien och Mercedes C-klass. Nu har vi testat den nya A4:an och jag kan avslöja redan nu att jag kommer att äta skosulor till frukost, lunch och middag, i resten av mitt liv om den nya bilen inte kommer att stå på varenda garageuppfart i Sverige. Låt mig berätta varför genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi A4.

1305-2016-0521628193448977

För att testa hur nya Audi A4 är att leva med åkte vi till vår favoritplats på jorden, Gotland. När du sätter dig i bilen för första gången är det omöjligt att inte bli imponerad av interiören. Audi har lyckats hitta en fantastisk balans mellan en modern interiör som samtidigt inte uppfattas som för “spejsad”. Alla material är av högsta kvalitet och man får uppfattningen om att bilen kommer att hålla längre än en själv. Deras MMI-system (MultiMedia Interface) är nu lika bra som BMWs iDrive, om inte bättre. Jag tenderar att vara lika kompetent på att ändra inställningarna på bilen som en cocker spaniel, men i Audin hittade jag rätt direkt. Lyckligtvis var vår testbil även utrustad med Audi Virtual Cockpit, som ersätter den traditionella instrumentpanelen med en 12.3-tumsskärm. Denna innebär att all information du någonsin kan tänkas behöva alltid finns nära vilket i sin tur betyder att du kan titta på vägen mer än i en bil med en “vanlig” instrumentpanel. Som vanligt har Audi gjort ett formidabelt jobb med att uppdatera interiören utan att göra något allt för drastiskt.

1305-2016-0522629488574184

Utsidan på bilen är en av mina största stötestenar. Javisst, vår bil såg exceptionellt attraktiv ut men den var utrustad med allt från exteriörpaket till stora fälgar. De A4:or som du kommer att se kommer sannolikt att redan se ut som gamla bilar, delvis för att den nya modellen är i princip identisk med den gamla generationen, men också för att de flesta snålutrustar sina bilar. Detta är synd men förståeligt med tanke på att Audi tar groteskt betalt för sin extrautrustning. Audi, gör oss alla en tjänst och standardutrusta alla nya A4:or med hyfsade fälgar så att de inte ser ut som hyrbilar.

1305-2016-0526633688358141

Nu när alla formaliteter är avklarade kan vi fortsätta med det viktigaste: hur är nya Audi A4 att köra? Fenomenal! Audi har på något sätt lyckats göra A4 snudd på olagligt tyst och bekväm. När jag säger att jag lika gärna skulle kunna sitta i en S-klass så överdriver jag knappt. Bilen är så tyst att man blir förvånad över att man sitter i en bekväm stol med ypperliga justeringsmöjligheter snarare än på en kyrkbänk under en tyst minut i Johanneskyrkan. Dessutom är fjädringen så mjuk och fin att det känns som att glida på ett moln gjort av marshmallows och kattungar.

1305-2016-0525632363250381

Vad gäller köregenskaper har även Audi visat att de är kapabla till en fantastisk utveckling. Fyrhjulsdriftssystemet ger föraren ordentligt med kontroll över bilen, även på Gotländska grusrallyvägar där det finns lika mycket grepp som på en frusen sjö strösslad med bananskal. Dessutom är V6-dieseln precis så vridmomentsstinn och responsiv som man vill att den ska vara. Bilen är snabb men den känns ännu snabbare än siffrorna föreslår. Det enda klagomålet jag vill framföra angående Audins kördynamik är styrningen som tar lite tid att vänja sig vid. Den ger inte särskilt mycket feedback och känns allmänt död och gummiaktig.

Ni bör första vid det här laget att nya Audi A4 är ett fullkomligt formidabelt fordon. Faktum är att det är den första Audin på länge som jag verkligen har stortrivts i. Den är till och med så bra att jag får lov att infinna mig i existentiellt tvivel: är verkligen BMWs 3-serie bättre? Svaret på den frågan är inte längre självklart och det har Audi all anledning att vara stolta över!

Högsta Växeln-betyg
Exteriör: 7/10
Interiör: 10/10
Körglädje: 8/10
Valuta för pengarna: 6/10
Relativ praktikalitet: 8/10
Ha-begär: 8/10
Relativ prestanda: 9/10
Personlighet: 6/10
Motorljud: 9/10
Komfort: 10/10

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.