Test: Jaguar XF

Jaguar XF 3.0 (2016)
Motor: 3.0-liters, turbodiesel, 300 hästkrafter, 700 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6.2 sekunder.
Toppfart: 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4954/1457/1880 mm
Pris: 552 900 SEK
(testbil 658 300 SEK)

Med nya Jaguar XF måste Jaguar ta sig an stenhårda konkurrenter såsom Audi A6, BMW 5-serien och Mercedes-Benz E-Klass. De flesta köpare kommer att vara företagskunder vilket innebär att de väljer de mindre dieselmotorerna som man också kan få i exempelvis Jaguar XE. Vi har dock kört den stora dieseln – en 3-liters V6:a på 300 hästkrafter och otroliga 700 newtonmeter vridmoment. Är det en bil värd att lägga under julgranen månntro, trots de tyska rivalerna? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Jaguar XF.

 

 

Det första som slår en när man tar sig en titt på nya Jaguar XF är att den är identisk med Jaguar XE. De har tagit XE:n och förstorat den med 50 procent och vips så fick de fram nya XF. Trenden att få alla bilar inom samma bilmärke att se identiska ut är en oerhört tråkig sådan. Bortser man från den aspekten av Jaguar XFs utseende är det en oerhört atletisk och snygg bil. Visserligen var bilen vi fick låna försedd med en otroligt tråkig beige-aktig lack och fälgar som var gäspframkallande. Den har ett väldigt moget utseende som jag anser vara oerhört elegant. Diskretion var sannerligen ett av ledorden under utvecklingsprocessen och det enda som ger inblick i vad som lurkar under huven är de tjocka, dubbla utblåsen.

Interiörmässigt är det rent prismässigt inte särskilt spännande. Infotainmentsystemet har fått sig en makeover vilket med andra ord betyder att systemet är absolut en uppgradering i det att det inte är baserat på Windows 98 som det förra tydligen var. Upplösningen är snäppet bättre och i det stora hela är det en rejäl uppgradering. Det är fullt dugligt. Bilen vi fick låna var dock inte försedd med lädersäten vilket anses rätt orimligt med tanke på prislappen. En kupé som blandar hög kvalitetskänsla med låg – en oerhört paradoxal kombination. Det är inte riktigt så speciellt som man förväntar sig

 

Trots att nya Jaguar XF är en stor sedan känns den väldigt flink – mycket tack vare användningen av aluminium som har bantat bilen en hel del – det är den lättaste bilen i segmentet. Det är i det stora hela en helt briljant bil att köra. Möjligheten finns att välja mellan fyra olika lägen – dynamisk, normal, eco och vinter. I dynamiska läget blir gasresponsen mer rapp, styrningen blir aningen tyngre och växellådan växlar snabbare vilket gör bilen oerhört snabbfotad.

Det normala läget räcker dock gott och väl till all typ av körning, vare sig man kör som en racerförare på landsväg eller ligger och trycker på motorvägen. I eco-läget känns bilen dock aningen svampig men ligger man och kör på motorvägen är det absolut det vettigaste valet. Vinter-läget var väldigt trevligt på kvällskvisten när temperaturen föll och det gjorde bilen mer kontrollerbar med sina 300 hästkrafter och bakhjulsdrift när det var halt på vägarna.

Det mest imponerande är att bilen inte understyr för fem öre om man nu inte tar en oerhört snäv kurva lite för fort men ungefär 95 procent av tiden så skär den sig igenom kurvor hur smidigt som helst. Även om nya Jaguar XF har elektrisk styrning får man imponerande mycket feedback och linjär respons. Den utmärker sig sannerligen i hur nätt den känns och hur rolig den är att köra tack vare fenomenal väghållning och briljant styrnin

 

Sammanfattningsvis är nya Jaguar XF ett starkt kort i en kortlek. Det segment som XF tillhör, domineras av storspelarna Audi, BMW och Mercedes och Jaguar har gjort allt i sin makt för att blir den nya herren på täppan. Man kan sannerligen konstatera att nya XF är en uppenbarelse i körväg som erbjuder briljant känsla och en stark karaktär. Det bör dock också poängteras att främst Audi och BMW – när det kommer till just stora dieslar – ligger i framkant. Utöver det är kvalitén snäppet vassare hos konkurrenterna. Allt handlar om prioriteringar i slutet av dagen och personligen hade valet varit en Jaguar XF. En atlet i kostym.

 

 

 

 

Betyg

Exteriör:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är nya Jaguar XF ett starkt kort i en kortlek. Det segment som XF tillhör, domineras av storspelarna Audi, BMW och Mercedes och Jaguar har gjort allt i sin makt för att blir den nya herren på täppan. Man kan sannerligen konstatera att nya XF är en uppenbarelse i körväg som erbjuder briljant känsla och en stark karaktär.