Fredagsmys med en Porsche Cayenne
För att kunna skriva en så utförlig recension som möjligt av den Porsche Cayenne Diesel vi skulle få låna i en veckas tid begav jag mig på en roadtrip i nordlig riktning. Det jag inte hade förväntat mig var att det skulle leda till en fredagskväll tillsammans med bilen i skogsmiljö. Närmaste bestämt fredagsmys i den norrländska skogen. Tanken var egentligen att jag skulle åka långt norrut och spana in Höga Kusten-bron. Det var dock strax söder om Sundsvall som jag stötte på problem. Jag körde in på en grusväg i skogen – det bör poängteras att det faktiskt var en riktig väg och inte en väg som jag själv skapade. I vilket fall som helst körde jag på en lerig väg och det kan konstateras att bilkörning i lera är bland det festligaste som finns. Det jag förstås inte kunde se var att det fanns en sten i leran som var vassare än ett svärd och som tydligen beslutade sig för att göra mitt liv så jävligt som möjligt. I den norrländska skogen fick jag alltså punktering. Inte på ett däck utan två.Att jag hade 21-tums fälgar som kallas Porsche 911 Turbo Design bidrog sannerligen till detta då däcket består av svart målarfärg som man målar på fälgen istället för faktiskt gummi.. Att ha det på en diesel-stadsjeep känns minst sagt paradoxalt. Det small till rätt ordentligt och bilen varnade för minskat däcktryck – ”f** i h******” tänkte jag. Jag stannade bilen och öppnande dörren. Det lät som att mina däck hade blivit knivmördade. En liten orkan bildades runt bilen som matchade den suck jag yttrade kort därefter.Det är dock inte slut på det roliga här; det var även så att jag inte hade signal på mobilen. Av någon outgrundlig anledning går det dock att ringa nödsamtal när så är fallet. Jag ringde 112 och skulle man ha ett transkript på samtalet hade det sett ut på följande vis:
-”SOS ALARM, vad är det som har inträffat?”
-”Jo, det är nämligen så att jag har fått punktering!”
-”Öh, varför i hela friden ringer du hit då?!”
-”Jag sitter fast i norrländska skogen och har ingen signal. Dock kan man ju fortfarande ringa nödsamtal och man kan lugnt konstatera att jag är i nöd!”
-”Jaha, låt gå då…Kopplar dig till en bärgningsfirma…”
I det här skedet kopplades jag till en operatör och förklarade läget och som sedan frågade vems bil det var eftersom den var registrerad på Volkswagen Group/Porsche Sverige. Jag förklarade vad det var frågan om och då fortsatte dialogen på följande vis:
”Var befinner du dig någonstans?”
-”Gårdsjön, någon mil från Gnarp.”
-”I Trollhättan?”
-”Öh, snarare motsatsen! Är ju i Norrland!”
-”Kan jag få koordinaterna, tack!”
-”Ska kolla GPS:en…”
Efter det problemet var löst sa de att bärgaren skulle ringa när han var på ingång. Men utan signal var det lönlöst att vänta och jag tvingades till att leka hippie – jag behövde lifta i storskogen. Jag gick ut på en större grusväg i hopp om att någon skulle köra förbi. På en väg som har mindre biltrafik än Nordpolen kom det till slut en Skoda Yeti som jag fick lift med till motorvägen – cirka en mil bort. Det var en äldre dam som förmodligen tyckte att jag var en korkad stockholmare. Jag bockade och bugade för skjutsen. Precis då ringde bärgaren och sa att han skulle vara på plats om en timme. Därefter ringde jag till Porsche och förklarade läget. Det vara cirka kvart över fem på en fredagskväll. De skrattade tack och lov mest åt situationen och jag vet inte huruvida det har att göra med att de är professionella pokerspelare eller om de genuint tyckte det var komiskt att jag tvingades tillbringa min fredagskväll på E4:an mellan Hudiksvall och Sundsvall. Mitt i samtalet dog min mobil. Jag skulle alltså tvingas bekanta mig med omgivningarna.Efter cirka en timme kom bärgaren och såg en stockholmare iförd passande Porsche-utstyrsel som behövde hjälp med en Porsche Cayenne med 21-tums fälgar för 56 500 SEK i skogen. Jag förklarade mycket snabbt att det var en pressbil och att jag inte var första klassens snorunge. Han var själv en bilfantast och hade bland annat en Audi S8 och förstod kruxet med att ha så stora fälgar. Han förundrades också över att Porschen inte hade fått punktering när den hade kört över ett gruskorn utan att det faktiskt krävdes en stor sten. Jag skrattade artigt samtidigt som jag blev lite rödare i nyllet..Jag hoppade upp i lastbilen tillsammans med den man som skulle komma och bli min kompanjon under kvällens gång. Vi körde tillbaka till Porschen som stod mitt i vägen. Efter vi hade lastat upp Porschen på bärgningsbilen så begav vi oss av till Sundsvall som var cirka en halvtimme bort. Under tiden hann jag ladda min mobil i lastbilen och såg att jag hade fått ett sms från Porsche där de stod att jag fick lösa det på egen hand om det gick och att de stod för fiolerna. Jag har då aldrig varit så tacksam. Det konstaterades ganska snabbt att däcken inte skulle gå och laga på plats eftersom ena däcket hade en reva lika stor som en fotboll medan bakre däcket hade lossnat från fälgen baktill. Vi tvingades ringa en däckjour som egentligen bara ryckte ut när det gällde lastbilar men bärgaren hade bra kontakt med killen som mötte oss i däckverkstaden. Porschen fick stå där till tisdagen därpå i och med att däcken behövde specialbeställas. Jag fick nyttja Porsche-assistans som ger en möjlighet att hyra en bil till ett maxbelopp på 2800 SEK per dygn under 5 dagar vilket är bland det mest frikostliga jag varit med om. Runt niotiden på fredagskvällen fick jag ringa mannen som ansvarar för bland annat pressbilar från Porsche och förklara läget – jag kan med handen på hjärtat erkänna att det var ett bland de mer genanta samtal jag behövt ringa. Jag satte mig klockan 22 på kvällen i Sundsvall i en Audi A4-hyrbil – det stod mellan den och en Mazda3 – från Nextrent och begav mig hemåt med hämtning av Porschen inbokad på tisdagen därpå – tack och lov så hade inte fälgarna skadats. En sann mardrömsstart på en vecka med Porsche Cayenne som därefter som tur var utvecklades till det bättre. Jag fick som ni alla förstår extremt bra bemötande av alla involverade och jag måste verkligen ge en eloge till Porsche som var så hjälpsamma och rent ut sagt snälla samt till Sundsvalls Gummiverkstad. Trots att jag inte hade gjort något fel så skämdes jag enormt. Absolut är det så att punktering är något som kan hända alla men vad är oddsen på att man får dubbelpunktering på sin första pressbil från Porsche klockan 17 på en fredag? Är man optimist kan man säga att det kunde varit värre men är man realist som jag så lider man av tanken. Det jag har lärt mig av denna resa: kör inte på grusväg med fälgar stora som pariserhjul och som kostar lika mycket som en vettig begagnad bil. En minst sagt fasansfull fredag som trots allt slutade (förhållandevis) lyckligt.
Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com