Hur är det egentligen att åka i en Rolls Royce Phantom?

Nu när studenttider försiggår runtomkring i riket ser man ofta flak med tiotals ungdomar som firar att gymnasietiden är över. De har tinnitusorsakande hög musik, sprutar öl på varandra samt förbipasserande och orsakar mer trafikuppståndelse än Godzilla. Vi på Högsta Växeln är ju intresserade av bilar, därför valde vi att åka bil istället för lastbil. Vi valde dock inte vilken bil som helst. Vi valde istället den ultimata lyxomobilen – en Rolls Royce Phantom. Prakt i egen hög bil. Men hur var upplevelsen att färdas omkring i en bil för närmare 4 miljoner kronor?

Förväntan är på topp.
Förväntan är på topp.

Det första som slår en är bilens storlek. Den är hisnande 583 centimeter lång vilket är ungefär 60 centimeter längre än en Mercedes S-Klass i långt utförande. Phantom är även 163 centimeter hög vilket gör att de flesta människor ser ut som dvärgar bredvid den – det är som en vanlig bil som har haft alla mått förstorade. Den har mer närvaro än amerikanska militären i krig och designspråket är kuskinspirerat vilket syns på bagageluckans lutning samt de bakåtöppnande dörrarna. Baksätesutrymmet är större än de flesta lägenheter på Manhattan och sittandes bakom framsätespassagerarens stol kunde jag sträcka ut benen helt och fortfarande ha plats. Sätena var bekvämare än en Hästen säng och varenda millimeter skrek kvalité, lyx och exklusivitet. För att man som passagerare ska hålla sig gömd för vanligt folk samt ge en tystare kabin är fönstret designad på så vis att man sitter dold bakom en sorts panel.

2015-06-05 15.25.18-2

 

Att färdas i en Rolls Royce Phantom längs huvudstadens gator var som att vara Brad Pitt och gå in på ett paparazzi-kontor. Uppmärksamheten vi fick var oändlig och folk slet upp sina mobiler för att ta foton, pekade som besatta och en herre som åkte förbi i sin Porsche 911 Turbo tappade bokstavligt talat hakan. Det var som om han hade sett Angelina Jolie på stranden. Chauffören berättade att folk brukar tvärnita framför, peka fingret och visa allmänt okultiverat beteende vilket är en konsekvens av jantelagen och svensk bitterhet. Sådant tycker vi på Högsta Växeln är väldigt synd och tycker att man ska njuta av att få se ett mästerverk som en Rolls Royce på svenska gator.

IMG_20150605_140508

Trots att bilen kostar 4 miljoner kronor var interiören mer minimalistisk än dansk design och allt var väldigt lågteknologiskt.  Rolls Royce-lyx handlar om material och komfort, inte ett överflöd av teknologi. Fokus har sannerligen lagts på att avskärmas totalt från omvärlden. Radion var på en kort stund men i stort sett hela färden var den avstängd – allt för att njuta av tystnaden. Tystnaden är bokstavligt den som återfinns på bibliotek eller i en katedral och det enda som tydde på att bilen rörde sig var det bildspel man kunde bevittna genom fönstret. Det var verkligen helt knäpptyst. Det var som en elbil fast tystare även om huven gömmer en 6,75-liters V12:a på 460 hästar och 720 newtonmeter vridmoment. Gasen i botten innebar endast att hastighetsmätaren steg – inget annat.

Rolls Royce Phantom är sannerligen den ultimata lyxbilen – overklig och minst sagt surrealistisk komfort och tystnad kantades av sanslöst detaljtänk och förnäm avskildhet. En upplevelse som är nästintill oöverträffbar.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com