Test: Volkswagen e-up!
Volkswagen e-up!
Motor: Elmotor, 82 hk, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 12,4 sekunder
Toppfart: 130 km/h
Längd: 3540 mm
Pris: 276 900 SEK (testbil 276 900 SEK)
Det verkar som att Högsta Växeln har blivit mer intresserade av miljöfrågan än vi är av prestanda eftersom vi i två veckor bara kört elbilar. Vi började med att recensera Volkswagen e-Golf, vilken vi tyckte om för att det var en helt vanlig Golf fast knäpptyst. Dock kom den med en prislapp saftigare än nystekt bacon. Dess lillebror e-up! är däremot betydligt mer sympatiskt prissatt. 277 000 kronor är mycket för en stadsbil i samma storleksklass som en Nokia 3310, men 277 000 kronor för en elbil är inte alls särskilt kostsamt utan snarare prisvärt. Volkswagen up! fortsätter alltså att leverera när det kommer till pris men hur klarar den sig med resten? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Volkswagen e-up!.
Ni borde ha en viss grundläggande kunskap beträffande elbil vid det här laget. De är alla tysta, responsiva, och därför också roliga att köra. E-up! är inget undantag till detta. Elmotorn producerar 82 hästkrafter som skickas ner i marken via framhjulen. Det låter ungefär lika spännande som en trasig dragkedja från Lycksele men faktum är att e-up! är fenomalt rolig att köra. Elbilar tenderar att väga så mycket att de kommer standardutrustade med en egen måne men e-up! väger ”bara” 1.2 ton. Detta kombinerat med vridmoment som alltid är tillgängligt och däck som är så smala att de bokstavligt talat får plats mellan tummen och pekfingret gör att e-up! känns som en gokart att köra. Den är riktigt snabb mellan 0-60 km/h och har väghållning som bäst kan beskrivas som underhållande och skojig.
Om du är en sådan som förvarar alla dina tillhörigheter i din bil kommer nog inte e-up! att göra dig särskilt tillfredsställd. Det går att få plats med två mindre väskor i bagageutrymmet och två mindre människor i baksätet, helst ska de sakna knän. Dock är det viktigt att minnas att Volkswagen up! är en stadsbil i mikroformat och dess relativa utrymmen är därmed mer än imponerande. Dessutom är interiören en väldigt trevlig plats, och med tanke på att den inte skiljer sig från den som sitter i vanliga up! (kostar från 135 000 kronor) är det svårt att tro sina ögon. Det är självfallet ingen Audi eller Mercedes, men den känns ändå mer välgjord än ett schweiziskt armbandsur, särskilt med priset i åtanke.
Volkswagen har dock tyvärr valt att låta Garmin ta hand om gps:en på up:en vilket är synd. Systemet är alldeles för plottrigt och komplicerat för att det ska gå att använda när man kör. Istället måste man stanna bilen och lägga sitt yttersta fokus på att mata in adressen till vart man nu vill åka, annars riskerar man en rejäl olycka. Dessutom påminner radion om de som återfinns i filmer som skildrar andra världskriget.
Vi har alltid skojat om att Volkswagen up! borde vara vår Högsta Växeln-bil. Detta påstående bör modifieras nu. Volkswagen e-up! (med viss extra finansiering) bör vara vår Högsta Växeln-bil. Vi som bilfantaster uppskattar elbilars egenskaper genuint, och e-up! råkar vara en av de elbilarna som erbjuder mest leenden för pengarna. Dessutom är den helt klasslös. Man kan klä sig hur som helst, vara vem helst och visa sig var som helst utan att sticka ut, lite som med en Golf GTI. En klasslös gokart som är i princip helt gratis att framföra, sådant tycker vi om!
Högsta Växeln-betyg: 81/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 8
Interiör: 7
Körglädje: 9
Valuta för pengarna: 8
Praktikalitet: 7
Ha-begär: 9
Relativ prestanda: 8
Personlighet: 8
Motorljud: 10
Komfort: 7