Test: Cadillac Optiq provkörd – missar det väsentliga
Cadillac vill bli en seriös spelare i Europa igen och tar sikte på elbilsmarknaden med nya Optiq. Det här är märkets första modell helt utvecklad med europeiska kunder i åtanke och den ska ge sig rakt in i hjärtat av elbilssegmentet.
Vi åkte till Barcelona för att provköra nya Cadillac Optiq.

Foto: Cadillac/GM
Slår på stort
På plats i Spanien ville Cadillac sannerligen understryka hur mycket de satsar på Europa. Den största satsningen stavas Formel 1 där jänkarna debuterar under nästa år, dels med sitt eget stall, dels som motorleverantör.
Utöver det lägger de även krut på Tour de France och World Endurance Championships. Budskapet är att Cadillac är här för att stanna. Även om de onekligen verkar ha ekonomiska muskler som heter duga är frågan om produktoffensiven lyckas leverera.
Optiq blir den mest relevanta modellen vad gäller volym och blir således en bestämt viktig modell i utbudet. Modellutbudet i övrigt består av Lyriq som börjar på strax över miljonen och sjusitsiga Vistiq som hamnar på strax över 1,2 miljoner.

En amerikan med europeisk smak
Rent visuellt är Optiq inte någon chockterapi. Den ser mer generisk ut än sina stallkamrater och hade mått bättre av Lyriqs mer distinka linjer. De korta överhängen och hjulen som tryckts långt ut i hörnen ger en balanserad profil, men det är inte en bil som drar till sig blickar på parkeringen.
När man kliver in i Optiq möts man av en varm, nästan hemtrevlig känsla à la Škoda Enyaq, som är direkt hämtad från storebröderna Lyriq.
Faktum är att interiören och tekniken är identisk med Lyriq, vilket är positivt.
Materialvalen är genomtänkta och syntetiska tyger blandas med trä och metall i spännande färgkombinationer. Allt känns robust, välbyggt och kvalitetskänslan är imponerande hög. Knapparna har tydliga klick och det mesta sitter där man vill ha det. Enligt Cadillac är det inte lyxigt när alla funktioner i en bil förpassas till en touchskärm.
Samtidigt finns några amerikanska egenheter som exempelvis infotainmentsystemet som ofta kräver flera tryck samt att både växel- och blinkersspakarna upplevs som plastiga.
Infotainmentsystemet i sig är Google-baserat, responsivt och fullt av funktioner, men översättningarna i menyerna är stundtals märkliga. Ljudsystemet är däremot riktigt bra: 19 högtalare och Dolby Atmos levererar en härlig upplevelse.
Kupén är rymlig, särskilt framtill, men sittdynorna är lite för korta, både fram och bak. Baksätet erbjuder gott om benutrymme, men längre personer riskerar att slå i huvudet till följd av glastaket. Det finns gott om plats för ens fötter under de främre stolarna.

Cadillac Optiq erbjuder amerikansk komfort
John Cockburn, chefsingenjör för Optiq och med 37 år på GM, menar på att teamet bakom bilen består av minst 1 000 personer och att den är kalibrerad och testad för Europa. Just upplevelsen bakom ratten är han extra nöjd över.
På vägen är Optiq förvånansvärt välbalanserad. Den är mjuk utan att vara svampig och klarar både små ojämnheter och gropar med imponerande finess. Fjädringen hanterar hög- och lågfrekventa stötar med lätthet och hela bilen känns stabil även i högre farter.
Det mest imponerande är hur sanslöst tyst det är i kupén. Det finns inte tillstymmelsen till vindbrus även i motorvägshastigheter och inte minst på släta spanska vägar kunde decibelnivån i kupén liknas med ett bibliotek. Frågan är hur den tar sig an vår grova svenska asfalt.
Styrningen är lätt men exakt, och även om körlägena inte skiljer sig nämnvärt åt blir styrningen något tyngre i sportläget. Gasresponsen är linjär, bromsarna väl avstämda och det finns en naturlig känsla i hela upplevelsen.
Det här är ingen bil som bjuder upp till dans på samma sätt som vissa tyska konkurrenter, men den är klart mer engagerande än exempelvis en Tesla Model Y eller Volkswagen ID.4. Optiq känns trygg, mogen och genuint trevlig att köra.
Det går att kasta in bilen i kurvor med oväntad kontroll och man är hela tiden medveten om var den dynamiska gränsen går. Optiq upplevs betydligt mer europeisk än amerikansk, och det märks att ingenjörerna faktiskt utvecklat chassit med europeiska vägar i åtanke. De 304 hästkrafterna går ner i backen via alla fyra hjul på ett effektivt sätt och mängden kraft är alldeles lagom.

En monumental miss
I Sverige börjar Cadillac Optiq på 740 000 SEK. För priset får man bilen helt maxutrustad och de enda tillvalen är om man vill ha en annan färg på lacken.
Optiqs akilleshäl är räckvidden, som är 425 kilometer enligt WLTP, samt laddningen som är oerhört låga 110 kW vilket sett till pris och segment är riktigt dåligt. Även om laddning och räckvidd inte alltid bör definiera en elbil är det något som i detta fall begränsar Optiqs konkurrenskraft.
Än så länge har GM investerat 25 miljarder dollar i elektrifiering och självkörning och under nästa år ska de pumpa in ytterligare 10 miljarder dollar, varför de sätter ribban enormt högt för sig själva.
Det är därför konstigt att de inte lagt mer krut på Optiq, inte minst när de stora konkurrenterna i form av BMW iX3 och Mercedes-Benz GLC Electric kostar lika mycket men erbjuder upp till fyra gånger snabbare laddning och dubbelt så lång räckvidd.

Cadillac Optiq saknar det viktigaste
Cadillac Optiq visar att den amerikanska tillverkaren menar allvar med sin europeiska comeback. Bilen kombinerar amerikansk komfort och en mysig samt ombonad kupé med en dos europeisk kördynamik och levererar en kvalitetskänsla som överträffar många av konkurrenternas.
Långsam laddning och undermålig räckvidd, inte minst vintertid på hemmaplan, är två enorma minus som gör att den hamnar rejält i lä jämte konkurrenterna, åtminstone på pappret.
Det första intrycket är positivt sett till körupplevelse, särskilt den låga ljudnivån i kupén och fjädringen. När Cadillac ändå satsar så mycket på Europa känns det som en enorm miss att inte hårdvaran lever upp till ambitionerna och det lär blir svårt att övertyga kunderna om varför.
Fördelar
- Knäpptyst
- Bekväm
- Hög kvalitet
Nackdelar
- Långsam laddning
- Kort räckvidd
- För högt pris
Cadillac Optiq (2026)
Motor: En elmotor per axel, 304 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,3 sek
Toppfart: 184 km/h
Elektrisk räckvidd: 425 km
Vikt: 2 376 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4820/2134/1644 mm
Pris: Testbil ca. 740 000 SEK
Cadillac Optiq
Cadillac Optiq har många lovande egenskaper – den är bekväm, tyst och trevlig att ratta. Dessvärre innebär kombinationen av kort räckvidd, långsam laddning och en högt pris att bilen har svårt att utmärka sig på marknaden.