Test: Rolls-Royce Black Badge Spectre – elbil med extra allt
På bara några år har Rolls-Royce gått från att ha ett klientel med samma snittålder som en pyramid till den yngsta inom BMW-gruppen. En av anledningarna till detta stavas Black Badge. Låt oss lägga i Högsta Växeln och testa nya Rolls-Royce Black Badge Spectre.
Black Badge beskrivs som Rolls-Royces mörka alter ego. På ren svenska innebär det att det rör sig om en mer prestandastinn variant av märkets modeller.
Det bör understrykas att Black Badge Spectre inte är ett dugg sportig, utan det är snarare en fråga om att erbjuda mer prestanda och en mörkare framtoning.
Vi dundrade från Båstad till Stockholm för att testa nya Rolls-Royce Black Badge Spectre.

Foto: Rolls-Royce Motor Cars
Mer än bara kosmetik
Det som skiljer en Black Badge Spectre mot den ordinarie modellen är mer än man vid första anblick kan tro.
Till att börja med får man 74 fler hästkrafter, mer vridmoment vid mindre gaspådrag, särskilt kalibrerad styrning och fjädring och en rad kosmetiska detaljer som är unika för just Black Badge-modellen.
Tanken med Black Badge-modeller är att de ska tilltala ett yngre klientel som är mer måna om att bilen ska vara ett sätt att uttrycka sig. I vår testbils fall gjorde detta sig till känna genom den svart-/lila tvåtonslacken, den knallblåa interiören och kolfiberinläggen. Allt krom är även svart.
Man vill locka till sig en mindre traditionell målgrupp, något som Rolls-Royce verkligen lyckats med.
Det är numera inte bara godsägare som kör Rolls, utan det är även kändisar och sådana vars smak inte är konservativ. Tanken är att understryka att Rolls-Royce inte är någon “smakpolis”.
I vår testbils fall, lackad i Vapour Violet med tvåtonssvart och en interiör som var knallblå och svart med kolfiber, ville Rolls-Royce visa exakt vad Black Badge innebär.
I övrigt är interiören belamrad med trä, metall och läder samtidigt som de 5 500 lysdioerna i taket, tänkta att emulera natthimmelen, alla bidrar till den totala lyxkänslan.

Black Badge Spectre är märkets kraftfullaste modell någonsin
När en modell får sig en genomkörare till förmån för sportighet är det enkelt att dra slutsatsen att bilen både kommer att bli hårdare och mer högljudd. I fallet Rolls-Royce Black Badge Spectre är så inte riktigt fallet.
Så fort man stänger de kassaskåpstunga dörrarna, vilket görs med ett knapptryck, stängs man av från världen utanför. Det är nästan så att man tvingas till att viska till sina medpassagerare, lite som känslan i ett bibliotek.
Det enda som avslöjar att bilen börjar rulla är att världen utanför börjar röra sig snarare än att det möts av någon akustisk kvittering. Styrningen är fingerlätt och den enorma ratten inbringar sannerligen en känsla av att man kör en riktig lyxkryssare.
Fjädringen är hårdare satt men jämte en vanlig Spectre blir skillnaden som mellan en Tempur-säng och en Hästens-säng. Det blir således aldrig obekvämt, utan mer tillstramat snarare än lika gungigt som i en icke-Black Badge Spectre.

Med huvudet mot nackstödet
Något som är unikt för Black Badge Spectre är modellens launch control-system. Det kallas, finurligt nog, för Spirited Start och innebär att bilen bjuder på samtliga 659 kusar och 1 075 newtonmeter vilket gör den till Rolls-Royces mest kraftulla modell någonsin.
Tiden då Rolls-Royce endast kommunicerade sina effektsiffror som ”adequate” är sedan länge förbi.
Plattan i mattan resulterar i att en våg av kraft sköljer över en. Bilen känns emellertid inte lika snabb som den är, utan det är först när man blickar ner på hastighetsmätaren som man verkligen förstår vilken kraft som döljer sig under den långa huven.
På kurviga landsvägar döljer Black Badge Spectre sina 2,9 ton väl och det går att dansa fram med förvånansvärd elegans. Det är lite som en kulstötare: de är bra mycket mer atletiska än vad de kanske ser ut att vara.
Black Badge Spectre uppmanar emellertid inte till någon särskilt inspirerande körning, men även om man inte pressar på är det enkelt att hålla tempot uppe.
Elmotorerna passar bilens karaktär väl och den knäpptysta ljudnivån i kupén ackompanjerat av den direkta gasresponsen går sannerligen hand i hand med Black Badge Spectres ambitioner. Med det sagt erbjuder inte elmotorerna riktigt samma bottenlösa känsla som en V12-motor hade gjort.

Kontrasternas kontrast
Räckvidden på Black Badge Spectre är 530 kilometer enligt WLTP, exakt samma siffra som för ordinarie Spectre.
Spectre kan ladda upp till 205 kW, vilket innebär att 10 till 80 procent tar en dryg halvtimme. Ett problem med att köra långt med elbil är att det i hög utsträckning är bilen som dikterar var man stannar och laddar någonstans.
I sin tur resulterar det att en Rolls-Royce-kund kan fastna i ett industriområde i Ljungby i en halvtimme samtidigt som hela processen att ladda inte är särskilt premium. Med det sagt kör Spectre-kunder sällan långt och laddar för det mesta hemma.
Den genomsnittlige Spectre-ägaren har två Rolls-Roycer och en vagnpark bestående av totalt sju bilar.
Vår resa från Båstad till Stockholm gick hur smidigt som helst. Det faktum att kupén är så sanslöst tyst gör även att det är otroligt behagligt att färdas långt i bilen. Vi var mer utvilade när vi anlände i Stockholm än när vi lämnade Båstad.

Rolls-Royce Black Badge Spectre är drömbil på fyra hjul
Nya Rolls-Royce Black Badge Spectre är troligtvis bilvärldens mest intressanta elbil. Lyxkänslan är svindlande, tillika prislappen, och som elbil gör sig den sig riktigt bra. Rolls-Royce har tillbringat över 120 år med att tillverka så tysta bilar som möjligt, varför elektrifieringen är ett välkommet inslag.
Rent kördynamiskt är Black Badge Spectre oerhört trevlig att ratta och komfortnivån är skyhög. Jämte en vanlig Spectre är den mindre gungig, men aldrig sportig. Utstrålningen är aningen djärvare med mörkt krom och en kolsvart grill.
Rolls-Royce Spectre förblir en av bilvärldens mest imponerande bilar medan just Black Badge Spectre betonar det ytterligare, men förvandlingen känns något överflödig.
Rolls-Royce Black Badge Spectre (2025)
Motor: En elmotor per axel, 659 hästkrafter, 1 075 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,3 sek
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 530 km
Vikt: 2 900 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5490/2015/1575 mm
Pris: Testbil 7 000 000 SEK
Rolls-Royce Black Badge Spectre
Spectre Black Badge är en mer kryddstark variant av ordinarie Rolls-Royce Spectre. Upplevelsen skiljer sig något, men primärt är syftet med Black Badge att visa vad märket kan erbjuda sina kunder.