Test: Mazda 6e provkörd – japansk design möter kinesisk teknik
Det har sålts över fyra miljoner exemplar av Mazda 6 sedan lanseringen för omkring 20 år sedan. Nu kommer modellen i sin fjärde generation, som elbil och med teknik från Kina. Lever den upp till tidigare generationers rykte som både körglad och praktisk? Vi har testat nya Mazda 6e.
Mazda har inte direkt legat i framkant när det gäller elbilar. Efter MX-30 med kort räckvidd och begränsade laddförmåga, var det länge tyst.

Foto: Mazda
Nya tag
Men nu gör märket ett nytt försök med eldrift, och då genom att sätta in elmotor och batteri i klassiska Mazda 6 – som då så klart blir Mazda 6e.
Resultatet är en 4,92 meter lång bakhjulsdriven halvkombi i en stilig förpackning och ett pris som börjar på precis under 500 000 kronor. Det låter lovande, men frågan är hur mycket Mazda det finns kvar under ytan.
För även om Mazda 6e har märkets logga i fronten och en design som känns igen från tillverkarens övriga modeller är det här en bil som inte har utvecklats hemma hos Mazda i Hiroshima.
I stället handlar det om ett samarbete med Mazdas kinesiska partner Changan, som också bygger bilen i Kina. Tekniken delas med bland annat modellen Deepal L07, som säljs på flera asiatiska marknader, och även utseendemässigt är likheten tydlig.

Två batteristorlekar – och ett laddmysterium
Mazda 6e erbjuds med två olika batteristorlekar och motoralternativ. Grundversionen kostar från 499 500 kronor, har ett LFP-batteri på 68,8 kWh som tillsammans med en elmotor på 190 kW (258 hästkrafter) och ett vridmoment på 320 Nm ger en räckvidd på 47,9 mil.
LFP-batteriet kan snabbladdas med 165 kW och fylls från 10 till 80 procent på endast 24 minuter.
För 15 000 kronor extra får man Long Range-versionen med ett 80 kWh stort NMC-batteri tillsammans med en något svagare motor på 245 hästkrafter med samma vridmoment på 320 Nm.
Räckvidden ökar då till 55,2 mil. Det låter som ett givet val, men det finns en hake. Det större batteriet laddar nämligen bara med 90 kW, vilket innebär att det tar hela 47 minuter att ladda från 10 till 80 procent.
Trots något kortare räckvidd ser instegsversionen därför ut som det bättre valet. Det är också en sådan vid tar ut på en provkörning på tyska vägar vid Mazdas Europacentral i Leverkusen. Provkörningen börjar på autobahn och det första intrycket är lovande.
Den på pappret blygsamma effekten på 258 hästkrafter räcker för att ge Mazda 6e en pigg körupplevelse. För mer sportig känsla kan ljudsystemet från Sony spela ett simulerat motorljud. Baktill finns också en spoiler som fälls upp vid hastigheter över 90 km/h, men även går att styra manuellt.
Men verklig körglädje lyser med sin frånvaro. Styrningen känns konstgjord, har ett märkbart glapp kring mittläget och ger nästan ingen feedback från vägen. På kurviga landsvägar känns bilen lite klumpig och någon exakt körkänsla infinner sig inte.
Fjädringen är av det hårdare slaget, inte direkt obekväm, men ojämnheter letar sig lätt in i kupén. Bäst gör sig Mazda 6e vid lugn vardagskörning där den tysta kupén ger en rofylld resa och styrningen inte utmanas av allt för aktiv körning.

Mazda 6e är stilfull – men inte riktigt Mazda inuti
Det är svårt att inte gilla utseendet. Mazda 6e är en stilig sedan med tydliga linjer och även interiören överraskar positivt. Snyggt och välbyggt med bra materialval och många stoppade ytor.
Utförandet Takumi Plus (kostar 22 900 kronor extra) som vi kör kommer med säten i en blandning av konst- och äkta läder i en brun nyans. Det tillsammans med alla mjuka ytor och detaljer som ett tygklätt handskfack ger det ett exklusivt intryck.
Framstolarna ser påkostade ut och är också bekväma. Mellan dem sitter en bred mittkonsol med två mugghållare och plats att ladda två mobiler trådlöst. Med axelavståndet på 2,9 meter kommer ett rymligt baksätet med gott om plats för benen.
Bagageutrymmets storlek anges officiellt till 336 liter, men känns större i praktiken och är lättlastat genom halvkombiluckan. Därtill finns en frunk på 72 liter med plats för en uttagbar förvaringskorg, som finns att köpa som tillval.
Ett minus med interiören är att Mazda inte hållit kvar vid en del av de fysiska knappar som hittas i märkets övriga modeller. Alla reglage – även vindrutetorkarna! – styrs via den 14,6 tum stora pekskärmen.
På ratten finns två programmerbara knappar där det går att lägga funktioner som vindrutetorkare. Men i grunden är det alltså skärmen som gäller för att styra bilens funktioner.
Den reagerar som tur är snabbt och menyerna är tydliga utan konstiga översättningar. Där hittas också en rad olika lägen för till exempel biltvätten (fönster stängs, spoiler fälls ned), ett avslappningsläge för laddstoppet och ett för att låta klimatanläggningen gå när bilen lämnas en kort stund för ett ärende.

Mazda 6e är en japan med kinesiska drag
Den som hellre förlitar sig på den egna mobilen hittar trådlös uppkoppling via Apple Car Play och Android Auto. Det går också att styra vissa funktioner som att svara på telefonsamtal med handgester och även en röstassistent som ska förstå svenska.
I förseriebilarna vi kör är det engelska som gäller och assistenten förstår allt, även om den ibland påstår att bilen saknar funktioner som faktiskt finns i Takumi Plus-utförandet vi sitter i.
Annars har redan standardutförandet Takumi det mesta som behövs. Värmepump är standard, detsamma gäller head up-display och panoramaglastak, 360-graderskamera, 19-tumsfälgar och ljudsystemet med 14 högtalare från Sony.
Två av högtalarna sitter i nackstödet hos föraren för att spela upp navigering eller telefonsamtal utan att störa andra. Ljudet imponerade däremot inte och oavsett inställningen kändes det platt.
Den kanske främsta styrkan hos Mazda 6e är förbrukningen. Under första sträckan på autobahn visar färddatorn ett genomsnitt på 20 kWh/100km, men det sjunker snabbt när vi svänger av på landsvägen.
Efter 10 mil med främst körning på landsväg landar den genomsnittliga förbrukningen på 13,6 kWh/100 km. En låg siffra för en stor bil som Mazda 6e ändå är. Och där har vi ännu en styrka.
Karosstypen får kanske svårt att konkurrera om intresset bland alla suvar ute på marknaden. Men Mazda 6e är ett rymligt och stiligt alternativ som just tack vare sin karossform också är snål i förbrukningen.
Med priset från strax under 500 000 kronor är det helt enkelt mycket bil för pengarna. Se bara till att välja det mindre batteriet som laddar snabbare.

Mazda 6e EV (2025)
Motor: Elmotor bak, 258 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Elektrisk räckvidd: 479 km
Vikt: 2 027 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4921/1890/1491 mm
Pris: Från 499 500 kronor
Mazda 6e
Mazda 6e erbjuder mycket bil för pengarna även om tekniken haltar en del. Den upplevs som välbyggd, väldesignad och går snålt.