Test: BMW M5 Touring provkörd – den praktiska superbilen
Äntligen! Nej, jag uttrycker inte min entusiasm över vinnaren av Nobel-priset i litteratur, utan jag firar lanseringen av nya BMW M5 Touring. Detta må vara den sjunde generationen av BMW:s sportigaste 5-serie men endast den tredje generationen som erbjudits i kombi- eller Touring-utförande.
Vi följde med BMW till deras hemstad München för att lägga i Högsta Växeln inför en ordentlig provkörning av sprillans nya M5.
Foto: BMW
Kombi med kraft
Nya BMW M5 erbjuds både som sedan och kombi, varav kombin är den tveklöst ballaste. Låt mig börja med att förklara varför. I grunden handlar detta om att kunna göra allt med en och samma bil.
Behöver du frakta prylar och/eller människor runt exempelvis Nürburgrings Nordslinga finns det ju inte särskilt många alternativ om man inte vill ha en smaklös stadsjeep med alldeles för hög tyngdpunkt. Den här idén vill jag påstå tilltalar exakt alla bilentusiaster, inklusive mig själv.
Den sjunde generationen BMW M5 har blivit större och snabbare men också tyngre, ett tema vi återkommer till lite senare.
För första gången har den begåvats med elmotor och batterier vilket innebär att vi nu har med en laddhybrid att göra.
Men BMW har tack och lov inte gjort en Mercedes och begåvat bilen med något fjuttigt under huven utan har behållit V8:an.
Systemeffekten är 727 hästkrafter och den som tycker eldrift är kul kan rulla nästan sju mil helt utsläppsfritt.
Laddhybrid för prestandans skull
Eftersom M5 nu är en laddhybrid så ska kraftleveransen bli mer linjär men elmotorn upplevs mer som en förstärkning av V8:an än ett komplement, kanske främst eftersom elmotorn går igenom växellådan och därför inte kan fylla i de små kraftgapen mellan växlingarna.
Övergången mellan ren eldrift och hybriddrift kan vara stundtals ryckig. BMW:s hybriddrivlinor med raka sexor klarar av det betydligt bättre.
När man sitter bakom ratten på en BMW M5 är det naturligtvis oundvikligt att trycka pelle i mattan och när man väl gör det blir man lika förbluffad över den enorma kraft som finns till hands.
Detta är tveklöst en superbil förklädd i en familjebils kostym, trots att den faktiskt inte är snabbare till 100 km/h än den utgående modellen.
Men prestandan är inte det mest förbluffande med nya BMW M5, utan hur läskigt stabilt och odramatiskt den accelererar och förflyttar sig i autobahn-hastigheter.
Håller man inte koll på hastighetsmätaren kan man lätt missta den aktuella hastigheten för hälften av vad den faktiskt är.
Slägga i lyxförpackning
Och det är häri nya M5:s styrka och svaghet ligger; man är så isolerad från omvärlden att man å ena sidan åker oerhört bekvämt men å andra sidan känns det nästan som att man missar lite av sportbilsupplevelsen som bilen uppenbarligen är kapabel till, särskilt med alla dussintals inställningar på komfort-lägena.
I kurvor är nya BMW M5 förbluffande kompetent med mer grepp än man kan föreställa sig och en låg tyngdpunkt som bidrar till fin kurvtagningsförmåga. Men detta är i slutändan en över fem meter lång lyxbil som väger smått obegripliga 2,6 ton.
Och ja, du läste förresten rätt om vikten. Nya M5 väger mer än en Lamborghini Urus och Tesla Model X, och nästan lika mycket som två stycken första generationens M5.
Även om BMW har lyckats förbluffande väl med att försöka ingenjöra sig runt vikten går det inte att förneka dess påverkan på bilens kul-faktor.
Designen skulle jag beskriva som kraftfull, potent, och aggressiv, men silhuetten kan jag inte kalla för elegant, något som enligt mig faktiskt gällt för varenda tidigare M5.
Gladast är jag emellertid att BMW inte har över-designat bilen, vilket har varit en tydlig trend de senaste åren.
BMW M5 Touring kan vara den nya kombikungen
Som en snuskigt snabb familjebil som ska klara allt och lite till är nya BMW M5 minst sagt fenomenal, särskilt i Touring-utförande.
Visst kan den vara komplicerad med ändlösa inställningar och menyer, och grundpriset på 1,6 miljoner avskräcker säkert många, men har man bara plats för en bil i garaget bör M5 Touring stå högt upp på listan över potentiella kandidater. Kanske till och med högst upp?
BMW M5 Touring (2025)
Motor: 4,4-liters V8, bensin, elmotor, 727 hästkrafter, 1 000 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,6 sekunder
Toppfart: Upp till 305 km/h
Elektrisk räckvidd: 67 km
Vikt: 2 550 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5096/1970/1516 mm
Pris: Från 1 615 000 SEK
BMW M5 Touring
Nya BMW M5 Touring är en oerhört kompetent och lyxig prestandakombi.