Test: BMW X2 M35i provkörd: Blir aldrig riktigt rolig

BMW X2 lanserades i mars 2018 och var, märkligt nog, mindre än X1. Nästan sex år senare har det blivit dags för en ny generationen att äntra spelplanen. Jag begav mig till Portugal för en provkörning av BMW X2 M35i.

”Hos oss får kunderna bestämma” förklarar BMW. Det som menas är att tyskarna har som strategi att erbjuda en rad olika sorters drivning för sina bilar.

Det gäller även nya BMW X2 som kan fås med bensin- eller dieselmotor eller som renodlad elbil.

Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra den nya värstingvarianten BMW X2 M35i.

BMW X2 M35i
X2 M35i är en suv-coupé. (Foto: BMW)

Ett mognare alternativ

Exteriört är skillnaden på utgående X2 och den nya generationen monumentala. När den första generationen lanserades beskriver de modellen som märkets första ”Sports Activity Coupé”.

På icke-BMW-språk betyder alltså det att det rör sig om en suv-coupé. Med generation två har BMW valt att verkligen satsa hårt på just den aspekten.

Det första man anmärker på är storleken – nya X2 är närmare 20 centimeter längre än föregångaren, rymmer upp till 115 liter mer i bagageutrymmet och är över 6 centimeter högre.

Resultatet är en bil som (äntligen) är större än X1, och som enligt BMW är ”mycket mognare”.

Designen är polariserande med en förhållandevis intetsägande front och en bakända som ser ut som allt annat än en BMW. Proportionerna fungerar emellertid väl vilket är det enda som någorlunda harmoniserar designen.

BMW X2 M35i
Designen är inget att hänga i julgranen. (Foto: BMW)

Bayerskt stuk

Om man någonsin suttit i en nyare BMW kommer interiören inte att leda till några överraskningar.

Infotainmentsystemet är vid första anblick snyggt men på senare år har systemet gjorts om för sakens skull, något som bara gjort det hela mer invecklat.

Det finns en del störningsmoment att tampas med – när man exempelvis byter körläge insisterar bilen på att visa grafiken för det nya läget tills man aktivt klickar bort det.

Kvalitetskänslan är genomgående hög och X2 upplevs som premium vad gäller allt man vidrör.

BMW X2 M35i
X2 M35i upplevs som premium. (Foto: BMW)

En tur bakom ratten

Utöver den eldrivna iX2 (länk) fick vi även lägga vantarna på den sportigaste modellvarianten – X2 M35i.

Precis som beteckningen antyder rör det sig om en så kallad M-sport-modell som är försedd med mer krut och ett större fokus på just inspirerande körning.

Om det är just fyrhjulsdrift man vill åt är M35i xDrive samt xDrive20d de modellvarianterna man kan välja på. Annars får man nöja sig med framhjulsdrivna bensin- och dieselalternativ.

X2 M35i tar, likt strategin är tänkt, sig an en mognare approach till kördynamiken. I Portugal fick jag även ratta nya Mini JCW Countryman – som delar drivlina och bottenplatta – men som särskiljer sig vad gäller fjädring, styrning, och inte minst lekfullhet.

Under huven ruvar en fyrcylindrig bensinmotor på 300 hästkrafter – att jämföra med 313 i förra X2 M35i. Det är nog för att plattan i mattan ska mötas av en rejäl kick och accelerationen är ihållande långt upp på mätaren.

BMW X2 M35i
X2 M35i är en kompetent pjäs. (Foto: BMW)

Sportig på tyska

Den sportigare filosofin som genomsyrar just M35i-modellen reflekteras även i fjädringen som är märkbart stötigare.

Det gynnar körupplevelsen när det vankas landsvägskörning och X2 M35i är rejält kompetent.

Med det sagt är den tillräckligt komfortabel för att brukas till vardags och till skillnad från exempelvis X4 M Competition blir den aldrig för hård.

Det går att pinna på riktigt ordentligt utan att bilen uppträder oroligt, men upplevelsen bakom ratten saknar lekfullhet.

Bromsarna biter hårt och är lättmodulerade och sportläget bjuder ändå på en härlig ljudbild.

BMW verkar emellertid ha gjort X2 M35i lite väl mogen för att den ska leva upp till beteckningen och den bjuder inte upp till dans på samma sätt som föregångaren. X2 M35i lär dock vara mer än nog för den tilltänkta målgruppen.

BMW X2 M35i
Nya X2 har växt så det knakar. (Foto: BMW)

BMW X2 M35i är kompetent men inte kul

Nya BMW X2 M35i osar kompetens, men saknar själ. Det må låta som en petitess i sammanhanget, men just körglädje är det som bilen är tänkt att erbjuda. Rent kördynamiskt presterar den väl och den fyrcylindriga motorn är en riktig juvel.

Det råder inget tvivel om att X2 M35i är enormt kapabel och att den kan få vem som helst att känna sig lite duktig bakom ratten. Kruxet är att den aldrig blir riktigt rolig.

BMW X2 M35i
X2 M35i går att beställa nu. (Foto: BMW)
Tekniska data

BMW X2 M35i xDrive (2024)

Motor: 2-liters I4, bensin, 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 770 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4567/1845/1575 mm
Pris: Från 616 500 SEK

Första intryck

BMW X2 M35i

3.0

BMW X2 M35i bjuder på en oerhörd kompetens, men upplevs aldrig som särskilt rolig.