Suzuki Swace provkörd

Suzuki Swace (2021)
Motor: 1,8-liters, 4-cylindrig bensinmotor, hybrid, 122 hk, 142 Nm
Kraftöverföring: Steglös CVT-låda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 11,1 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1475 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4655/1460/1790 mm
Pris: från 279 900 SEK

Suzuki är en riktig doldis på den svenska marknaden. Om du hade gissat hur många bilar de pumpade ut globalt under 2020, vad hade du då gissat? Svaret är 2 000 000. Faktum är att de är den tionde största biltillverkaren i världen. I Sverige må de inte vara lika stora och anledningen till detta är att de primärt riktar in sig på mindre utvecklade marknader. Sedan 2019 har Suzuki ägt 0,2 procent av Toyota medan Toyota äger 4,9 procent av Suzuki. Det har varit en fråga om att dra nytta av varandras olika teknologier och styrkor och det samarbetet har nu letat sig till Sverige. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Suzuki Swace.

För de som är blinda är alltså Suzuki Swace en Toyota Corolla med ett Suzuki-emblem. Bokstavligt talat alltså – det enda som har gjort är att man bytt ut alla Toyota-emblem mot Suzuki-emblem och gjort småändringar av fram- och bakpartierna. Corolla som modell är den bil som sålt bäst i världshistorien, alla kategorier. Det är sannerligen till Suzukis fördel som väntar sig en ökad marknadsandel med tanke på de inkomna Toyota-syskonen. Swace, likt sin tvilling Corolla, erbjuder en enkel men snygg design och fokus på funktionalitet och användarvänlighet snarare än massa nonsens.

Swace erbjuds endast med en 1,8-liters fyrcylindrig motor (Corolla kan fås med en större motor) som får ner sina 122 hästkrafter i backen via framhjulen och en CVT-låda. Precis som det låter är det en kombination som knappast uppmanar till dynamisk körning. Om man kör bilen på ett mer vardagligt vis uppträder Swace precis som väntat. Den fokuserar en hel del på just komfort och på låg förbrukning. Den lyckas väl med båda aspekter och riktar sig tveklöst mot de som värdesätter något som är praktiskt, bekvämt och driftsäkert. Kör man gasen i botten möts man av ett oljud som får ett sågverk att låta trevligt – man gör bäst i att ta det lugnt.

På insidan av Corol… jag menar Swace möts man av en Toyota-interiör med ett Suzuki-emblem på ratten. Infotainmentsystemet är lite trögt och inte lika användarvänligt som man hade velat. Interiören är logiskt utformad och komfortnivån är helt okej. Baksätet är åt det trängre hållet medan bagageutrymmet känns enormt även om det är mindre än vissa av konkurrenterna.

Skillnader

Corolla

från 241 900 SEK

Större fälgar

Större ÅF-nätverk

Swace

från 279 900 SEK

Mer utrustning från grund

Ingen inbyggd navigation

Jämte Corolla är det svårt att rekommendera den ena över den andra. Swace erbjuder mer utrustning från start och kommer från det märke som har störst andel privatpersoner som kunder på den svenska marknaden. I slutändan blir det som att välja mellan en garderob från Jysk eller Ikea – vilken butik ligger närmast? Genom samarbetet får Toyota bättre grepp om vissa marknader – främst Indien och Afrika – medan Suzuki får två ytterligare modeller (RAV4 säljs som Suzuki Across) på den svenska marknaden utan större ansträngning samt större tillgång till andra marknader och hybridteknologi.

Det är inte första gången i världshistorien som man byter emblem på en bil och säljer den som en helt annan modell och det är heller inte sista men i slutändan ger det ofta synergieffekter som gynnar oss konsumenter. Singla slant och välj – jag hade i alla fall valt Swace.

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Suzuki Swace må framstå som en oerhört lat och ogenomtänkt modell av märket – ta en Corolla och byt ut emblemen. Men faktum är att samarbetet mellan Suzuki och Toyota är mer genomgripande än vad vi i Sverige kan komma att uppleva. Swace är identisk till Corolla på alla sätt och vis vilket egentligen är en bra sak – Corolla är trots allt den bil som det sålts mest av i historien. Swace erbjuder relativt hög komfort, låg förbrukning och mycket trygghet. Man får det man betalar för och behöver inte oroa sig särskilt mycket.