Test: BMW i8 Roadster

BMW i8 Roadster
Motor: 1,5-liters, trea, bensin, 231 hästkrafter, 320 newtonmeter kombinerat eed elmotor på 143 hästkrafter, 250 newtonmeter. Totalt 374 hästkrafter, 570 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda + 2-stegad för elmotorn, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1670 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4689/1288/1943 mm
Pris: 1 645 100 SEK
(Testbil ca 1 750 000 SEK)

Jag har fått orimligt mycket tid bakom ratten på BMW i8; jag har kört den på en roadtrip till Norge, runt Rumänien, i New York vid två tillfällen, och nu äntligen i Miami. Den har alltid porträtterats som framtidens sportbil och är BMWs försök att understryka att bilentusiastens framtid äro säkrad. Dock har jag alltid tyckt att den skulle passa bättre som en cabriolet och tydligen har tyskarna spänt upp öronen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om BMW i8 Roadster verkligen är framtidens sportbil.

Det går inte att förneka det faktum att i8 Roadster ser enastående ut. Dörrarna som öppnas uppåt i kombination med superbils-looken gör att bilen drar åt sig mer uppmärksamhet än Bradley Cooper och Lady Gaga på en scen. Interiörmässigt ser bilen mer eller mindre ut som en typisk BMW bortsett från i-ratten, och det faktum att i8 Roadster har ett extra utrymme för bagage bakom platserna istället för ett baksäte som i coupén. Det räcker med att kasta ett getöga i backspegeln och beundra bilens futuristiska linjer för att sannerligen konkretisera att man sitter i något mer speciellt än en 116d.

Exteriören skriker prestanda, dess rymdskeppsliknande utstrålning gör att man tror att den kan köra ifrån Millenium Falcon. Den 1,5-liter (lilla) motorn i symbios med den elektriska motorn pumpar ut 374 hästkrafter och imponerande 570 Nm i vridmoment. Nog för att få farkosten till 100 knyck på förhållandevis ljumna 4,4 sekunder. Den elektriska motorn gör att accelerationen är lika linjär som en linjal och på så viss känns bilen minst sagt rapp. Den är snabb i starten och är genuint flink men saknar den hårresande prestanda som jag anser att den förtjänar.

Styrningen känns något gummi-aktig men ändå kommunikativ, och däcken som är smala nog att passa på en cykel gör att man inte behöver köra för kung och fosterland för att stimuleras. Den är genuint underhållande att köra men saknar den dramatik som en mer traditionell drivlina hade erbjudit. Körupplevelsen är unik, något som har att göra med dess ivrighet och det helt otroliga samspelet mellan alla bilens komponenter. Det är givetvis med taket nedfällt som roadstern ska köras – inte minst i Florida – och den lyckas väl med det. Det är knappt något vindbrus i kupén vilket gör att man kan konversera även på motorvägen. Istället för att upplevelsen kompromissas som fallet är i många andra cabrioleter, ser i8 Roadster till att allt istället förgylls.

Du kanske undrar varför sjuttsingen du skulle köpa en BMW i8 istället för en Porsche 911, bilen med epitetet ”sportbilen”. I min mening erbjuder i8 en sannerligen unik upplevelse den må inte vara lika involverande som en 911 men körupplevelsen känns mer modern. För det andra är den snyggare än en 911, och för det tredje är det en av marknadens miljövänligaste bilar. Hållbarhet har varit en väldigt viktig faktor i utvecklingen av bilen och den visar egentligen att framtiden inte kommer vara lika tråkig som Satantango på repeat. Det må ha blivit en klyscha utan dess like vid det här laget, men det är inte utan anledning.

Självklart är det inte bara guld och gröna skogar, det finns tillkortakommanden med i8 Roadster. För det första känns bilen lika plastig som en playmobil-bil, något som dels har att göra med dess kolfiberförstärkta plastchassi samt den generösa användningen av plast både utvändigt och invändigt, något som knappast känns exklusivt. Fortsättningsvis känns interiören aningen billig – lite mer lyx hade knappast suttit fel. Allt man lägger i bagageutrymmet kommer att smälta, den saknar krut, och körupplevelsen är mer simulatorlik snarare än engagerande.

BMW i8 Roadster är bilvärldens motsvarighet till en arkitektritad villa vars enda syfte är att vara lika hållbar som ett träd. Den erbjuder spänning i form av dess yttre, en ytterst sjusärdeles körupplevelse, samt genom att vara lättkörd. Den går dessutom att använda dagligen såvida man inte skjutsar barnen till plugget. i8 är sansad och tillmötesgående; ett ljus i en värld där bilens framtid är osäker och spänningslös. Jag återupprepar mig för att det är ett faktum som förtjänar att belysas gång på gång. BMW i8 Roadster är konceptuellt briljant, och med taket nedfällt får man större möjlighet till att njuta av den planet som man tydligen räddar.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknologi:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.1

Sammanfattning

BMW i8 Roadster är inte riktigt lika bra att köra som den ser ut. Dock visar den att framtiden äro säkrad och i roadster-format är den sanslöst bra. Det är svårt att berättiga framför exempelvis en Porsche 911 men upplevelsen den erbjuder är mer speciell.