Nya Škoda Scala provkörd i Kroatien
Den som värdesätter funktion över klass och prestige, men som ändå vill rulla runt i något som är stiligt snarare än barnsligt har länge kunnat vända sig till Škoda för att få sin fix. Über-rationella Superb, ultrasmarta Kodiaq och superrimliga Octavia är alla exempel på storsäljare som fått ett varmt välkomnande i Sverige. Den tjeckiska biltillverkaren verkar dock ha hamnat på efterkälken när det kommer till mindre, lågbyggda modeller – fram till nu. Möt helt nya Škoda Scala, en rykande färsk modell som ska få försäljningssiffrorna att vända. Har Scala något att komma med? Jag hängde med Škoda till Split för att ta reda på det!
Scala må vara ett helt nytt namn, men att det skulle handla om en helt ny modell är en sanning med modifikation. Scala är nämligen den spirituella efterträdaren till Rapid, en bil som endast såldes i strax under 300 exemplar förra året.
Vad är nytt?
– Helt ny modell från Škoda som ersätter gamla Rapid
– Nytt designspråk
– Škodas första bil på MQB-A0-plattformen
– Fokus på uppkoppling
– Generösa innermått
– Moderna säkerhetssystem
– De första bilarna kommer till Sverige redan vecka 21 – beställningsbar nu
En stor skillnad mot gamla Rapid är yttermått och utrymmen. Scala må vara baserad på samma plattform som Volkswagen Polo (MQB-A0), men utrymmena påminner snarare om de i Golf-klassen. Både baksäte och bagage är väl tilltaget för klassen (särskilt baksätet imponerar). Faktum är att vissa mått och volymer är större än Golfs!
Precis som Škodas andra modeller är Scala fylld med smarta detaljer, som paraply-fack i dörrarna, en kombinerad däckdjupsmätare och isskrapa i tanklocket, flera förvaringsutrymmen och USB-uttag för varje passagerare. Det är briljanta funktioner som dessa som utmärker Škoda som varumärke, och som i kombination med de tilltagna innermåtten får mig att tro att Scala mycket väl kan vara det bästa valet för unga familjer som inte vill ha en för stor (eller dyr) bil. Briljant!
Priser
– 1.0 TSI 115 HK, manuell, från 215 400 kronor
– 1.5 TSI 150 HK, automat, från 244 900 kronor
Något som emellertid inte är lika stort som innermåtten är motorerna. Vi provkörde två bensinmotorer; den lilla 3-cylindaren med manuell låda och den större fyran med DSG-låda. Båda känns igen sedan tidigare från Volkswagen-koncernens övriga utbud, och visst är de lika tyska som tidigare. Ingen av dem har några egentliga brister, men inte heller några utmärkande karaktärsdrag. Kort sagt: drivlinorna är väldigt lagom, varken mer eller mindre.
Kommer svenska kunder att våga köpa den äppelgröna lacken på bild? Jag hoppas det.Termen ”sport” förekommer frekvent i pressmaterialet, trots att bilen är lika spännande som väntrummet på valfri vårdcentral. Främst syftar Škoda på det nya, adaptiva chassit, som förvisso inte skadar men ändå känns som ett onödigt tilltag. Bilen blir inte roligare på krokiga landsvägar bara för att fjädringen är stötigare. Körglädjen förbättras inte heller av den busskänsla som den överdimensionerade ratten inger. Köregenskaperna beskrivs snarare som trygga och stabila.
Exempel på standardutrustning, utrustningsnivå Style
– Adaptiv farthållare
– Helljusassistent
– 2-zons automatisk luftkonditionering
– Key-less start
– Flera säkerhetssystem
– Full LED-lyktor bak och fram, bak med animerade blinkers
– Lane assist
– Paraply i förardörr
Det nya designspråket som har premiär i och med Scala kan man tycka vad man vill om, men i mina ögon är bilen smakfullt elegant om än ganska opersonlig. Återigen – kryddan saknas. Bäst är LED-lyktorna, vars enkla design kommer att se precis lika bra ut om 20 år som de gör idag. Även interiören imponerar i största allmänhet med sin genomtänka design och de grymma digitala förarinstrumenten. Materialen är lite plastiga på sina ställen, men med tanke på priset kan jag köpa det. Störande moment finns dock. Varför är ratten så stor? Varför saknas vred för volym och fläkthastighet? Måste det läcka in så mycket vindljud i högre hastigheter?
Nya Scala tillför inga banbrytande framsteg. Nej, precis som det brukar vara när Škoda lanserar en ny modell är istället Scala ett kompetent hopplock av redan existerande legobitar, som kombinerats för att skapa ett kompetent paket till ett hyfsat pris (även om bilen är något dyrare än vad jag på förhand hade hoppats att den skulle vara). Låt det vara att kryddan saknas – nya Scala är en trevlig bil, både att vistas i och att titta på. Med alla vettiga egenskaper inräknade kräver jag inte mer. Mellanmjölk? Ja tack!