Test: Mazda CX-5
Mazda CX-5 AWD
Motor: 2.2-liters, 4-cylindrig diesel, 175 hästkrafter, 420 newtonmeter, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 9,4 sekunder
Toppfart: 204 km/h
Längd: 4555 mm
Pris: 259 900 SEK (testbil cirka 361 708 SEK)
Nya Mazda CX-5 är en så kallad crossover eller – enligt oss – en mellan-SUV. Det sägs att köpare av dessa bilar suktar efter att få sitta högt för att kunna se mer och känna sig säkrare. Vi har kört Volkswagen Tiguan och i den satt man möjligtvis en nanometer högre än i till exempel en Volkswagen Passat. Ett segment lika nödvändigt som syslöjd med andra ord. Men det verkar som att Mazda faktiskt har byggt en mini-SUV som – förvånansvärt nog – uppfyller dessa kritierier. Man sitter högt och bilar som till exempel Range Rover känns inte lika stora som när man irrar runt i en smart fortwo. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mazda CX-5.
Mazdas nya designspråk är fantastiskt. För inte så länge sedan körde vi Mazda6 som onekligen ser ut som en skulptur och CX-5:an är alltså ingen ful ankunge den heller. Det är enligt oss den snyggaste crossovern på marknaden. Interiörsmässigt är det många praktiska fack och på vanligt Mazda-vis finns det enormt med utrustning – bilen vi fick låna var försedd med utrustningspaketet Optimum vilket innebär att allt är standard. Det som kan kritiseras är att touchskärmen ibland var lika responsiv som en kyrkklocka och ”lane assist” var lika pålitligt som en gammal engelsk bil. Den fungerade lite då och då. Det måste dock påpekas att Mazda CX-5 är oerhört praktisk – parkeringssensorerna har inte en felmarginal på 2 fotbollsplaner men de piper tillräckligt för att det ska ringa i öronen flera dagar efter man har parkerat bilen. Elmotorn i de justerbara sätena låter dessutom mer än en rockkonsert men det är något man kan förvänta sig vid denna prisnivå – ambitiös när det kommer till teknikväg men i vissa områden fallerar den. Lastutrymmet bak var förvånansvärt stort och sikten var alldeles utmärkt.
Att köra bilen känns lustigt på något vis. Det känns som att man kör runt i en stor leksaksbil vilket alltså innebär att den är extremt lättkörd och inbringar en rejäl känsla av självförtroende bakom ratten. Konstigt nog är styrningen väldigt tung vilket ofta associeras med sportigare körning. Med en 175-hästars diesel och en 0 till 100-tid på 9,4 sekunder är sportig långt ifrån vad CX-5:an är. Styrningen är behagligt men hade passat bättre med lättare styrning. Motorn som satt under huven är samma som i den Mazda6 vi tidigare lånat. Konstigt nog kändes den betydligt piggare i CX-5:an; det var bokstavligt talat som natt och dag. Antingen var vi påverkade av att vi samma vecka hade en Mercedes-Benz S-Klass och en Audi TT men CX-5:an hämtade vi upp samma dag som vi återlämnade en Audi A8 L med en 4.2-liters turbo-V8. Jag tror att det var något som inte stod helt rätt till med motorn i 6:an. I CX-5:an drar alltså 175 hästars dieseln på ganska bra och bilen kan omöjligen anses kännas långsam. Motorn kräver dock lite raffinering – ljudmässigt är den väldigt rå. Å andra sidan drar den fantastiskt lite soppa och vi lyckades få ner förbrukningen till 0.6 liter milen med blandad körning.
Nya CX-5 är ett vettigt köp och man får helt otroligt mängder utrustning och bil för pengarna. Mazda tillverkar bilar som är billigare än kläder på myrorna utan att framstå som att de faktiskt är det. Det är en praktisk bil som har fått oss att inse att mellan-SUV:ar faktiskt kan vara vettiga alternativ och inte bara som att stå och riva sönder tusenlappar i duschen. Mazda imponerar och har lyckats bygga en riktigt vettig och rationell bil för vuxna.
Betyg
Sammanfattning
Mazda imponerar och har lyckats bygga en riktigt vettig och rationell bil för vuxna.