Test: Mazda6

wpid-wp-1427913503704.jpeg

Mazda6 Wagon 2.2 AWD
Motor:
2.2-liters, 4-cylindrig diesel, 175 hästkrafter, 420 newtonmeter, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 9,1 sekunder
Toppfart: 209 km/h
Längd: 4805 mm
Pris: 239 900 SEK (testbil 344 800 SEK)

Mazda6, en av de snyggaste familjebilarna på den svenska marknaden har precis fått en facelift som är så subtil att inte ens den mest utbildade av connoiseurer skulle kunna skilja den gamla bilen från den nya. Den största nyheten är dock något under ytan; man kan nu få Mazda6 med fyrhjulsdrift. Trevligt? Svar ja! Dessutom fick vi ett mycket gott intryck av bilen när vi fick klämma och känna på den när den hade kommit in till bilhandlaren nära mig. Därför var vi positivare än Nassim Al Fakir när vi hämtade ut vår pressbil för en veckas provkörning. Låt oss se huruvida nya Mazda6 är något att hänga i julgranen.2015-03-29 13.00.55-3

Mazda6-Interior-700x328Det är omöjligt att inte imponeras av Mazdans interiör. Vår bil kostade under 350 000 men ändå är man omgiven av läder och andra snygga material. Allt ser onekligen mycket exklusivt ut. Tyskt, sobert och elegant. Infotainmentssystemet påminner om BMWs iDrive fast sämre. Varje gång man trycker på en knapp ger bilen ifrån sig ett pip med en sådan hög frekvens att man tror att man har fått tinnitus; varför då? Jag vet att jag tryckte på knappen, det var därför jag applicerade kraft på den. Dessutom känns allting inte riktigt lika bra som det ser ut, lite som en supermodell med en dov basröst. Bagageutrymmet kan jag inte klaga på men baksätet är ett skämt som roade mig ändå tills jag försökte få plats i det. Då slutade det att vara roligt. En bil i denna storleksklass måste kunna frakta normalt dimensionerade mänskliga varelser. Dock kompenserar Mazda6 för detta då den verkar ha mer teknik än NASA har till förfogande. Auto start stop, lane assist, adaptive cruise control, head up display, gps, och helelektriska framsäten är ett litet urval av utrustningslistan som påminner mer om en utdragen roman snarare än en lista.

wpid-wp-1427913491556.jpeg2,2-liters dieseln bör ni undvika till varje pris. Varje gång jag startade bilen, eller gasade, eller körde på tomgång kändes det som om jag blivit förflyttad bakåt i tiden till den agrikulturella revolutionen. Ljudet är förkastligt och till slut vet man inte om man ska skratta eller gråta. Motorn är för motorer vad målningar bestående av streckgubbar ritade av tre-åringar är för konstutställningar. I och med att den väsnas så illa tror man att växellådan fått fnatt och gått på strejk men så är alltså inte fallet. Jag försökte att växla manuellt men det gjorde saken sämre. Man måste nämligen planera in växlingarna i en kalender vilket är ytterst opraktiskt om man har som ambition att framföra fordonet på ett säkert vis.

Alla med åtminstone ett fungerande öga bör ha lagt märke till att nya Mazda6 är en utomordentligt elegant skapelse. Den har många spännande linjer för ögat att vila på och från alla vinklar är den faktiskt snygg. Utöver den briljanta designen är Mazdan också oerhört prismässigt konkurrenskraftig. Inte många alternativ finns för den som vill ha samma utrustning som återfinns i en Audi A8 men betala en tredjedel av priset. Dock drar motorn, som är tråkigare än att titta på gräs växa i realtid, ned helhetsintrycket rejält. Om du lever efter mottot ”den som spar, han har” och också vill ha en smärre myriad av modern teknik, men har barn som fötts utan ben, köp en Mazda6. Så länge det inte är en diesel, då bör du söka vård.

Högsta Växeln-betyg: 59/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 9
Interiör: 7
Körglädje: 6
Valuta för pengarna: 9
Praktikalitet: 6
Ha-begär: 2
Relativ prestanda: 5
Personlighet: 5
Motorljud: 3
Komfort: 7