Test: Nya Volvo EX30 Cross Country provkörd – mer stil än funktion

Volvo har länge nyttjat sin starka koppling till Sverige och inte minst den svenska naturen för att visa vad märket har att erbjuda. Cross Country, som många känner igen genom tillägget XC eller CC i modellnamnet, har nu kommit till Volvo EX30 Cross Country.

Det rör sig om lite tuffare versioner av bilarna, med högre markfrigång och plastdetaljer som smyckar karossen för en mer robust look.

Nu har även den helt elektriska minstingen EX30 fått ta del av behandlingen. Vi lade i Högsta Växeln för att ta reda på hur det blir när modernt och nytt möter upplevelser och terräng.

Volvo EX30 Cross Country
Vi provkörde bilen på den svenska västkusten.

Foto: Volvo Cars

EX30 Cross Country är en bil för Sverige

EX30 är en viktig modell för Volvo. Det är den minsta suven som märket någonsin har byggt och samtidigt den snabbaste bilen från Volvo.

Den har en design med Volvo-typiska detaljer och en insida som är kännetecknande skandinaviskt avskalad och modern. 

Receptet ”liten eldriven Volvo-suv” har visat sig lyckat och nu kommer en ytterligare version som får namnet EX30 Cross Country och som anpassas för äventyr i de svenska skogarna.

Volvo EX30 Cross Country
EX30 Cross Country osar lifestyle.

Design med svart plast som huvudnummer

Volvo menar att vårt kalla klimat och unika natur gör att svenska bilägare ställer höga krav på sina fordon.

EX30 Cross Country får därför fyrhjulsdrift, högre markfrigång och en robustare design som ska bjuda in till körning även bortom asfalten.

Hjulhusen är breddade och smyckade med svart plast. Utrymmet mellan baklyktorna har fyllts med svart plast som kontrasterar bilens exteriöra kulör.

På liknande vis har större delen av fronten förvandlats med stora plastpartier i svart färg med Kebnekaises topografi ingraverat.

De svarta plastdetaljerna är en välkänd design för Volvo som har använt stilen på sina Cross Country-modeller i över 25 års tid.

Hur väl det fungerar på minstingen EX30 är upp till var och en att avgöra, men i min mening bryter de mörka partierna av från de rena linjerna och mjuka formerna på ett ganska abrupt sätt.

Volvo EX30 Cross Country
Cross Country-modeller är bestämt populära i Sverige.

Lik sitt mindre äventyrliga syskon

Väl bakom ratten skiljer sig EX30 Cross Country inte anmärkningsvärt från vanliga EX30.

Bilen upplevs som relativt mjuk, och Volvo menar att det beror på ett omarbetat chassi och ny fjädring bak som är mjukare.

I toppversion är bilen ordentligt snabb med en 0–100 km/h-tid på 3,7 sekunder och 69 kWh-batteriet ska klara 427 kilometer på en laddning. Vid mer dynamisk körning upplevs styrningen som direkt.

Att enbart förlita sig på den stora mittenskärmen under körning är fortsatt aningen ovant. Vid en snabb anblick ser det ut att hända många saker samtidigt på skärmen vilket kan skapa förvirring under körning.

Interiören skiljer sig inte från vanliga EX30 vilket innebär att den är rymlig med smarta förvaringslösningar och materialval som upplevs som billiga på vissa ställen. 

Volvo EX30 Cross Country
EX30 är märkets viktigaste modell på länge.

Varumärket Cross Country lever vidare

Fokus på äventyr och varumärket Cross Country märks av på bilen, men tydligast blir det när Volvo presenterar tillvalslistan.

Förutom 19 millimeter högre markfrigång erbjuder Volvo även möjligheten att välja till ett tillbehörspaket med lasthållare med tillhörande takkorg, 18-tums terrängdäck och stänkskydd.

På plats under körningen fanns en bil utställd med en kajak på taket samt ytterligare en bil med taktält och campingutrustning för att visa vad EX30 Cross Country faktiskt är kapabel till.

Volvo EX30 Cross Country
EX30 Cross Country bygger vidare på ett långt arv.

EX30 Cross Country är en bil för Sverige

Det är uppenbart att det inte rör sig om några monumentala uppgraderingar, utan snarare en image av vad en modern, miljömedveten äventyrare ska köra.

EX30 Cross Country är den minsta Cross Country-modellen någonsin som ska ge precis det svenska bilköpare vill ha, fyrhjulsdrift, högre markfrigång och en välkänd, robust design.

Det kan låta som ett enkelt marknadsföringsknep för att med små, kostnadseffektiva förändringar sälja fler bilar i Sverige. Faktum är dock att det historisk har varit ett lyckat recept som har mottagits väl.

EX30 med tillägget Cross Country inte alls är särskilt olik vanliga EX30. Det är en bil som säljs som en kompanjon till en hel livsstil, och visst finns det något attraktivt i ett äventyrligt helhetspaket i litet format.

Tekniska data

Volvo EX30 Cross Country (2025)

Motor: Elmotor fram, bak, 428 hästkrafter, 543 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 427 km
Vikt: 1 960 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4233/2040/1567 mm
Pris: Från 609 000 kronor

Första intryck

Volvo EX30 Cross Country

3.5

Nya Volvo EX30 Cross Country applicerar en av svenskarnas favoritpaket till en av märkets viktigaste modeller. Resultatet är en bil som kör rakt in i målgruppen men som saknar en del substans.