Test: Mercedes-Benz CLA provkörd – tyskarna gör om och gör rätt
Nya Mercedes-Benz CLA markerar ett nytt kapitel för den tyska biljätten. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Köpenhamn för en provkörning.
CLA må vara en instegsmodell för det tyska märket, men det är även en ny start för Mercedes och är således viktigare än någonsin.
Vi närvarade tidigare på världspremiären i Rom där Mercedes sannerligen slog på den stora trumman och vi åkte även med i en prototyp i de österrikiska Alperna.
Nu har alltså turen kommit för en provkörning.

Foto: Mercedes-Benz
Inget man skojar bort
På pappret har nya Mercedes-Benz CLA allt man önskar sig av en elbil, närmare bestämt räckvidd och rekordsnabb laddning, två egenskaper som många elbilskonsumenter ofta stirrar sig blinda på.
Med nya CLA har Mercedes satsat allt på effektivitet. Den nya modellen stoltserar med en räckvidd på upp till 792 kilometer och kan laddas upp till 320 kW, tillräckligt för att ge 325 kilometers räckvidd på 10 minuter.
CLA kan bara laddas vid 800V-laddare vilket möts av viss skepsis inom motorjournalistkåren. Man kan således inte ladda sin elbil vid 400V-laddare, vilket Mercedes inte anser är ett problem.
Nyckeln till effektivitet ligger dels i designen, dels i drivlinan. Den tvålformade designen är inte bara för formens skull, utan den innebär även att cd-värde på blott 0,21. Detta mynnar ut i väldigt små exteriöra backspeglar och en rad andra detaljer som gör att bilen drar extremt lite ström.
Detta stömlinjedesignade formspråk innebär att CLA skär igenom luften likt en vattendroppe, något som även innebär att ljudnivån i kupén är oerhört låg.
Ännu ett äss i rockärmen som CLA stoltserar med är en tvåstegad växellåda, allt i effektivitetens namn.
Den växlar upp till andra växeln över 110 km/h i syfte att hålla varvtalen på elmotorn nere.


Mercedes-Benz CLA imponerar bakom ratten
Hur är då nya CLA att köra? Som nämnt ovan är ljudnivån i kupén väldigt låg. Fortsättningsvis är CLA mjuk med en fjädring som hanterar alla sorters ojämnheter med bravur.
Styrningen ger mer feedback än väntat och CLA är lättplacerad på danska landsvägar.
Elbilen kan fås antingen med bak- eller fyrhjulsdrift – och vi gavs möjlighet att testa båda.
Instegaren stavas CLA 250 och har 272 elektriska kusar som går ner i backen via bakhjulen. Det är även varianten som erbjuder bäst räckvidd. Att bilen är bakhjulsdriven märks på studs och det går dessutom att helt stänga av antisladdsystemet.
Gasen i botten bjuder inte på nackbrytande acceleration, utan i stället är kraftleveransen mer progressiv vilket gör CLA enkel att köra mjukt och sansat.
Med det sagt upplevs bilen som pigg men uppmanar aldrig till särskild inspirerande körning, utan det är komfort som står i fokus.
Den fyrhjulsdrivna varianten må vara mer potent på pappret, men i verkligheten är skillnaden i prestanda mellan de två varianterna inte särskilt påtaglig.
CLA 350 må ha 350 hästkrafter och även om accelerationen till 100 km/h skiljer sig med nästan två sekunder är det ingenting som är särskilt märkbart.
Mercedes-Benz CLA är även försedd med en myriad av körassistanssystem, något som går i linje med det tyska märkets fokus på säkerhet. Det bör sägas att system som filhållningsassistenten är väldigt bra på att jobba i symbios med föraren snarare än att försöka ta över körningen helt.


En plastig interiör
På insidan möts man av ännu ett nytt kapitel för Mercedes, närmare bestämt märkets nya MB OS-system. Mercedes menar på att det gör att ”CLA aldrig kan bli gammal” då den ständigt uppdateras.
Det gör även att tyskarna kan bygga en stabil grund som därefter kan anpassas till respektive modell, i stället för att ta in ett befintligt system. Systemet är responsivt och intuitivt.
Något som emellertid inte kommer att åldras väl är all den hårdplast som belamrar interiören. Mercedes har på senare år kritiserats för sin användning av hårdplast och CLA är tyvärr inget undantag.
Stolarna är bekväma, men fotbrunnen tillika kupén upplevs som trång, inte minst till följd av den kolossala mittkonsolen.
Instrumentpanelen är helt vinkelrät, vilket för tankarna till en skåpbil à la Mercedes Sprinter och skärmen är vinklad vare sig mot förare eller passageraren.
På passagerarsidan går det även att få en skärm på 14 tum. Kanterna vid mittkonsolen är hårda, vilket kan bli ett problem vid längre turer, något ett framtida test får avgöra.


Mercedes-Benz CLA har det som krävs
Nya Mercedes-Benz CLA lyckas med det som kunderna rimligtvis efterfrågar. Den har ett pris i paritet med konkurrenterna, räckvidd som heter duga och laddar snabbare än man kan blinka. Det rör sig dessutom om märkets instegsmodell, något som bådar gott för kommande modeller.
Fortsättningsvis upplevs CLA som genomarbetad vad gäller körupplevelse och den har begåvats med bra fjädring och trevliga dynamiska egenskaper. Dålig kvalitet på interiören och en trång kupé är emellertid något som inte imponerar.
Det första intrycket är emellertid genomgående positivt och ett mer omfattande test på hemmaplan får utröna hur nya CLA är att leva med.

Fördelar
- Trevlig pedalkänsla
- Mjuk och tyst
- Snål som attan
Nackdelar
- Plastig interiör
- Intetsägande design
- Trång kupé
Mercedes-Benz CLA 250+ (2025)
Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 335 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 792 km
Vikt: 2 055 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4723/1855/1468 mm
Pris: Från 633 000 SEK
Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC (2025)
Motor: Dubbla elmotorer, 350 hästkrafter, 515 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 771 km
Vikt: 2 135 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4723/1855/1468 mm
Pris: Från 673 000 SEK
Mercedes-Benz CLA
Nya Mercedes-Benz CLA leverar där det gäller – den har imponerande räckvidd och snabb laddning samtidigt som den är riktigt trevlig att ratta. Tyvärr har den en interiör som upplevs som väldigt billig och en rätt trång kupé.