Test: Audi R8 GT provkörd – en framtida samlarbil

Audi R8 är en av de få moderna bilar som fortfarande erbjuder en mittmonterad V10-motor.

Som en hyllning till denna utdöende motortyp lanserade Audi specialutgåvan R8 GT RWD – en bil som tar dig så nära en väglaglig Le Mans-upplevelse som det bara går med de ikoniska fyra ringarna i grillen.

För att verkligen ges möjlighet att utforska bilens gränser lade vi Högsta Växen och begav oss till Monteblanco-banan i Spanien för en provkörning..

Audi R8 GT
Vi dundrade till Spanien för en provkörning.

Foto: Audi

Audi R8 GT har extra allt

För tolv år sedan debuterade Audi R8 GT, en version skapad för att ge en råare körupplevelse än den mognare standardmodellen.

Nu är det dags igen, och grundreceptet är oförändrat. Utgångspunkten är en R8 V10 RWD Performance, som sedan försetts med extra spoilers och splitters, allt i aerodynamikens namn.

Audi R8 GT
Audi R8 GT är råare än råbiff.

Banbrytande design och detaljer

Designen på R8 GT kan enklast beskrivas som extrem maximalism. Är det vackert? Kanske inte. Men är det spektakulärt? Absolut!

Modellen sticker ut med svarta specialfälgar, skalstolar och en alcantara-klädd ratt. Stolarna saknar viss justerbarhet, men erbjuder samtidigt ett ovärderligt stöd vid hård banåkning.

Under ytan finner vi sportigare stötdämpare, ett styvare chassi och keramiska bromsar som är kraftfulla nog att hantera även de tuffaste förhållandena.

Hjärtat i bilen är dock den uppdaterade 5,2-liters V10-motorn, som nu levererar hela 620 hästkrafter till bakhjulen via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Audi R8 GT
Stolarna är mer skapta för att hålla en på plats snarare än komfort.
Audi R8 GT
Varenda detalj på R8 GT är till för att göra bilen snabbare.

Stödsystem för lekfullhetens skull

En av de unika funktionerna i R8 GT är systemet ”Torque Rear,” som låter föraren välja mellan sju olika nivåer av elektronisk stabilitetskontroll.

Detta gör det enklare för mindre erfarna förare att prova på att sladda utan att förlora kontrollen helt.

Systemet fungerar genom att föraren kan hålla gasen i botten när en sladd väl initierats och korrigera med ratten.

Det kräver dock en viss inlärningskurva, då det går emot instinkten att släppa gasen vid rotation. Men när balansen väl hittas, gör systemet det enklare att hantera bilens råa kraft.

Audi R8 GT
Stödsystem i R8 GT är bland annat tänkt att göra bilen mer skojfrisk.

Precision och finess på banan

R8 GT är en bil som kräver både respekt och precision från föraren. Under de första varven på Monteblanco-banan blev det tydligt hur lätt det är att överskatta bilens gränser.

För hög fart in i kurvorna resulterade snabbt i överstyrning och att antisladdsystemet tog över.

Med mer erfarenhet blev kurvtagningen smidigare, och jag kunde börja arbeta med gaspådraget som kräver noggrann kontroll.

R8 GT belönar en förare som engagerar sig fullt ut, men förlåter inte klumpiga misstag.

Audi R8 GT
På bana upplevs R8 GT som sylvass.

Audi R8 GT är en av de sista av sitt slag

Att köra en R8 GT är en upplevelse för alla sinnen. V10-motorn sjunger högt bakom föraren, och däcken skriker genom varje kurva.

Men samtidigt är det uppenbart att bilens potential ligger bortom de flesta förares kapacitet. För den som är skicklig nog att bemästra bilen väntar dock en oslagbar belöning.

Audi kommer endast att tillverka 333 exemplar av R8 GT, varav 10 tilldelas den svenska marknaden.

De 10 lyckliga ägarna får en bil som inte bara är en hyllning till V10-motorn, utan också en exklusiv möjlighet att äga något som balanserar på gränsen mellan banracer och gatbil och kan mycket väl bli en framtida samlarbil.

Audi R8 GT
Vi rastade R8 GT ordentligt på bana.
Tekniska data

Audi R8 GT (2023)

Motor: 5,2-liters, V10, 620 hästkrafter, 565 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 318 km/h
Vikt: 1 570 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4496/1964/1237 mm
Pris: Från 2 207 900 SEK

Första intryck

Audi R8 GT

4.5

Nya Audi R8 GT vinkar adjö till V10 som motor och det rör sig sannerligen om ett avsked som heter duga. Den går att ha roligt i men måste hanteras med största möjliga respekt.