Test: Lynk & Co 02 provkörd: billigaste svenska elbilen

Volvos dotterbolag Lynk & Co gjorde entré på marknaden med ett nytänkande koncept där biltillverkaren själv tillhandahåller en bildelningslösning för ägare. Helt elektriska Lynk & Co 02 är nästa stora steg för den Göteborgsbaserade tillverkaren.

För att se vad Lynk & Co har lyckats koka ihop på SEA2-plattformen begav sig undertecknad till Milano för en närmare titt.

På plats fick vi även möjlighet att som enda svensk media lägga i Högsta Växeln och provköra Lynk & Co 02 i ett tidigt utvecklingsskede.

Lynk & Co 02
Lynk & Co 02 erbjuds i fler färger än 01.

Foto: Lynk & Co

Lynk & Co – ett unikt koncept

Det finns inte många som har stenkoll på Lynk & Co vilket är fullt förståeligt. En och annan Lynk & Co 01 kanske dock har fångat blicken på gatan tack vare sina blå detaljer.

Andra kanske känner till Lynk & Co tack vare deras huvudkontor i Göteborg. Nya Lynk & Co 02 har utvecklats i just Göteborg.

Personer som rör sig i bildelningskretsar har säkerligen stött på Lynk & Co. De låter nämligen ägare av deras bilar låna ut dem genom deras egna tjänst.

En filosofisk grundpelare för varumärket är hållbarhet, och tanken bakom bildelningen är att bilar som annars skulle stå still kan utnyttjas av någon annan.

I Sverige är vi emellertid väldigt försiktiga när det kommer till att låna ut våra egna bilar, inte minst till vem som helst. Ungefär var tionde Lynk & Co 01-ägare har valt att registrera sig som hyresvärd. I andra länder är siffran generellt mycket större.

I Kina erbjuder Lynk & Co dessutom långt fler bilmodeller än här på hemmaplan.

02 är ett av många syskon på SEA2-plattformen.

Inte som alla andra

Med tanke på att 01 presenterades 2016, samma år som företaget grundades, och började levereras året efter, har väntan på 02 tveklöst varit lång.

Samtidigt har ännu ett Geely-märke, Zeekr, hunnit födas och norpat åt sig vad som var tänkt att bli Lynk & Co-produkter. Därav även att Lynk & Co 02 kan innehålla spår av redan lanserade plattformssyskonet Zeekr X.

Utvecklingsfilosofin hos Lynk & Co skiljer sig från de flesta traditionella biltillverkare. De är inte skygga med att ta feedback direkt från kunder genom Co:lab och utveckla den nya modellen strikt baserat på det.

De gör det i den utsträckning det är möjligt på den plattform som koncernen, Geely i detta fall, har tagit fram.

Plattformen som 02 är baserad på heter SEA2 och är densamma som exempelvis Volvo EX30, Zeekr X och Smart #3.

Det är inte lätt att bygga upp en designidentitet från ingenting.

Vad är Lynk & Co 02?

Den underliggande plattformen gör sig känd redan vid första anblick. Lynk & Co 02 har en främre ljussignatur som påminner mycket om Zeekr X, eller är det kanske tvärtom?

Vidare kan liknelser vid både Volvo EX30 och Zeekr X göras kring de bakre sidorutorna och invändigt. På det stora hela är formspråket dock mycket mjukare à la Tesla Model Y, men med distinkta och skarpa designelement som bryter av.

Resultatet är varken särskilt smickrande eller igenkännbart i mina ögon. Lynk & Co 02 har den minst distinkta designen bland SEA2-syskonen.

På insidan fortsätter det avskalade temat. De mest basala inställningarna av stolar, speglar och ratt görs tacksamt nog fortfarande via fysiska reglage, medan så gott som allt annat är flyttat till infotainmentsystemet.

Materialen är av återvunnet snitt och upplevs inte som finare än läder, vilket Lynk & Co själva menar på att det gör. Det framstår dock som långt ifrån dåligt och med tanke på priset är kvalitetskänslan fullt duglig.

Något annat slående är hur pass rymlig kupén är. Det stora glastaket, som är standardutrustning, bidrar tveklöst till känslan av rymd. Den modulära mittkonsolen gör det även möjligt att vidare utöka den luftiga känslan när behovet av förvaring minskar.

Den luftiga känslan förs vidare även bak där bilbarnstolar eller medellånga personer går in utan problem. Undertecknad på 195 cm får lite knapert med benutrymme om personen framför också är byggd på längden.

Längst bak hittar man en duglig lastkaj som varken utmärker sig eller framstår som trång. Fram finns en ytterst liten frunk som på en bra dag kan rymma en laddkabel.

Lynk & Co 02 Interior
Ratten är tacksamt nog belamrad med intuitiva fysiska knappar.

Bakom ratten på Lynk & Co 02

När det var dags att rulla ut på de italienska vägarna tog det inte lång tid att komma till rätta. Att bara hoppa in och köra är ingen konst, något som definitivt är välkommet i bildelningskretsar.

Det första som blir uppenbart är hur pass tyst och behaglig Lynk & Co 02 är. Den passiva hjulupphängningen är inställd åt det mjukare hållet vilket i min mening är passande för biltypen.

De dynamiska färdigheter man går miste om är inte saknade. Styrningen saknar nämligen substans och är lätt, även i sportläget. Kalibreringen av gaspedal, broms samt styrning skulle må bra av vidare utveckling.

Samtidigt duger de 272 kusarna på bakaxeln gott för att 02 ska kunna hänga med i så gott som alla trafiksituationer. Det är främst den oslipade kalibreringen av gasen i kombination med den mjuka upphängningen som får 02 att kännas lite väl slapp.

Räckvidden på 445 kilometer och laddhastigheten på 150 kW är i linje med vad plattformen erbjuder och är således inte klassledande eller katastrofalt.

Infotainmentsystemet upplevs som lite glest på sina håll men är intuitivt och hyfsat responsivt. 

Ljudsystemet i testbilen var av Harman/Kardon-variant, men var behagligt lågmält även på fullt ös. Kvaliteten var bra, men det skulle behöva släppas loss lite fler watt i produktionsbilen.

Lynk & Co 02
02 uppträder som en större bil än vad yttermåtten skvallrar om.

Vettig bil till vettig peng

På det stora hela är intrycket gott. Ha-begäret skjuter knappast i taket, men Lynk & Co 02 är en genomvettig historia till ett riktigt pangpris. Priset blir även avgörande då 02 inledningsvis inte går att prenumerera på till skillnad från 01.

Priset för instegsvarianten ‘Core’ är 429 995 kronor och mer välutrustade ‘More’ landar på 474 995 kronor. Det är mycket bil för stålarna och Lynk & Co 02 främsta ess i rockärmen.

Bägge varianter blir således billigast bland SEA2-bilarna med samma drivlina och motsvarande utrustning. Priset skall dessutom stå sig trots EU-tullarna.

Det återstår att se hur den slutgiltiga produkten blir, men spekulanter på praktiska eldrivna crossovers bör tveklöst hålla ett öga på Lynk & Co 02.

För att vara i ett tidigt utvecklingsstadie har man kommit långt med 02.
Tekniska Data

Lynk & Co 02 (2025)

Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 343 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,5 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 445 km
Vikt: 1 820 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4460/1845/1573 mm
Pris: Från 429 995 SEK

Första Intryck

Lynk & Co 02 (förseriebil)

3.5

Lynk & Co 02 är en lovande el-crossover med en attraktiv prislapp