Stockholms första flygplats låg innanför tullarna

I dag betjänas Stockholm främst av de två flygplatserna Bromma och Arlanda, men visste du att stadens första flygplats låg centralt belägen innanför tullarna?

I flygtrafikens begynnelse för runt 100 år sedan var trafiken begränsad, samtidigt som städerna inte var lika tätt befolkade.

Av den anledningen var flygplatserna ofta betydligt mer centralt belägna än de är nu, när vi gärna placerar dem en bra bit utanför stan för att slippa utsläpp, buller och trafik.

Frågan är om Stockholms första flygplats inte tar priset för att vara centralt belägen, då den låg innanför tullarna bara fyra kilometer från City.

Centralt belägna flygplatser var vanligt

Centralt belägna flygplatser var som sagt inte ett ovanligt koncept i flygets ungdom. 

I Berlin anlades flygplatsen Tempelhof på 20-talet bara drygt 5 kilometer från centralstationen.

I London fanns det till och med tankar om att bygga en cirkulär flygplats på takåsarna ovanpå tågstationen King’s Cross.

I Stockholm anlades Bromma flygplats, som i dag är det enda flygfältet inom Stockholms kommun, år 1936.

Inte en traditionell flygplats

Redan 15 år innan invigningen av Bromma öppnade emellertid en flygplats kallad Lindarängen, belägen i Stockholms Frihamn av alla platser.

Den som är bekant med topografin i denna del av staden inser snabbt att det inte finns särskilt mycket plats för en landningsbana.

Lindarängen var i stället en så kallad lufthamn för sjöflygplan, och använde Lilla Värtans vatten som landningsbana.

Från centrala Stockholm till utlandet

Under 20- och 30-talen var sjöflygplan fortfarande vanliga i reguljärtrafik, då fördelarna med att slippa anlägga en stor landningsbana för ganska begränsad trafik var uppenbara.

Från Lindarängen kunde man bland annat flyga till Berlin, London, Reval (nuvarande Tallinn) och Helsingfors.

Lindarängen är i viss mån förknippad med den ökända nazistledaren Hermann Göring, som var verksam som pilot vid flygplatsen under 20-talet.

Resterna av Stockholms första flygplats

Ska man vara riktigt pedantisk var Lindarängen inte den första flygplatsen inom Stockholmsregionen, då Barkarbyfältet i Järfälla kommun anlades redan 1913.

Som flygplats inom Stockholms stad var flygplatsen dock först, och att den låg innanför tullarna gör inte det hela mindre intressant.

Lindarängens flyghamn stängdes år 1952, då sjöflyget blivit omodernt för flygtrafik, och på 1960-talet fylldes hamnbassängen igen i takt med att Frihamnen expanderade.

I dag är den enda kvarlevan av Lindarängens Flyghamn den stora hangarbyggnaden från 1931, som är ett statligt byggnadsminne.

Inom några år ska den gamla containerhamnen omvandlas till bostadsområde, och det ska bli spännande att se vad man då hittar på med den gamla hangaren.