Test: Nya Nissan Qashqai provkörd – bättre än någonsin

Nissan Qashqai har länge varit marknadsledare inom crossover-segmentet i Europa, vilket den mer eller mindre uppfann. För att försvara den titeln har man nu valt att uppdatera modellen. 

Vi begav oss till södra Portugal och lade i Högsta Växeln för att sätta nya Nissan Qashqai på prov.

Foto: Nissan

Undertecknad har tidigare kört den tredje och nuvarande generationens Nissan Qashqai på hemmaplan och kort sagt fick man vad som stod på paketet: En rymlig och trygg familjetransport för vardagen.

Konkurrenter som Volkswagen Tiguan och Kia Sportage säljer dock mycket bättre och det vill Nissan ändra på.

Qashqai som varumärke är samtidigt starkt internationellt, och det är utan tvekan en av det japanska märkets viktigaste modeller. 

Med Nya Nissan Qashqai vill man erbjuda något som framstår som desto mer premiumbetonat och uttrycksfullt.

Nissan Qashqai test
Provkörningen ägde rum vid Portugals sydkust. (Foto: Willy Priske)

Nissan Qashqai eller Samurai?

Vid första anblick kan nya Nissan Qashqai framstå som om den är en helt ny generation, när den i självaste verket endast har fått sig ett ansiktslyft.

På Nissan-språk heter det ‘Minor Change’ men de poängterar att det i det här fallet rör sig om ganska omfattande ändringar.

Frampartiet har man gjort om till den grad att det knappt är igenkännbart. Det liknar Ariya mer än tidigare vilket gör att den hamnar mer i linje med Nissans senaste designspråk.

Det som skiljer nya Nissan Qashqai åt är att grillen består av små bumerangelement som tillsammans bildar en panel inspirerad av en samurajrustning. I denna är även varselljusen snyggt integrerade med samma bumerangform.

Framtill har man gjort ett större ingrepp.

Baktill har Nissan Qashqai inte omarbetats i lika stor utsträckning, men har ändå moderniserats med hjälp av nya lyktor och stötfångare.

I lyktorna har Nissan, likt lampfantasterna Audi, experimenterat med OLED-teknik för att få till skarpa lyselement och djupa färger.

Resultatet är ett par lyktor som definitivt utstrålar japansk sofistikation på bästa vis.

Nertill har man fimpat den gamla stötfångaren, med vad som såg ut som en fattig dubbeldiffusor, till fördel för en bättre integrerad och återigen visuellt skarpare stötfångare.

Utöver de designmässiga skillnaderna har man uppdaterat färgpaletten och introducerat en ruggigt snygg grön kulör som heter Ocean Deep.

Nissan Qashqai rear
Nissan Qashqai är rymlig för sin storlek.

Uppfriskande rationell interiör

På insidan är skillnaderna något mer diskreta, men det är inte nödvändigtvis något att bli besviken över.

Tvärtom känns det rent av rationellt att i en så pass praktiskt lagd modell behålla en komplett uppsättning fysiska knappar och reglage. Det man istället har valt att fokusera på är materialen och tekniken.

I botten av Qashqai-kedjan kan man få bland det mest basala och samtidigt slitstarkaste av material. I andra änden bjuds det på alcantara och läder som överträffar kvaliteten av resterande knappar och reglage.

Utöver nya texturer finns nya färger på klädsel som tillåter för mer individualisering i stil med andra premiumtillverkare.

Det märks ännu att kvaliteten inte når upp till premiumstatus men spannet av vad som erbjuds i en och samma modell är imponerande.

Nissan Qashqai Interior
Vettiga reglage och knappar gör Qashqai ruskigt tillmötesgående.

Google-integration högst välkommet

Det tredje området Nissan har lagt krut på är infotainmentsystemet. För att modernisera och framtidssäkra har Nissan vänt sig till Google och omarbetat hela systemet.

Skärmen är större och nu finns funktioner som Google Maps och Google Assistant inbyggda.

Google Maps är givetvis högst välkommet och tämligen lättanvänt.

Interiören kan överträffa prislappen på sina ställen.

Google Assistant kan styra funktioner i bilen och är mycket bättre på att förstå vad föraren vill åstadkomma än tidigare eget system. Exempel på funktioner som kan styras är stolsvärme och temperatur.

Dessutom blir Google-mjukvaran bättre med tiden, och då även bilens.

Hör man till dem som föredrar att använda Apple CarPlay eller Android Auto finns det att tillgå i alla versioner av Qashqai.

e-POWER: en mellanlandning

På plats fanns endast Nissan Qashqai med e-POWER-drivlinan till vårt förfogande.

Tanken med e-POWER är att det ska agera mellanlandning för kunder som inte är redo att anamma elbilslivet fullt ut men gärna vill avnjuta många av fördelarna med eldrift.

Drivningen sköts nämligen helt och hållet av en elmotor på framaxeln. Därtill finns ett litet batteri och en förbränningsmotor som agerar generator.

Alternativet till e-POWER är en mildhybridhistoria som går att kombinera med antingen manuell låda eller 7-stegad automatlåda samt framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Glasrutorna är tjockare på nya Nissan Qashqai.

Bakom ratten på nya Nissan Qashqai

Väl ute på de portugisiska vägarna blir fördelarna med e-POWER snabbt uppenbara.

Det räcker med att rulla runt på flygplatsparkeringen för att uppskatta den silkeslena och knäpptysta drivningen.

Faktum är att nya Nissan Qashqai kan pallra sig runt en bra stund innan förbränningsmotorn behöver fylla på energilagret.

Vid lugn och sansad körning måste man dessutom anstränga sig för att höra den lilla bensinmotorn göra sin grej. Ljudisoleringen har man förbättrat efter att kunder påpekade ett mer påtagligt väg- och vindljud tack vare den tysta drivlinan.

Det är först vid rejäla gaspådrag som trepipen gör sig hörd och den förblir relativt diskret även då.

Nackdelen med e-POWER är givetvis viktpåslaget tack vare batteri och elmotor som tillsammans väger mer än en växellåda. Dyrare blir det också; påslaget blir cirka 40 000 ovanpå den framhjulsdrivna mildhybriden med automatlåda.

Nämnvärt är att nya Nissan Qashqai med e-POWER-drivlina fortfarande är billigare än den billigaste Volkswagen Tiguan.

Det känns aldrig som att Qashqai håller på att välta i kurvorna.

Nu svänger det, eller?

Det kuperade landskapet bjöd på mycket krokiga vägar som utmanade Nissan Qashqai på sätt den inte är van vid.

Resultatet är understyrning i dess tryggaste bemärkelse. Så länge man låter gaspedalen vara i kurvorna känns bilen agil tack vare ett bra chassi.

Det är först när man blir tung i högerfoten som framdäcken får frispel och bilen tar kurs rakt fram mot första bästa buske.

För att vara så pass agil har man gjort en bra avvägning med fjädringen som i testbilen upplevs något åt det hårdare hållet, vilket gör att små imperfektioner i vägen ibland letar sig in i kupén. De 20 tum stora fälgarna ligger tveklöst bakom en del av det och bör undvikas.

På det stora hela förblir dock Qashqai väldigt tyst och bekväm.

Undvik de allra största fälgarna för bättre komfort.

Nya Nissan Qashqai kort sagt

Nya Nissan Qashqai lyckas väl med att förlänga livslängden på en populär modell. Den agerar samtidigt språngbräda med sin bensinmatade eldrift inför nästa generation som sannolikt blir eldriven.

Den omarbetade designen samt de nya material- och färgvalen gör den dessutom – i vissa specifikationer – mer uttrycksfull än många konkurrenter. 

Som vardagsvänlig familjetransport levererar den exakt vad som önskas, och med en bättre drivlina är modellen nu behagligare än någonsin.

Kort sagt gasar Nissan Qashqai på i samma hjulspår; här är en bil för massorna som är lika rafflande som en bytta messmör, men man får banne mig exakt vad som står på förpackningen, och till ett vettigt pris.

Nissan Qashqai byggs i Europa för Europa.
Tekniska data

Nissan Qashqai e-POWER (2024)

Motor: Elmotor + 1,5 liters 3-cylindrig bensinmotor, 190 hästkrafter, 330 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sek
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 1 665 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4425/1835/1625 mm
Pris: Från  388 100 SEK

FÖRSTA INTRYCK

Nissan Qashqai e-POWER

4.0

Nissan Qashqai har föfinats ytterligare och är bättre än någonsin.