Amerikanska pickuper: Så säljer de som elbilar

Även om elektrifieringen har fått sig en törn under den senaste tiden har det ploppat upp en rad olika modeller de senaste åren. Det här gäller även segment som ur ett intuitivt perspektiv inte verkar särskilt lätta att elektrifiera – exempelvis pickuper. Här kan du se hur bra de säljer som elbilar.

Foto: Tesla/Ford

Den första helt elektriska pickupen kom från amerikanska Rivian, vilket för övrigt är samma bolag som nyligen värvade Volvo Cars mångåriga toppchef Javier Varela. 

Inside EVs har tittat på hur försäljningen går för Rivian och dess konkurrenter.

Pickuper säljer som elbilar

Premiären gjordes 2021 och modellen hette R1T. Kort därpå följde F-150 Lightning från fordonsgiganten Ford, och senare kom den mest omtalade av dem alla, Tesla Cybertruck, som chockade världen med sitt okonventionella designspråk. 

Andra utmanare i segmentet är Chevrolets Silverado EV som nådde upp i 319 registreringar i mars och GMC Hummer EV som nådde 192 stycken.

Ford tar ledningen

S&P Global Mobility har finkammat statistiken för de första tre månaderna av året och hittills är det Fords trotjänare F-150 som tar ledningen i med 8 589 leveranser. 

Som i flera andra segment utmanar Elon Musks elbilsföretag här också och Tesla verkar ha fått fart på leveranserna av sin sci-fi-skapelse. 

Den snabba upprampningen av produktionen förvånar experterna då konstruktionen är mycket avancerad, då karossen består av relativt tjocka paneler av rostfritt stål och en ny, mer avancerad elektrisk arkitektur.  

Tesla accelererar

Under den senaste analyserade månaden (mars 2024) lyckades Tesla få ut 1 158 exemplar av Cybertruck.

Rivian, som har varit etablerade i segmentet betydligt längre, kom inte ens upp i hälften så många bilar. F-150 nådde 2 893 exemplar under mars.

Tesla har en lång lista med personer som lagt en förhandsreservation på Cybertruck vilket borgar för att leveranserna fortsätter öka framöver. 

I det här segmentet blir skillnaderna mellan den estetiskt konservativa F-150 från anrika Ford och den nydanande Cybertruck från Tesla påtaglig. Nu börjar kampen om vem som lyckas locka konsumenterna när nyhetens behag fallit.