Så många väljer fortfarande manuell växellåda – märke för märke
Manuell växellådan blir ovanligare. Det reflekteras dels i att allt fler börjar ta automatkörkort, dels i försäljningsstatistiken. Men det finns emellertid fortfarande vissa märken som fortsätter att satsa på manuella lådor.
Listan kommer från Motor1 och har sammanställts genom att ställa frågan till respektive bilmärke. Siffrorna gäller för 2023.
Fler än man kanske kan tro
Just andelen manuella lådor har att göra vilken modell det rör sig – inte minst för att det är en tillgänglighetsfråga – samt vilket bilmärke det handlar om.
BMW
Andel manuella M2: 50%
Andel manuella M3/M4: 20%
Den vanligaste modellen att beställa med manuell låda är BMW M2.
Honda
Andel manuella Civic: 7%
I USA har Honda sålt 200 000 Civic.
Mazda
Andel manuella MX-5: 60%
Det går att köpa Mazda MX-5 med automatlåda, något 40 procent av amerikaner gör.
Mini
Andel manuella Mini: 28%
Siffran är ett snitt för märkets alla modeller.
Porsche
Andel manuella 718/911: 40%
Siffran är ett snitt för de varianter av Porsche 718 och 911 som erbjuds med manuell låda.
Subaru
Andel manuella: 52%
När det gäller modeller som BRZ väljer 79 procent den manuella växellådan. För Impreza/XV är samma siffra blott 1,6 procent.
Toyota
Andel manuella: 31%
För Toyota väljer 48 procent av GR86-köpare manuell låda medan samma siffra för GR Supra är 43 procent. För Tacoma väljer bara 1,4 procent manuell.
Volkswagen
Andel manuella: 34%
Volkswagen erbjuder manuella växellådor på flertalet marknader. I USA valde 50 procent av köpare manuell låda på sin Golf GTI, medan samma siffra globalt är blott 5 procent.
Fortsatt intresse för manuell växellåda
Intresset för manuella växellådor är fortfarande tillräckligt högt för att motivera att erbjuda det i flertalet modeller.
Det gäller främst budgetbilar – inte minst i mindre utvecklade länder – samt entusiast- och specialbilar som exempelvis Porsche 911 S/T och Volkswagen Golf GTI.