Nu exporterar Kina flest bilar i världen – tack vare Ryssland

I årtionden har Japan varit världens största exportör av bilar. Nu har det emellertid blivit ändring på det och den nya herren på täppan stavas Kina.

Under 2023 exporterade Japan 4,3 miljoner bilar, en imponerande siffra.

Jämfört med Kina är det dock inget att skriva hem om.

Kineserna lyckades nämligen exportera 5,3 miljoner bilar under samma period.

Det rapporterar amerikanska CarScoops.

Ryssland är att tacka

Exportsiffrorna gäller inte bara personbilar, utan även lastbilar och bussar.

Det mest intressanta med den kinesiska siffran är att de har slagit japanerna på fingrarna trots att ingen kinesisk bil saluförs i USA, som är världens nästa största marknad.

I stället kommer framgångarna från att kineserna säljer som smör i exempelvis Ryssland.

De har även sett framgångar i andra utvecklingsländer som Brasilien, Mexiko och Sydafrika.

MG ZS EV snett framifrån
Kinesiska bilar säljer som tusan runtom i världen. (Foto: Marcus Berggren)

Kineser gillar kinesiska bilar

I Kina blir kinesiska bilar alltmer populära, åtminstone när det gäller medelklassen.

Totalt stod kinesiska märken för 63 procent av marknaden under 2023, att jämföra med 56 procent för 2022.

Likt många andra bilproducerande länder börjar lokalbefolkningen i Kina att föredra inhemska tillverkare.

Det gäller emellertid inte i samma utsträckning i ultralyxsegmenten.

BYD visar vägen

Kinesiska BYD, som började tillverka bilar 2003, har på senare år tagit marknaden med storm – särskilt när det gäller elbilar.

I sin tur har BYD slagit sig in i topp 10-listan för biltillverkare och under 2023 producerade de totalt 3 045 231 fordon.

Under fjolårets fjärde kvartal lyckades de även att sälja fler elbilar än Tesla.

Den mest populära BYD-bilen utanför Kina är Atto 3.