Test: BMW M3 Touring – årets mest efterlängtade bil? 

BMW M3 har sedan 1986 varit en sann ikon inom bilvärlden. Gång på gång har det varit tal om att en kombi-variant ska dyka upp, något som nu äntligen blivit verklighet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och testa nya BMW M3 Touring.

Den nya modellen är tänkt att kombinera den körglädje och sylvassa köregenskaper med praktikalitet. Det är ett segment som tidigare definierats av Audi RS4 och Mercedes-AMG C 63.

Syftet med en prestandakombi à la M3 Touring är att kombinera körglädje med praktikalitet. Tidigare har man som intressent tvingats välja mellan bilar som Audi RS4, Mercedes-AMG C 63 och Volvo V60 Polestar Enginereed. 

Nu har det emellertid blivit dags för BMW att äntra spelplan.

BMW M3 Touring
Vi testade BMW M3 Touring på hemmaplan. (Foto: Morgan Petri)

BMW M3 Touring satsar på sportighet

M3 Touring baseras på den vassare varianten av M3 – närmare bestämt Competition. Den stoltserar med en rak bensinsexa på 510 hästkrafter som driver alla fyra hjul via en åttastegad automatlåda.

Det är att jämföra med ordinarie M3 som erbjuder 480 hästkrafter, bakhjulsdrift och möjligheten att välja till en manuell växellåda. 

Praktikalitetsmässigt erbjuder M3 Touring upp till 1 510 liter i bagageutrymmet. En Volvo V60 har bara 1 441 liter. Exteriört är bilen bestämt aggressiv och tar avstånd från sina mer diskreta konkurrenter och stallkamrater. 

BMW M3 Touring
M3 Touring tar sig an ett förhållandevis tufft segment. (Foto: Morgan Petri)

Rakt igenom funktionellt

Interiört var vår testbil utrustad med märkets skalstolar som är lika ergonomiska som en sten. Med det sagt briljerar de när det gäller att se till att man flyger runt bakom ratten vid mer inspirerande körning. 

Bagageutrymmet är minst lika rymligt som en vanlig 3-serie, vilket innebär att det inte alls är några problem för en fullvuxen individ att tillbringa ett antal timmar där bak.

M3 Touring är försedd med ett mätarhus på 12,3 tum och en infotainmentskärm på 14,9 tum. Infotainmentskärmen är vinklad mot föraren och tyskarna har anammat en mer digitaliserad approach till interiören.

Det innebär färre knappar och reglagen för klimatanläggningen har därför förpassats till skärmen, ett kliv åt fel håll om man frågar oss. Märkets infotainmentsystem har rent generellt tagit en vändning mot det mer komplicerade, med alldeles för många menyval tillgängliga.

BMW M3 Touring
M3 Touring är minst lika vass som sina sedan-syskon. (Foto: Morgan Petri)

Ett skepp kommer lastat

Efter att vi har kört BMW M3 Touring på bana kan vi konstatera att den är exakt lika kompetent som sitt sedan-syskon. Den är den sortens bil som uppmanar en till att ta den långa vägen hem.

I verkligheten väger M3 Touring knappt 90 kilogram mer än sedanen, men att märka någon skillnad i termer av kördynamik är som att försöka hitta ett specifikt sandkorn i Sahara.

Komfortnivån är i paritet med vad man kan leva med på en daglig basis. Det märks dock att M3 Touring är en tvättäkta sportvagn, och sportigheten genomsyrar hela körupplevelsen. 

Trots bilens styvhet hanterar den våra svenska vägars ojämmheter med bravur.

Personligen hade jag dock valt mindre fälgar för att dra nytta av mer gummi på däcken.

Segmentmässigt utmärker sig M3 Touring rent kördynamiskt. Kombinationen av prestanda och praktikalitet är oerhört attraktiv och bilen fokuserar mer på den prestandamässiga aspekten.

En Audi RS4 framstår som betydligt mer alldaglig medan nya Mercedes-AMG C 63 S har tappat gnistan.

Ett alternativ till M3 Touring är Alpina B3 som på pappret erbjuder samma upplägg – en prestandastinn kombi – men utförandet är helt annorlunda..

Alpinan fokuserar betydligt mer på komfort, medan M3 Touring anammar en bestämt atletisk approach.

BMW M3 Touring
Toppfarten är begränsad till 290 km/h. (Foto: Morgan Petri)

BMW M3 Touring – det bästa av två världar

BMW M3 Touring är tyskarnas svar på tal. Efterfrågan har länge funnits men nu har BMW äntligen levererat. Bilen lever tveklöst upp till förväntingarna.

För stålarna får man en väldigt välavrundad kombi som erbjuder både enorm prestanda och höga doser praktikalitet. Behöver man en bil som gör typ allt har man sannerligen hittat rätt.

Kontra sitt sedansyskon kostar den “bara” 20 000 kronor mer, vilket i sammanhanget är ett givet val. M3 Touring gör en redan bra bil bättre. 

Interiören är en bestämt funktionell historia. (Foto: Morgan Petri)

Fördelar

  • En juvel till motor
  • Genuint praktisk
  • Kapabel på bana

Nackdelar

  • Ett fult tryne
  • Lite väl sportig
  • För få fysiska knappar
Tekniska data

BMW M3 Touring (2024)

Motor: 3,0-liters, rak 6:a, 510 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,6 sekunder
Toppfart: 290 km/h
Vikt: 1 865 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4794/1903/1436 mm
Pris: 1 074 700 SEK (testbil cirka 1 400 000 SEK)

 

Helhetsintryck

BMW M3 Touring

4.5

BMW M3 Touring gör exakt det som utlovas på innehållsförteckningen. Den erbjuder enormt med prestanda och en hög dos praktikalitet.