Test: BMW M4 med manuell växellåda

BMW M4 Coupé (2021)
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, 480 hästkrafter, 550 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,2 sek
Toppfart: 290 km/h
Vikt: 1 775 kg
Mått: (längd/bredd/höjd):
4794/1887/1393 mm
Pris: Från 885 400 SEK
(testbil cirka 1 150 000 SEK)

Den senaste generationen av BMW M3 och M4 är vi väl bekanta med på redaktionen efter att ha utforskat deras färdigheter på både bana och allmän väg, men i samtliga fall har bilarna varit utrustade med automatlåda istället för det manuella alternativ som BMW något oväntat fortfarande erbjuder. Traditionellt M-fundamentalist-tänk säger att en manuell låda och tre pedaler alltid är det självklara valet, men håller den logiken fortfarande i en värld av turboladdning och allt större och tyngre bilar? Vi lade i Högsta Växeln och lånade in en sexpetad M4 coupé för att utreda frågan.

Man skulle kunna tro att just själva växellådan är den enda nämnvärda skillnaden mellan en manuell M4 och en automatväxlad dito, men så är inte fallet. Väljer man det sexpetade alternativet går man nämligen också miste om Competition-paketet, vilket utöver några smärre stylingdetaljer egentligen bara betyder att motorn är nedtrimmad en smula. Effekten ligger på 480 istället för 510 hästar och vridmomentet ligger på 550 istället för 650 newtonmeter. Den manuella lådan går inte heller att kombinera med det avancerade fyrhjulsdriftsytemet M xDrive.

Att man som förare kommer att lida nämnvärt av de något mildare kraftreserverna är dock tveksamt, då bilen fortfarande är ruggigt snabb när man trycker på. Även vägegenskaperna med den sylvassa styrningen och det välbalanserade och lättkontrollerade chassit alltjämt är på topp.

Och även om den manuella lådan självklart inte är lika behändig som en automat i stadstrafik är M4:an fortfarande en briljant vardagsbil med bra praktikalitet, hög kvalitetskänsla och en god komfort. De dyra, figurkramande sätena i kolfiber som vår bil var utrustad med är dock en pina att kravla sig i och ur till vardags, även om de är bekväma och ger bra stöd när man väl sitter på plats. Fjädringen upplevs också som stötig i vissa lägen och lite väl mycket däckljud letar sig in i kupén på motorvägen.

Tyvärr förefaller den manuella lådan vara något malplacé på M4:ans välrundade palett av färdigheter. Med det vill jag inte säga att växellådan i sig är dålig, och det var en trevlig omväxling att i några dagar vardagsköra en manuell prestandabil i en tid då nästan alla bilar som vi testar har automatlådor. Växelkänslan är fin, den automatiska varvmatchningen fungerar oklanderligt, och pedalerna sitter perfekt för oss som vill sköta matchandet själva.

Problemet handlar snarare om att motorn är för kliniskt effektiv och kompetent för att passa den manuella lådans lekfullhet. Vridmomentet må vara begränsat jämfört med den automatväxlade Competition-versionen, men motorn är fortfarande nästan overkligt elastisk och drar i stort sett lika hårt vid tretusen varv som vid sextusen.

Detta gör självklart bilen lättkörd, men man behöver samtidigt inte växla särskilt ofta, och letar man sig upp i de övre delarna av registret finns det inte heller mycket karaktär där att hämta innan man smäller i nästa växel. Lekfullheten gynnas inte heller av att M4:an har vuxit till sig och nu är en ganska stor och tung bil.

Det handlar alltså om att BMW M4 och M3 har bytt karaktär, och genom åren har gått ifrån att vara små, smidiga sportvagnar med goda vardagsegenskaper till att vara otroligt mångsidiga och kompetenta GT-bilar. I den bilden passar helt enkelt den 8-stegade automaten in bättre, och framstår således som ett betydligt bättre val.

Jag själv hade nog till och med valt att para automatlådan med fyrhjulsdrift, för med så mycket vridmoment långt ner i registret är det annars svårt att få ner kraften i backen under årets kallare och blötare månader. Sanningen att säga hade jag nog dock skrämts bort av att bilen fortfarande ser ut som någon form av kisande gnagare och köpt någonting helt annat istället.

Betyg

Helhetsnintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

BMW M4 levererar en snudd på oöverträffad kombination av praktikalitet, komfort och prestanda. I bilens breda palett av färdigheter kommer dock inte den manuella körupplevelsen till sin fulla rätt, och den åttastegade automatlådan framstår som ett vettigare alternativ som bättre passar bilens karaktär.