Volvo V60 Polestar Engineered (2020)
Motor: 2-liters 4-cylindrig bensinmotor + elmotor, 405 hästkrafter, 670 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 756 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4761/1432/1916mm
Pris: 645 000 SEK (testbil cirka 750 000 SEK)

Trots Volvos roll som pionjärer inom säkerhet och ergonomi har de alltid erbjudit kryddstarkare alternativ. Turboklossar som Volvo 245 Turbo, Volvo 850R, och Volvo V70 R har alla väckt mer ha-begär än varmkorv på Biltema. Det är något speciellt med snabba Volvo-bilar, något som alla svenskar troligtvis håller med om. Om du i dagsläget är på jakt efter en snabb kombi lär det vara mot ett av de tyska märkenas håll som du först tittar. Men vad händer om du istället väljer att lägga dina riksdaler på något svenskt, något som får hjärtat att slå lite extra för kung och fosterland? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Volvo V60 Polestar Engineered.

Utseendemässigt är det inte mycket som klarlägger att V60 Polestar Engineered de facto är en 405-hästars kombi. Den inbitne kommer att lägga märke till de enorma Brembo-bromsarna eller anmärka på de gula säkerhetsbältena. På insidan är det typiskt Volvo – ergonomiskt tilltänkta säten, ett infotainmentsystem som för det mesta är intuitivt, och gott om utrymmen. Det som särskiljer en V60 PE från en ordinarie V60 T8 är Öhlins-dämpare som man kan ställa in i 22 olika steg, Polestar Engineered-läget som kombinerar elmotorn och förbränningsmotorn för maximal prestanda, och ett mer helhjärtat fokus på just förarens upplevelse bakom ratten.

Hur är då den ovannämnda upplevelsen? På pappret möts man av  imponerande siffror som snuddar på de tyska motsvarigheternas men siffrorna förmedlas inte på samma vis som i exempelvis en tysk prestandakombi av samma kaliber. Resultatet är istället mer ljummet. Volvos motvillighet att erbjuda något större än en 2-liters fyra innebär att V60 PE saknar det sting som en större motor skulle ha inneburit, även om  den har både turbo och kompressor. Med det sagt känns V60 PE rapp även om växellådan ibland inte hänger med i svängarna. Vår testbil var inte begränsad till 180 knyck som framtida Volvo-bilar kommer att vara, något som är totalt orimligt för en prestandakombi.

På landsväg märks det att Volvo har lagt krut på just dämparna och de 22 olika inställningar går från stenhårt till acceptabelt i termer av komfort. I det hårdaste läget (1) är bilen på tok för hård för våra svenska vägar, istället bör man hålla sig till något mellanting för att finna balansen mellan sport och komfort. Från fabrik är det ”6” fram och ”9” bak och även om det är kul att fippla med fjäderinställningarna i kanske fem minuter blir det sanslöst opraktiskt i längden.

Ett partytrick som snabbt blir gammalt med andra ord. Körupplevelsen känns mer timid och mild jämte exempelvis en BMW M3 men är stundtals väldigt givande. På en krokig landsväg imponeras man över hur flyhänt V60 PE är och hur kontrollerad den känns kurva efter kurva även om bilen i många fall upplevs som väldigt framhjulsdriven. Den understyr dock gärna om man trycker på för hårt.

Volvo V60 Polestar Engineered är rent konceptuellt en briljant proposition som tyvärr fallerar på grund av dess drivlina som verkligen inte är i paritet med chassits potential. Att man dessutom betalar en bra bit över 600 000 för en bil som inte går över 180 knyck är löjligt. Det är dock lätt att uppskatta Volvo V60 PE i ett isolerat sammanhang – den är rymlig, komfortabel (med rätt inställningar), vettig, och diskret. Det hade varit kul om Volvo vågat gå all-in med V60 PE; istället för en vild Volvo får man en tämligen besinningsfull sådan. Med det sagt är det fortfarande en vettig bil, den gör bara inte riktigt det som Volvo påstår.

Bygg din Volvo V60 Polestar Engineered här.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.