Rimac Nevera sätter nytt fartrekord – baklänges

Den eldrivna hyperbilen Rimac Nevera är en av de snabbaste bilarna i världen. Nu har den slagit rekord för världens snabbast backande produktionsbil.

Att Rimac Nevera är extrem blir uppenbart så fort man tittar på prestandasiffrorna.

Drivlinan, som också används i den italienska hyperbilen Pininfarina Battista, bjuder nämligen på hela 2 000 hästkrafter.

0-100-sprinten avverkas på bara 1,81 sekunder och toppfarten ligger på 412 km/h.

Snabbast backande bilen

Nu har Nevera visat att den inte bara är snabb när man kör framåt, utan även när man backar.

Bilen har nämligen tagit plats i Guinness rekordbok som den snabbast backande bilen i världen, med en hastighet på smått ofattbara 275,75 km/h.

Den specifika bil som användes för rekordet var en Nevera Time Attack Edition, och platsen för körningen var testbanan Papenburg i Tyskland.

Slog 22 år gammalt rekord

Hastigheten är en bra bit högre än det tidigare backnings-rekordet som låg på 165,09 km/h, och hölls av en Caterham 7 Fireblade.

Detta är en specialversion av den klassiska, superlätta sportbilen Caterham 7 med en motor på 919 kubikcentimeter från motorcykeln Honda Fireblade under huven.

Styrde med hjälp av backspeglarna

För att hålla bilen på banan under rekordförsöket var testföraren Goran Drndak tvungen att förlita sig helt på bilens sidobackspeglar.

Han var också tvungen att vara extremt försiktig med styrningen, då en bil är betydligt mindre kursstabil när det är hjulen längst bak i färdriktningen som sköter svängandet.

Drivlinan inte begränsningen

Svaret till varför Rimac Nevera kan köra så oerhört snabbt med backen ilagd finner vi i hur dess drivlina är konstruerad.

Den saknar nämligen alla former av växellådor, utan har istället en elmotor på varje hjul. Dessa kan leverera precis samma kraft bakåt som de kan framåt.

Att man inte nådde bilens toppfart baklänges har alltså inte med drivlinan att göra, utan beror snarare på att varken aerodynamiken eller chassit är optimerade för att färdas baklänges.