Xpeng P5 (2022)
Motor: Elmotor fram, 211 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Elektrisk räckvidd: 465 km
Vikt: 1 790 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4808/1840/1520 mm
Pris: Från 550 000 SEK

Det känns nästan som att det dyker upp ett nytt kinesiskt bilmärke var och varannan vecka. Kineserna har länge konkurrerat på enbart pris vilket har resulterat i bilar som i många fall är så billiga att de är omöjliga att ignorera. Problemet har emellertid varit att den låga prislappen även reflekteras i slutprodukten som har varit lika tilltalande som sand i ens säng. Xpeng vill dock inte följa samma fotspår utan vill i stället ställa sig i ringen med de redan etablerade konkurrenterna. För att ta reda på om de är rätt ute lade jag i Högsta Växeln för att provköra nya Xpeng P5.

Vad är Xpeng?

Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co Ltd som märket heter grundades så sent som 2014. Märkets första modell kom 2018 i form av G3, en SUV. Den började levereras till våra grannar i Norge i slutet av 2020 och nu har det blivit dags för Sverige att få den senaste modellen, P5 – en familjesedan och den första produktionsbilen med LIDAR.

Mycket av de funktioner som utmärker Xpeng finns inte tillgängliga på den europeiska marknaden. Resultatet är att vi erbjuds en mer avskalad produkt som konkurrerar på helt andra premisser än vad det egentligen är tänkt.

Först ut är P5

Konkurrenter
Polestar 2
från 509 000 SEK

Tesla Model 3
från 604 990 SEK

Den svenska lanseringen av Xpeng startar med just helt elektriska P5, en sedan med lite udda proportioner, för små hjul, skapligt med räckvidd och ingen möjlighet till snabbladdning. På pappret är det ingenting som utmärker P5 med undantag av priset som placerar den mitt emellan Polestar och Tesla.

Xpengs svenska säljchef förklarar att det är tänkt att P5 ska ta tempen på marknaden för att se vad konsumenterna efterfrågar. Han fortsätter med att konstatera att marknadsundersökningar inte är tillförlitliga och att det är omöjligt att veta vad marknaden vill ha.

Hög premiumkänsla

Bakom ratten på Xpeng P5 möts man dels av Mercedes-reglage, dels av en stor infotainmentskärm à la Tesla. Infotainmentsystemet är responsivt och för det mesta intuitivt och kvalitetskänslan är genomgående hög, en härlig kontrast till alla andra kinesiska aktörer. Det är tyst i kupén, nästan allt upplevs som väl ihopsatt och komfortnivån är imponerande hög. Premiumkänslan jämte andra kinesiska aktörer är påtaglig.

Baksätet är enormt och bagageutrymmet sväljer endast 40 liter mindre än en Volvo V90 sedanformen till trots. Bilen är dessutom väldigt tyst, även i högre hastigheter och Xpeng har uppenbarligen satsat på just rymdkänsla och komfort. Som bekant är emellertid svenskar inte överdrivet taggade på just sedankarosser.

Fler säkerhetssystem än på ett flygplan

När man väl ger sig av dröjer det inte länge innan bilen piper till. Om man är inom en mil från valfri vägmarkering börjar P5 pipa och vibrera. Det går i ärlighetens namn inte att köra längs en motortrafikled utan att det piper konstant, även om man håller sig i filen. Systemen går lyckligtvis att stänga av men det finns få grejer som genererar så högt blodtryck som teknik som inte fungerar som den ska.

Det finns även en kamera riktad mot föraren, något som känns olustigt när man läser om att Xpeng i december 2021 behövde böta för att olovligen ha samlat in ansiktsdata på 430 000 besökare till sina butiker.

Xpeng skryter om att vara teknikbolag och att de ligger i framkant på just det området. Det får en att undra varför bilen inte erbjuder snabbladdning och varför alla säkerhetssystem är lika aggressiva som en ledare på ett arbetsläger. Kineserna förklarar även att bilen inte är det Xpeng är tänkt att vara utan framtiden har mer att erbjuda, vilket känns oerhört diffust.

Inget som utmärker sig

När jag ställde frågan vad som ska få kunder att välja en Xpeng framför konkurrenterna fick jag inget konkret svar. Det som sades var att Xpeng är tänkt att vara en smidig del av vardagen men att P5 inte utmärker sig med något särskilt attribut, något jag inte annat än kan hålla med om. En styrka som Xpeng emellertid har är att de kommer att ingå i Bilias produktportfölj, en klar trygghet för eventuella köpare.

Summan av kardemumman

Varför Xpeng valde att debutera på den svenska marknaden med modellen P5 förblir en gåta för mig. Den kostar för mycket och utmärker sig inte nämnvärt jämte konkurrenterna. När Xpengs egna anställda dessutom inte kan konkretisera varför man ska välja en Xpeng framför exempelvis en Tesla eller Polestar så ser framtiden inte särskilt ljus ut.

För- och nackdelar

+ Hög premiumkänsla
+ Bekväm
+ Hög säkerhet
– Ingen snabbladdning
– Otydlig ambition
– För dyr

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.