Test: Jaguar F-Type Cab

Jaguar F-Type Cab R-Dynamic P450 RWD (2021)
Motor: 5,0-liters, V8, bensin, 450 hästkrafter, 580 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,6 sek
Toppfart: 285 km/h
Vikt: 1 793 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4470/1923/1311 mm
Pris: 1 192 900 SEK
(testbil 1 350 000 SEK)

Jaguar F-Type kan ses lite som det udda och mer gammaldags alternativet i sportbilsdjungeln. Vi har både kört föregångaren och den nya varianten i fyrhjulsdrivet V8-utförande. Nu har det emellertid blivit dags att byta plåttaket mot oändligt med huvudutrymme genom att testa cabriolet-varianten, lagom till sommarens intåg. Till våra örons förtjusning har även den en åtta cylindrar lurkande under huven. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Jaguar F-Type Cab.

Jaguar har länge varit innovativt lagda – se XJ220 – och var tidigt ute bland premiummärkena med att erbjuda en elbil. Nu befinner sig de i en sits där de blickar både framåt i tiden med strategin som de kallar för ”Reimagine” som dikterar att Jaguar ska vara helt elektriska till 2025.

Samtidigt har de en fot kvar i det förflutna, det som gjort Jaguar till just Jaguar. F-Type är ett praktexempel på det sistnämnda, särskilt med hänsyn till att den är efterträdaren till den legendariska E-Typen.

Utseendemässigt tycker jag att föregående F-Type ser bättre ut, de smala framlyktorna på nykomlingen är inte tillräckligt brittiska. Interiört möts man av Jaguars uppdaterade infotainmentsystem som i vanlig ordning fungerar bra, är snyggt och intuitivt. Kvalitetskänslan är inte i paritet med exempelvis Porsche 911 och vissa inslag känns bestämt billiga.

När vi testade coupé-varianten av F-Type konstaterade vi att den framstår som en dinosaurie, på gott och ont. Just den mer traditionella approachen tilltalar i viss mån hjärtat men om man ska vara objektivt lagd är en Porsche 911 ett bättre köp alla dagar i veckan. 

Med det sagt har F-Type sin plats i segmentet, särskilt i cabriolet-utförande, där just dess paradgren kommer till sin rätt – ljudet. Med taket nedfällt och i fullt brass erbjuder F-Type Cab en svårslagen upplevelse när det kommer till att engagera alla ens sinnen.

Rent kördynamiskt är Jaguar F-Type Cab sannerligen en sportbil i den traditionella bemärkelsen. Den expansiva huven leder vägen och V8:an ser till att man kommer snabbt fram. Den direka, och något gummiaktiga, styrningen gör även att bilen känns riktigt flink.

Att köra på en slingrande landsväg med taket nedfällt, bilen i sportläget i solnedgången är ett utomordentligt recept om man tycker att livskvalitet är viktigt. Om du prioriterar en sylvass körupplevelse bör du söka dig till en 911, men Jaguaren slår Porschen på fingrarna när det kommer till charm.

Det som Jaguar väljer att anspela mycket på med nya F-Type Cab är just nostalgin. Märket har som sagt gått ut med att de 2025 ska vara ett helt elektriskt märke, en strategi som inte direkt bådar gott för en framtid med V8:or och mekanisk skönsång. 

F-Type spelar på sin sista vers och det är mycket som inte bara känns gammaldags på ett romantiserat vis utan mycket som känns omodernt, däribland interiören och drivlinan. Fortsättningsvis är kupén trång och utdaterad.

Uppdaterade Jaguar F-Type Cab ger en inblick i vad framtiden kommer att sakna och är ett av de sista kapitlen i boken om vrålande åttacylindriga motorer. Om man inte är särskilt innovationsbenäget lagd uppfyller den samtliga krav med sin fantastiska motor och mekaniska sång. 

Rent kördynamiskt lever den dock inte upp till konkurrenterna och priset är på tok för högt, troligtvis av utsläppsskäl. Men för de som inte kräver det ultimata inom fordonsdynamik räcker F-Type långt, men inte utan kompromisser. Det var bättre förr, och ibland var det verkligen det.

För- och nackdelar

+ En ljudbild som heter duga
+ Trevlig att glida i
+ Old-school cool

– Känns gammal
– Övertygar inte kördynamiskt
– Dyr

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Jaguar F-Type Cab erbjuder en rejäl dos charm. Avsaknaden av tak ackompanjerat av det förträffliga motorljudet är enormt beroendeframkallande, särskilt med sommarens intåg. Rent objektivt – och särskilt med hänsyn till prislappen – är den långt ifrån rationell i segmentet, men när det handlar om bilar av denna kaliber är det objektiva inte alltid relevant.