Test: BMW M850i Gran Coupé

BMW M850i xDrive Gran Coupé (2020)
Motor: 4,4-liters, V8, bensin, 530 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 2070 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5082/1932/1407mm
Pris: 1 237 400 SEK (testbil cirka 1 750 000 SEK)

BMW:s modellutbud är bredare än Stilla havet vilket å ena sidan säkerställer att det finns något för alla men å andra sidan gör att man lätt fastnar i den labyrint som utbudet utgör. Exempelvis finns det hela tre varianter på 8-serien. Den variant som förbluffar oss mest är BMW M850i xDrive Gran Coupé. Den har en enorm V8 på 530 hästkrafter men är ändå inte en fullfjädrad M-bil. Den har fyra dörrar men ett baksäte som man knappt får plats i och den är astronomiskt dyr. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW M850i xDrive Gran Coupé.

Vid första anblick tänker man ”satan vilken snygg bil” när man ser M850i Gran Coupé. Men vid närmare ögonkast ser man att bakändan totalt saknar regelbundenhet. Den ser ut som en kapad gädda sett från sidan men framifrån och snett bakifrån har de lyckats väl. Interiört möts man av det bästa i BMW-väg med svindyrt läder, en sätesposition som är låg men med god sikt fram (döda vinkeln är lika stor som en arena), ett ljudsystem som ser briljant ut och som får öronen att skutta av glädje, samt en kavalkad av högkvalitativa material. Man möts dessvärre också av ett baksäte som jag själv inte fick plats i bekvämt (jag är 184 centimeter lång) vilket är förödande om man vill åka på roadtrip med sina nära och kära, något denna bil onekligen bör vara skapt för.

Den V8 som döljer sig under den långa huven är en 4,4-liters pjäs, dock inte samma som i exempelvis M8 (för er BMW-nördar är beteckningarna N63 respektive S63). Det som dock är sig likt är hur den levererar kraften. Symbiosen mellan växellåda och motor är nästintill fläckfri och gasen i botten resulterar i att samtliga 530 bavariska hästar galopperar som om de ska genomföra en kavallerichock. Accelerationen förblir helt utan uppehåll och man är illa kvickt uppe i hastigheter som skulle få en att kallsvettas om man såg länsman i backspegeln.

På motorväg går den som ett ånglok, i paritet med BMW M8 Competition men givetvis av en annan kaliber, men hur är den då när man väljer bort motorvägen för att rasta bilen på landsväg? Det är här problematiken med M-beteckningen ger sig till känna. BMW M850i Gran Coupé väger över två ton och är mer än fem meter lång, två siffror som inte direkt är till dess fördel rent dynamiskt. De 530 hästkrafterna och BMW-ingenjörernas briljans kommer långt med att dölja bilens vikt och storlek, men fysikens lagar är inte något man kan avfärda i det första taget.

Resultatet är ändock en bil som rör sig med förvånansvärd smidighet – föreställ er en något överviktig ballerina; det är mer som går vägen än vad man kanske först anar. Bilen rör sig för det mesta enhetligt men dess förmåga ligger i den grymhet med vilken den tar sig an kurviga landsvägar. M850i är monstruöst snabb och tillika brutal. M:et hör inte hemma i beteckningen – varför inte bara kalla den för 850i och på så vis inte behöva briljera lika mycket när asfalten börjar slingra sig? Det känns fullständigt onödigt.

BMW M850i xDrive Gran Coupé fyller en nisch som i dagsläget domineras av Porsche Panamera. Då krävs det att man har gjort sin läxa. Att köra är M850i Gran Coupé våldsamt snabb och den tar sig an kurviga landsvägar med belevenhet. Den har även en förmåga att bocka av mil efter mil på en motorväg i samma takt som en myrslok käkar myror. Dessvärre märks det dock att bilen är en eftertanke (särskilt med hänsyn till baksätet) och den är inte så bra som den skulle kunna vara. M-beteckningen är helt onödig och det finns ingen anledning till att inte köra all-in och köpa en M8 om man ändå vill slå till på något så kostsamt. Eller så kan BMW bara droppa M:et i beteckningen; BMW M850i Gran Coupé är överflödigare än bladguld på kaviar.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.7

Sammanfattning

BMW M850i xDrive Gran Coupé är bilvärldens Surf ‘n’ Turf. Den försöker att gifta två koncept som sällan blir succé. Antingen kör man helhjärtat på komfortspåret och då räcker en 840i Gran Coupé gott och väl eller så kör man all in och väljer M8 Competition. Ingen blir glad av en kompromiss.