Test: BMW 128ti
BMW 128ti (2021)
Motor: 2-liters 4-cylindrig bensinmotor, 265 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 520 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4319/1434/2081 mm
Pris: 410 400 SEK (Testbil ca 451 200 SEK)
Mitt första möte med den nuvarande generationens 1-serie var när jag testade toppmodellen M135i. Det var en bil med imponerande prestanda, men också en alldeles för tilltagen prislapp. Att priset inte bara var högt utan de facto för högt berodde på att hela bilen kändes som en sminkad Mini – något som har sin grund i att nya 1-serie delar plattform med sitt burkiga koncernsyskon. Sedan dess har BMW höjt priset på den redan alldeles för dyra M135i med en genomsnittlig månadslön och lanserat en till snabb – men inte lika snabb – 1-serie. Här är den: BMW 128ti. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om bayrarna har träffat bättre den här gången!
Det verkar som att M135i har floppat totalt (jag har sett ett enda exemplar i det vilda, utöver den jag körde själv) och att BMW nästan i desperation har tagit fram en billigare prestandasmåbil i form av denna 128ti. Att den här bilen kostar mindre än toppmodellen är förstås på sin plats. Den har färre hästkrafter, sämre vridmoment och saknar drivning på bakhjulen. Medan M135i är en konkurrent till Volkswagen Golf R och Audi S3 är 128ti ett (dyrare) alternativ till kungen av kryddiga småbilar, Golf GTI. Hur står den sig då vid en jämförelse?
Prestandamässigt är BMW:n mer underhållande än Folkvagnen, tack vare att den inte känns i närheten så städad. Vid gaspådrag rakt fram bjuder ratten upp till en lekfull brottningsmatch, ungefär som i en Mini Cooper S, utan att den väldigt påtagliga framhjulsdriften påverkar kurvtagningsförmågan negativt. För det kan vi tacka bromsdifferentialen mellan drivhjulen.
De livliga köregenskaperna får man, föga förvånande, till priset av sämre komfort. Till vardags sitter man definitivt mer bekvämt i en Golf GTI. Den går att utrusta med adaptiv dämpning och har bättre ljudisolering. I en BMW slipper man emellertid hantera Volkswagens avskyvärda touchreglage. Eftersom man inte köper den här sortens bil för den mjuka fjädringens skull är det i mina ögon nog för att 128ti ska vinna komfortracet, men en touchfetischist med ryggproblem vore kanske av en skiljaktig mening.
I jämförelse med en Golf blir det alltså mycket en fråga om tycke och smak. Ett lägre grundpris och mer omfattande konfigureringsmöjligheter gör GTI svårslagen på ett rationellt plan; alla irrationella argument – som hör biltypen till – talar till BMW:ns fördel. Och man kan ju alltid trösta sig med att 128ti är ett mer rationellt alternativ än M135i.
Konkurrenter:
Volkswagen Golf GTI
Ford Focus ST
Hyundai i30N
Visst, att den enbart driver på framhjulen gör att den inte stökar av 0-100 på under fem sekunder, men det är ju inte direkt så att alla bilar som inte gör det är långsamma. Med 265 hästkrafter i en så här liten bil är man allt annat än immun mot oönskad uppmärksamhet från länsman.
Kom också ihåg att 128ti får en lättare bakvagn, vilket gynnar kurvtagningsförmågan. Det gör också ett uppmjukat chassi, som förvisso inte har med drivningen att göra utan bara är något man råkade upptäcka under utvecklingsarbetet och som sedan dess har kommit även toppmodellen till gagn.
För biltillverkaren i Bayern att svälja sin stolthet och erkänna att 1-serie inte är en typisk, bakhjulsdriven BMW – och att det således är okej att skippa xDrive i sportvarianten – var på tiden. Resultatet är en bil som bjuder på mer underhållande körning till ett aningen rimligare pris.
En bättre träff än M135i betyder likväl inte att man slår Golf GTI. Valet dem emellan blir en fråga om prioriteringar, men jag har en känsla av att den mer anpassningsbara Golfen passar de flesta bättre. Den går till exempel att få med manuell låda.
Betyg
Sammanfattning
Med 128ti har BMW överträffat 1-seriens toppmodell, M135i. På många sätt är den här bilen till och med bättre än en Golf GTI, men det beror till stor del på hur mycket Folkvagnen går att anpassa efter sin egen smak och hur mycket pengar man kan spara genom att göra det.